חפש

לזניה טבעונית / לזניית החטאים הנסלחים

כתיבה וצילום: יגאל גיאת

את המתכון הזה ללזניה טבעונית אני מכנה: "לזניית החטאים הנסלחים".

"החטאים" - כי לפני שנים, כשעוד הייתי קרניסט, על אף שאכלתי המון "מוצרי" בשר וחלב, כן שמרתי כשרות ולא ערבבתי ביניהם אף פעם, כי פשוט כך הורגלתי ב"ילדותית" (יעני "ילדותי הדתית". חיברתי את זה הרגע ואני מתכוון להגיש לאקדמיה ללשון ברגע שאסיים להקליד כאן.)

"הנסלחים" - כי האבסורד הוא, שדווקא אורח החיים הטבעוני שלי היום, הוא זה שמביא אותי אל האפשרות והמעשה, של להשתולל בעושר של טעמים ומרקמים ברמות של "פשע" וזאת מבלי להפר את אורח החיים שלי - וודאי שלא את הדתי מהעבר שנמנע מלערבב, אלא בעיקר מבלי להפר את אורח החיים המוסרי מההווה, שמלכתחילה - נמנע מלהרוג בשביל לאכול.

"לזניית החטאים הנסלחים" היא לזניה טבעונית, עשירה ונימוחה, שמעולה גם לאירוח הקרניסטים הסקפטיים ביותר, כי בין דפי הפסטה מסודרים גם טחון טבעוני במרקם בשרני, ממלא ועסיסי וגם מוצרלה טבעונית שמחברת ומתחברת כאן להכל, במרקם, בטעם, באפטרטייסט.

לזניה טבעונית - מתכון

מצרכים: (לתבנית פיירקס גדולה. זה המון מנות. אני עם טוסטר-אובן לא גדול כאן, הכמויות המפורטות הספיקו לי לתבנית בינונית + תבנית קטנה, אז משער שיחד זה יעבוד נפלא עבור תבנית גדולה אחת.)
- 2 בצלים גדולים (כ-400 גרם), קלופים וקצוצים דק
- 1 ראש שום, מופרד לשיניים, קלוף וקצוץ דק
- 1-1.5 סלסלת פטריות שמפיניון טריות (או 2 קופסאות שימורים קטנות, כ-280 גרם מסונן), קצוצות דק. הערה לגבי פטריות משימורים: במתכון כמו זה, בו הפטריות עוברות מיצוי נוזלים בטיגון, חריכה בחום גבוה, בישול ברוטב עגבניות, אפייה, ממש אין לכם מה לחשוש, כי כל טעם לוואי אפשרי ייעלם בתהליך.
- 100 גרם שבבי סויה (משקל מוצר יבש)
- 4 כפות שמן לטיגון
- 1 כף תערובת מובחרת לתיבול קציצות או בהרט או ראס אל חנות וכד' (כמעט כל תערובת מוכנה תיתן כאן עבודה. לרוב הן מכילות עניינים שווים כמו ג'ינג'ר, חולג'אן, קינמון, פלפל לבן, פלפל אנגלי, שושנים, אגוז מוסקט, משיה, ציפורן.)
- 1 כף גדושה אורגנו יבש
- 1 כפית גדושה צ'ילי מקסיקני יבש גרוס
- 1 כפית מלח
- 2 קופסאות של עגבניות מרוסקות (800 גרם כל אחת)
- 1 חבילת דפי פסטה, לזניה
- 150 גרם מוצרלה טבעונית לפי העדפתם, מגורדת גס. (במתכון זה השתמשתי במוצרלה של VioLife)
- שליש צרור בזיליקום טרי
- מים רותחים, קומקום מלא, למספר שימושים שיפורטו מיד

לזניה טבעונית - מתכון

אופן ההכנה:
1. מכניסים את שבבי הסויה אל קערה ויוצקים עליהם מים רותחים, עד לכיסוי מלא, עם עודף של כ-3 ס"מ גובה מים. מערבבים היטב, משאירים כ-3 דקות ומעבירים למסננת, לסינון כל הנוזלים. ממליץ, כשהם על המסננת, ללחוץ היטב על השבבים הרכים בעזרת כף גדולה, הם אוגרים בתוכם הרבה מים עודפים. כל לחיצה כאן - חוסכת בזמן טיגון אוטוטו.

2. בסיר גדול, על אש גבוהה, מחממים 2 מתוך 4 כפות השמן, אל השמן מוסיפים את הבצל הקצוץ ומטגנים מעט.

3. מוסיפים את השום הקצוץ, מערבבים ומוסיפים לטגן כ-5 דקות.

4. מוסיפים את הפטריות הקצוצות, מערבבים היטב תוך כדי המשך טיגון על אש גבוהה, למיצוי הנוזלים האגורים בפטריות.

5. מוסיפים את שבבי הסויה, את 2 כפות השמן הנותרות, מתבלים עם תערובת התיבול לקציצות, הצ'ילי הגרוס, המלח, מערבבים היטב ומטגנים את כל העסק במשך כ-5-7 דקות נוספות.

6. מוסיפים את 2 קופסאות העגבניות המרוסקות אל תוך התערובת המטוגנת, מוסיפים 1 כוס מים רותחים, מערבבים היטב, מוסיפים את האורגנו, מנמיכים את האש, מכסים ומבשלים במשך כ-15 דקות.

7. הערה חשובה: רבים מפספסים את המחשבה על כמות הנוזלים שדפי הלזניה הולכים לצרוך עוד מעט בתנור ומתקמצנים במים שמוסיפים לרוטב מחשש לדלילות. אז כאן אתם צריכים שתהיה לכם "יד" קצת חכמה, לא רוטב דליל ברמת ה"מרק", אבל גם לא סמיך ברמת ה"שקשוקה". אם אתם יחסית מדויקים איתי עד כה בכמויות, אז כוס עד כוס וחצי מים אל תוך הרוטב יהיה סבבה. לכן מהרגע שהוספתם את הרוטב והמים, כסו את הסיר, למניעת התאדות הנוזלים.

8. טועמים את הרוטב העשיר, מתקנים תיבול אם צריך, מסירים מהאש, מחממים תנור לחום בינוני/גבוה (200-250 מעלות) וניגשים בינתיים למשימת בניית התבנית.

9. יש כאלו שמעדיפים לשמן את התבנית ולהתחיל מיד עם שכבת דפי פסטה. אני דווקא מעדיף ליצוק שכבת רוטב דקה בתחתית התבנית ולהתחיל לבנות עליה, כי אני באמת חושב שדפי פסטה הם שתיינים לא קטנים. בכל מקרה, המשימה היא בסה"כ פשוטה וסדרתית. 4 שכבות של דפי פסטה ורוטב, עם אתנחתא דקה למוצרלה באמצע הדרך וכאפה של מוצרלה בסוף הדרך.
כלומר, אם לפרט לצעדים את סדר מילוי התבנית, אנחנו מדברים על: קצת רוטב על תבנית >> דפי פסטה >> רוטב >> דפי פסטה >> רוטב >> שליש מהמוצרלה המגורדת >> דפי פסטה >> רוטב >> דפי פסטה >> רוטב >> שני-שליש המוצרלה המגורדת שנותרה.

10. מכסים את התבנית (בין אם בפיירקס או ברדיד אלומיניום), כדי שלא נאדה לשווא את הנוזלים טרם זמנם ונשרוף את המוצרלה טרם זמנה, מכניסים אל התנור למשך כ-25-30 דקות.

11. בודקים את מוכנות דפי הפסטה עם קיסם או מזלג, אם חודר בקלות, אחל'ה, מחזירים אל התנור לחמש דקות נוספות ללא כיסוי, לטובת השחמה קלה אחרונה ומכבים את התנור, מניחים ללזניה הלוהטת להצטנן מעט.

12. ממש לפני ההגשה, קורעים ביד את הבזיליקום הטרי, מפזרים מעל, מגישים.

13. כמו בכל פשטידה באשר היא, תכל'ס, יש את הכלל הזה שמשום מה הרבה אנשים מסרבים להפנים: מחר, לאחר לילה שלם במקרר, בו כל המרכיבים מחבקים האחד את השני בחושך, באומץ ובקור רוח, הם מתאחדים למשהו טעים הרבה יותר מאשר דקה לאחר האפייה. זו טבעה של כל פשטידה באשר היא, זה כל הקטע שלה, איחוד מרקמים וטעמים. לכן, אני ממליץ לכם בחום להכין 2 תבניות, כי אם אכן תקשיבו לי ותכינו את הלזניה הזאת יממה לפני האירוח, אתם תגישו לאורחים המסכנים שלכם פאקינג קורנפלקס, כי מישהו הולך לקום באמצע הלילה ולחסל הכל ולא, זה לא הולך להיות אליהו הנביא, זו לא העונה שלו אפילו, אז אל תגידו שלא הזהרתי.

14. בהצלחה! (אי אפשר שלא תהיה לכם) ובתיאבון! (אי אפשר שלא יהיה להם).

לזניה טבעונית - מתכון

מתכונים נוספים עם שבבי סויה:
סינייה טבעונית
פלפלונים ממולאים
לׇזַנְיוּבָּה - לזניה עם דפי יובה
תפוח אדמה וחברים
תוספות טבעוניות לאינג'רה
קוואטפי ברוטב בולונז טבעוני
פיצה-פיתה טבעונית מושחתת
פאי רועים טבעוני
בוריטו טבעוני
​​​​​​קובה אדומה טבעונית
המבורגר טבעוני / קבב טבעוני
בורקס דפי אורז טבעוני
עראייס טבעוני
דלעת ערמונים ממולאת
מוסקה טבעונית
פסטה ריגטוני עם טחון טבעוני וקישואים בבהרט

תגובות: