חפש

חריימה טבעוני - חלבון סויה - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

מתכון משותף של קרן ושלי, לאחד המאכלים האהובים.

מתכון משותף, כי כל-כך כיף לי להיות יחד איתה במטבח (או בכל מקום, כן?), אבל גם כי אני פשוט לא מכיר מישהו שיודע לצמצם עגבניות ופלפלים כמוה, יש לה יד, יאממי...  קרן מכינה את המטבוחה הטעימה ביותר שאכלתי בחיי. אף פעם לא נשאר לסיבוב שני, הכל מחוסל ברגע. לכן זה היה הכי טבעי מבחינתי שכשארצה סופסוף להכין גרסה שלי לחריימה, אבקש לעשות את זה איתה יחד במטבח, לטובת רוטב מושלם.
 
חריימה טבעוני - מתכון

אז כאן יש לנו חריימה טבעוני פיקנטי ועסיסי. רוב מתכוניי החריימה הטבעוני מתבססים על קציצות טופו, שזה אומר בדרך כלל לרסק טופו, לתבל אותו, לעצב קציצות ולאפות קצת כדי שהן תתייצבנה ואז לצרף אותן אל הרוטב בסיר, בהחלט אנסה את זה מתישהו ואשתף. אבל כאן, אני בוחר בנתחים של פילה סויה של SoyJoy. מנה רצינית של חלבון טבעוני וטעים, לדעתי SoyJoy נתנו כאן עבודה ממש יפה על המוצר הזה. הוא לא מחליף אצלינו את המרקם של בשר בקר, אבל בהחלט מחליף בהצלחה משוגעת את המרקמים של חזה עוף או פילה דג. המרקם של פילה הסויה יוצא כאן בשרני, עם סיבים, התחושה ממש הזכירה לי את המקור ואני ממליץ בחום גם לחברים קרניסטים לנסות את המתכון הזה. תופתעו מהתוצאה.
 
חריימה טבעוני - מתכון

מצרכים: (ל-4 מנות גדולות)
- 8 נתחים של פילה סויה (SoyJoy)
- 1 בצל לבן גדול, קצוץ
- 2 פלפלים אדומים (גמבות), חתוכים לרצועות ברוחב של 4-5 מ"מ
- חצי פלפל חריף, חתוך לטבעות דקות ברוחב של כ-1 מ"מ. (אם הפלפל לא ממש חריף, אז פלפל שלם)
- 1 ראש שום, מקולף, שיניים מופרדות
- 1 ק"ג עגבניות טריות מרוסקות או קופסת שימורים של עגבניות מרוסקות (800 גרם)
- 100 גרם רסק עגבניות
- חצי צרור כוסברה, קצוצה דק (אם זה לא צרור נורמלי של שוק אלא השקית המע'פנה והמצ'וקמקת מהסופר, אז צרור שלם)
- שליש כוס שמן זית
- תערובת תיבול לחריימה (אני קונה את שלי בחנות "התבלין" בשוק העירוני, פתח-תקווה. הם מייצרים את התערובות בעצמם. גן עדן. כמובן שהוא לא מספר לי במדויק מה הוא שם בתערובת הסודית הזאת, אבל אני יודע לאתר שם פפריקה חריפה, כמון, קימל, שום)
- כף פפריקה מעושנת (לא חובה, אבל בהחלט מוסיף לטעם, אם יש לכם בבית ממילא)
 - מלח

חריימה טבעוני - מתכון

אופן ההכנה:
1. מבשלים את פילה הסויה בסיר נפרד, שזה אומר להרתיח כחצי ליטר מים בסיר, להוסיף כפית או שתיים מתערובת התיבול, אפשר גם קצת מהפפריקה המעושנת, להכניס לסיר את הנתחים היבשים, לכסות ולבשל במשך כרבע שעה על אש בינונית. פילה הסויה יכפיל ואף ישלש את נפחו ויספוג אליו קצת מהתבלינים. כשהפילה מוכן מסירים מהאש, מסננים היטב מהנוזלים וסוחטים את הנתחים מהמים שבתוכם על ידי לחיצות איטיות באמצעות מרית רחבה, אפשר גם תחתית של כוס או צלחת. חשוב להוציא כמה שיותר נוזלים מהנתחים. מניחים בינתיים בצד.

2. בסיר של החריימה מחממים כחצי מכמות שמן הזית ומטגנים את הבצל על אש גבוהה, עד שיחל להיות שקוף.

3. מוסיפים את הפלפלים, המתוקים והחריף, מערבבים היטב וממשיכים לטגן במשך מספר דקות.

4. מוסיפים את שיני השום השלמות ומטגנים במשך 5 דקות נוספות, להקפיד לא לשרוף את השום, שלא יהיה מר.

חריימה טבעוני - מתכון

5. זה השלב להוסיף את העגבניות המרוסקות, את רסק העגבניות ואת התבלינים. מערבבים הכל היטב, מבשלים מכוסה על אש בינונית במשך כ-15-20 דקות. אם סמיך מדי, הוסיפו מעט מים רותחים וערבבו היטב. אם דליל מדי - צמצמו את הרוטב על ידי המשך בישול, הכל בידיים שלכם.

6. כשהרוטב מקבל את המרקם המוכן שלו, מוסיפים את שארית שמן הזית, מערבבים, מניחים בעדינות את הנתחים אל תוך הרוטב, לא אחד על השני, אחד לצד השני. מוודאים שהם מכוסים היטב ברוטב, מנמיכים את האש, מכסים ומבשלים במשך כ-20 דקות.

7. מפזרים את הכוסברה הטריה ומגישים חם, עם חלה/לחמניה טריה ומטף כיבוי אש.

8. בהצלחה ובתיאבון!

חריימה טבעוני - מתכון

תגובות: