חפש

חציל קלוי

כתיבה וצילום: יגאל גיאת

אוקיי, חציל קלוי, אם היה מקום בתפריט, אולי הייתי אמור לכנות את הגרסה שלי למנה הנפוצה והמעולה: "סירות חצילים בוערות, עם מטען חורג של טחינה"

קל מאוד להכנה, טעים בקטע מטומטם, עד שזה רק ראוי שאוסיף אזהרה: מכיוון שזו מנה מעולה כסטארטר, כדאי לכם ממש, אבל ממש, להפציץ בביצוע עם המנה העיקרית שתגישו אחרי החציל הזה, שלא יתבאסו עליכם האורחים שלכם, אחרי הטעמים והמרקמים שהם יחוו כאן.



מצרכים: (ל-2 מנות. הכפילו בהתאם.)
- 2 חצילים גדולים
- בערך שליש כוס טחינה גולמית
- 1 מיץ לימון סחוט מלימון בינוני
- צ'ילי מקסיקני
- מלח
- כרבע צרור פטרוזיליה, קצוצה
- לא חובה: כפית זמן זית



אופן ההכנה:
1. קולים את החצילים, עד לריכוך מוחלט. כל צורת קלייה עדיפה בעיניי על פני אפייה בתנור, מבחינת הניחוח והטעם הסופיים, פשוט אין מה להשוות.

אז איך קולים חציל? יש מספר דרכים:

א. התרשמתי עמוקות ממישהו שהכרתי והיה מפשט את כל הסיפור: יוצא לחצר, מניח את החצילים על הרשת של המנגל ומביא עליהם מבער ברנר עצבני. מהיר, יעיל, קליה ישירה על האש, התוצאה היא הכי יאממי, בהתאם.

ב. שיטה מעולה נוספת היא להניח רשת על כיריים דולקות של גז ולגלגל מדי פעם את החצילים על הרשת (שווה להיזהר שלא לפצוע את החצילים במהלך הגלגול, שלא יטפטפו לכם על כל העסק).

ג. שיטה מצוינת, שלא האמנתי בתחילה שתביא לי תוצאות, עם ניחוח קלייה שמשגע כאן את כל השכנים, במידה שאין מה לעשות, אין אש ישירה בנמצא ויש כיריים חשמליות: לוקחים את החצילים ועוטפים אותם לחלוטין ברדיד אלומיניום, מניחים על הכיריים בחום מקסימלי, מגלגלים מדי פעם, עד לריכוך מוחלט. אם יש לכם ידיים עדינות, אתם יכולים גם ללא רדיד אלומיניום. (וכן, אני מכיר את הפוסט הוויראלי ההוא של דיילי-באזז מסוף 2016, על ה"סכנות", כביכול, הטמונות בשימוש ברדיד אלומיניום, קראתי אותו בעיון, על כל הפחדותיו ושגיאותיו הבסיסיות והיעדר הסימוכין הרציני לתוכנו, וקראתי גם את מאמרי ההפרכה, המנומקים, המפורטים, המשכנעים הרבה יותר, שאין סכנה בשימוש ברדיד אלומיניום בטמפרטורות צלייה ואפייה, אבל איני מדען או רופא, אז לגמרי לבחירתכם כיצד לנהוג כאן. כאמור, יש דרכים מעולות נוספות לצלייה, שאינן כוללות רדיד אלומיניום ומסירות לכם את הספק.)

2. מן הסתם יש לכל אחד את הדרך שלו להכנת טחינה, מטחינה גולמית. הדרך שלי היא: קודם כל להוסיף את מיץ הלימון פנימה, לערבב היטב. מוסיף מעט מים וממשיך לערבב היטב, עד לקבלת רמת הסמיכות/דלילות הרצויה ואז קצת מלח ולפעמים גם תיבול ירוק וכד'. כדאי להדגיש לגבי הכנת הטחינה עבור מתכון ספציפי זה: לא להכין טחינה דלילה, אלא להשאיר אותה די סמיכה, כי יש את הנוזלים של החצילים שעוד ידללו אותה במהלך האכילה.

3. מניחים את החציל הקלוי על צלחת ההגשה, חוצים לאורך, יוצקים את הטחינה המוכנה, מפזרים פטרוזיליה קצוצה, צ'ילי גרוס ואפשר עוד מיליון תוספות, לפי הטעם שלכם (יש שיזליפו כאן מעט שמן זית, אני ויתרתי) ומגישים חם, עם לחמנייה טרייה וחמימה. אנחנו אכלנו גם סלט עגבניות בקערית קטנה, מתובל עם לימון, בצל ירוק, נענע, זה מעשיר עוד יותר את ההפלגה המשוגעת הזאת שממתינה לכם בצלחת.

4. שייט נעים ובהצלחה!

תגובות: