חפש

רוסטביף טבעוני / צלי בשר טבעוני - מתכון

כתיבה וצילום: יגאל גיאת

אני עדיין לא באמת יודע כיצד לכנות את המתכון המדהים הזה. 
רוסטביף טבעוני, צלי בשר טבעוני, רולדת בשר טבעונית, לא באמת חשוב הכינוי המדויק. אנחנו מדברים כאן על מעין כיכר כזאת, של סייטן מתובל, נעשה מאפס, בתנאים ביתיים. יצא כל-כך, אבל כל-כך - "בשרי"...



אף פעם לא הכנתי סייטן מאפס לפני כן, אז המתכון כאן אינו מקורי שלי, אין לי מספיק ידע מוכן בראש שלי על מנת להתמודד לבדי בבית עם הכנת סייטן מכלום. אז לטובת הפעם הראשונה הכנתי רימייק למתכון המרתק של Connie D'Angelo, בערוץ היוטיוב שלה: Connie's RAWsome kitchen. גם אם, באופן טבעי, למרות שמדובר ברימייק, עדיין לקחתי חלק מהתיבול לכיוון הטעם האישי שלי.

אז למי שרוצה את המקור, הנה המתכון המלא בסרטון מפורט שלה. עשתה מדהים!:



אגב, העלויות הכספיות כן אמורות לעניין את כולם, טבעונים וקרניסטים כאחד. אנחנו מדברים כאן על כיכר של צלי "בשר", רולדה שלמה, פרסתי ממנה כ-20-25 פרוסות יפות, לכריכים וסתם לנשנוש. אני מנסה לחשב את העלות של כל המצרכים כאן לכמות הזאת, כולל ממש הכל, גם התבלינים: אני לא מצליח לעבור את ה-₪10. לא צוחק איתכם. כל מקבילה בשרית בגודל הזה תעלה לכל הפחות ₪45, וגם זה רק אם יש במקרה מבצע מטורף על הגופות לפני שירקיבו. תבדקו אותי, ברצינות.

וברמה האישית: אתם קוראים כאן בנאדם שבעברו היה הבנאדם שאחראי על המנגל בכל אירוע חברתי. מציין את זה כדי שתזכרו שאני ושכמותי כן יודעים את המקום שרבים מכם נמצאים בו. אומר לכם מהמקום הכי נקי ומחבק (נקי... אם להתעלם מהבלאגן שעשיתי במטבח, כהרגלי... אבל מחבק, פאק יהה, מחבק כל אדם שרוצה לשמוע על אפשרויות לבחירה בחיים, גם אם לא שלו...), זה באמת קל ואפשרי וזמין וטעים וזול ובריא, לקבל מנה יפה של "בשר", ללא צבעי מאכל אדומים ממשפחת E המסרטנים (שהם מזריקים *לכל* גופת בקר, שלא תחשבו שהוא נולד כזה חתיך וורוד, תראו את הצבע הכהה והמחליא של הגופות שלהם ב-NG ותשאלו את עצמכם איך זה שבסופר הם יפים הרבה יותר...), ללא התפשרות על תחושת השחיתות והעושר של המנה, ללא צורך לעצום עיניים על גור ששילמת הרגע באדישות שיחתכו במקומך, למרות שאתה יודע שאינך מסוגל לפגוע בגור, אנחנו ב-2019, חבר'ס, הכל זמין, אפילו טעמים ומרקמים מטריפים שיעשו לכם נעים, תוך כדי שמירה על ההיגיון הבריא שלכם, ועל הלב הישר והעקבי, שלא מתעלם ממה שבאמת אמור להזיז לו. זה כאן, הלוואי שתנסו.

רמת הקושי של מתכון זה: בינונית. באמת לא קשה. זאת פעם ראשונה שלי עם זה והצליח לי, אין שום סיבה שלכם לא. אני סתם עוד בנאדם במטבח לא מאובזר בעליל.

אז קודם כל הבנת התקציר, אילו שלבים צפויים לכם במתכון זה?
הכנת כיכר סייטן>>הכנת ציר לבישול הסייטן>>בישול איטי של הסייטן>>צריבה סופית של הסייטן בטיגון.

מצרכים להכנת גוש הסייטן: (לכמות של כיכר יפה, רולדה שכזאת)
- 1 כוס אבקת גלוטן. זה יוצא בסביבות 140 ג'. גלוטן הוא החלבון של החיטה, ממנו מכינים את הסייטן שכולנו מכירים כמוצר מוכן (ונמכר במחירים שערורייתיים של כ-25 ₪ לאריזות של כ-400 גרם...). אמנם אני מגלה שלא כל-כך קל להשיג גלוטן שמגיע כאבקה. אז בעיקרון תמצאו את המוצר הזה בכל החנויות הייעודיות שמתמחות במוצרים לאפייה בעיקר ובכלל בחנויות המתמחות במטבח. אז אם אין לכם חנות כזאת בשלוף, הנה לינק לכתבה מפורטת במאקו, עם רשימה מכובדת של חנויות מתמחות ברחבי הארץ, בהן תוכלו למצוא מוצר כמו אבקת גלוטן. לחצו כאן! 
- 3 כפות קמח לבן רגיל
- 2 כפות אבקת פטריות
- כפית וחצי מלח
- כף וחצי סילאן (או מייפל. אולי סירופ אגבה גם יכול לעבוד כאן, אבל אני לא בטוח... לא ניסיתי. והכי טעים סילאן, לדעתי.)
- 1 כף תערובת תבלינים לרוסטביף (או תערובת תבלינים דומה, יש בכל סופר או חנות תבלינים)
- חצי כפית פלפל שחור גרוס
- 5 כפות שמן זית (אל תיבהלו, זה לכמות גדולה של מוצר סופי...)
- 1 סלק קטן/בינוני, חי, מרוסק בבלנדר עם חצי כוס מים. (הסלק כאן הוא גאוני מצידה, כי הוא הולך לגרום לסייטן להתנהג כמו בשר, מבחינת צבעים. זה מדהים שכשהוא חלק אינטגרלי מהסייטן, הוא מאבד את צבעו בצדדים החיצוניים, בזמן שהוא שומר על קצת ורדרדות בפנים, ממש כפי שבשר מגיב לחום.)



- לציפוי: כף וחצי של תערובת תבלינים בסגנון אסדו, או אנטריקוט, או סטייק וכד'

אופן הכנת הסייטן:
1. בקערה גדולה, מכניסים את כל המרכיבים שציינתי ברשימה למעלה, לפי סדר הופעתם, עד הסלק, כולל הסלק. מערבבים בתחילה עם כף גדולה, עד שזה די אחיד ו"בטוח" לכם להיכנס לשם עם היד ולעסות וסוג של ללוש במשך דקה או שתיים, עד לקבלת הבצק האחיד.

2. על משטח עבודה נקי ויבש, פורשים יריעה של ניילון נצמד, באורך של כ-40 ס"מ ומניחים במרכז היריעה את כיכר הסייטן. אל תתביישו לעצב אותה עם אצבעותיכם, לטובת כיכר כמה שיותר "סגורה", עם מינימום "תפרים" נראים לעין.

3. מתבלים את הכיכר עם תערובת התבלינים שמתאימה לכם לציפוי. כאמור, אצלי בחרתי בתערובת תבלינים משגעת לאסדו, מצאתי בחנות התבלינים שלי בשוק העירוני. אבל יש תערובות רבות ומגוונות בכל סופר או חנות תבלינים, בחרו לכם את שלכם. הקפידו לתבל משני הצדדים (פשוט תבלו צד אחד, היפכו בעדינות את הכיכר על הניילון, תבלו צד הצד שני).



4. סוגרים את הניילון הנצמד על הכיכר ומכניסים למקרר לנוח לכחצי שעה, כשבינתיים אתם מתפנים להכין את הציר אשר בו יתבשל הסייטן.



מצרכים לציר ולבישול הסייטן:
- 5 כוסות מים
- 6-7 שיני שום (זרמתי עם המתכון של קוני, שלא קילפה את השיניים מהקליפה. סבבה.)
- 2 כפות שמן זית
- 1 כף מלח
- 1 כף זרעי חרדל
- 1 תחבושת רחבה (כן. יש תחבושת בסיפור הזה... מיד תבינו, היא גאונה...)
- כף וחצי תערובת תבלינים, לגמרי מה שנראה לכם שמתאים לטעם שלכם. אני השתמשתי בכף וחצי של תערובת עשבים ופלפלים שהבנאדם שלי בשוק מכין בעצמו. זה בעצם כל הירוקים היבשים שאתם מדמיינים + פלפל 4 עונות + אדום ובטח עוד איזה סוד או שניים שהוא לא מגלה לי... נסו לשמור על כיוון של טעם שאליו אתם מכוונים והשיגו את תערובת התבלינים שמיישמת את הטעם שלכם.

אופן הכנת הציר ובישול הסייטן:
5. מכניסים לסיר גדול ורחב את המים, למים מוסיפים את כל שאר המרכיבים המצוינים מעל (השום, השמן, המלח, זרעי החרדל, תערובת התבלינים שבחרתם), מכסים ומביאים לרתיחה.



6. לאחר שהתערובת רתחה, חשוב מאוד: להנמיך מאוד את האש. אנחנו הולכים עוד מעט לבשל בפנים את הסייטן ולסייטן אסור לקבל מים מבעבעים, כי זה יהפוך את כל המרקם שלו לספוג במקום לבשרני. סייטן צריך את הזמן שלו. אז מדגיש שוב: להנמיך את עוצמת האש לאחר הרתיחה של הציר.

7. זה הזמן להוציא את הסייטן מהמנוחה שלו במקרר. נתקו את הגוש מהניילון הנצמד ועכשיו זה קטע קצת קריפי: אנחנו צריכים לחבוש את הפאקינג "גופה" האדומה הזאת! התחבושת מסייעת מאוד לשמור על התבלינים שצמודים לסייטן וגם לשמור על הצורה שלו. אז שימו לב שאתם לא מהדקים מדי את התחבושת, אין צורך.



אגב, אצלי קרו 2 דברים לא מדויקים, אבל לא קריטי, סתם עניין של אסתטיקה:
א. לא היתה לי תחבושת רחבה, רק צרה, זה מאתגר יותר לחבוש ככה את הגוש שעדיין רך יחסית. הרבה הרמות לטובת השחלת התחבושת לעוד סיבוב, בזמן שעם רחבה זה סיבוב או שניים ונגמר.
ב. בחלק מהסיבובים יתכן שהידקתי יותר או פחות מהאחרים, זה גרם לרולדה לצאת רחבה/צרה יותר בחלק ממנה.



מרימים את הדבר הכרוך והמפחיד הזה בעדינות, ממלמלים "איי סי דד סייטן..." ומניחים בעדינות במרכז הסיר עם הציר. מכסים ומבשלים בישול איטי על חום נמוך, למשך שעתיים/שעתיים וחצי. 



אגב, קוני מציינת שבהחלט אפשר להכניס לתנור, עם הציר, על חום נמוך, או לחילופין בסיר חשמלי ייעודי לבישול איטי. לי אין משהו מכל אלו, אז פשוט בישלתי על אש נמוכה במשך שעתיים וחצי ואז ניגשתי למשימה האחרונה: טיגון וסגירת הסייטן.

מצרכים לטיגון הסייטן:
- 2 כפות שמן זית
- 2 כפות ממרח חרדל
- 2 כפות סילאן
- חצי כפית אגוז מוסקט

אופן טיגון הסייטן:
8. מרימים בעדינות את הסייטן החבוש מהציר, מניחים על משטח עבודה, מנתקים ממנו בעדינות את התחבושת.





(אגב, יש לכם כאן סיר מלא בציר משובח שהתבשל בבישול איטי וקיבל מיליון דברים טובים. אני לא מעז לזרוק את הציר הזה. שופך אותו לקופסא, מכניס למקפיא, עד שאתפנה להכין ממנו משהו טעים. זה יכול להיות כל דבר. אני חושב להסמיך את הציר עם עגבניות ולבשל בו קציצות שאכין מטופו ועשבי תיבול. סתם רעיון. באמת חבל לזרוק ציר כזה מושקע.)

9. במחבת גדולה מחממים את שמן הזית, מניחים את הרולדה. מפזרים על השכבה העליונה כף סילאן, כף חרדל, מעט אגוז מוסקט, הופכים את כל הנתח ומבצעים שוב על הצד השני. ממשיכים לטגן עד להשחמה יפה ולסגירה מרקמית של הרולדה, מורידים מהאש, ה"צלי בשר", הרולדה, הרוסטביף - מוכן.



10. סייטן טעים יותר אחרי יום במקרר, אז אם אתם מכינים כדי לארח, שווה להכין יום לפני.

11. הולך נפלא בהרבה צורות, גם בכריכים, גם קוביות שאתם יכולים לחתוך ולהגיש עם קיסמים עליהם, ממש כל מה שאתם מדמיינים לעשות עם קורנביף - יעבוד כאן. בצילום הבא נשנשתי פרוסות של קורנביף עם לחמניה טריה טריה, חסה, עגבניה, בצל ירוק, מיונז טבעוני איכותי, יאממי של ממש.

תגובות: