חפש

רוסטביף סינטה טבעוני - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

רוסטביף סינטה טבעוני, סייטן, הכנה ביתית מאפס.

רוסטביף סינטה טבעוני - מתכון

אופן ההכנה כאן דומה מאוד, ברובו, לאופן הכנת הקורנביף הטבעוני שהעליתי בעבר, על פי המתכון המתוחכם של Connie D'Angelo.

הפעם אני לוקח את המתכון לסגנון ותיבול שמתאימים יותר לכיוון של רוסטביף בשרני. הולך נפלא בין אם תפרסו דק דק, קרפצ'יו סטייל, ובין אם תפרסו פרוסות קרות אל כריך מושקע.

אנחנו מדברים כאן על כיכר לא קטנה, 1 ק"ג, שתספיק לכם למספר מרשים של מנות. פרוסות אדומות, מתובלות, בשרניות מאוד, טעימות מאוד גם ככה, עם עצמן. הרוסטביף הזה ויזואלי מאוד, מתאים אש גם לאירוח, גם הקרניסטים שבקהל עלולים להיות מופתעים מהמקומות הבשריים שהרוסטביף הזה יקח אתכם אליהם.

רמת קושי - בינונית. לא קשה.

לטובת הבנת תהליך ההכנה, הנה תקציר השלבים שמחכים לכם כאן:
הכנת כיכר סייטן>>הכנת ציר לבישול הסייטן>>בישול איטי של הסייטן>>אפייה וסגירה סופית של הסייטן בתנור.

מצרכים להכנת גוש הסייטן:
- 2 כוסות אבקת גלוטן (290 גרם). גלוטן הוא החלבון של החיטה, ממנו מכינים את הסייטן שרובינו מכירים כמוצר מוכן 
- 1/3 כוס קמח רגיל
- 3 כפות אבקת פטריות (לא אבקת מרק, אלא אבקת פטריות)
- חצי כפית אגוז מוסקט טחון
- כפית וחצי מלח
- חצי כפית פלפל שחור גרוס
- 4 כפות שמן זית
- כף וחצי סילאן
​​​​​​- 2 יח' סלק בינוני, חי, מרוסק בבלנדר עם 1/3 כוס מים

רוסטביף סינטה טבעוני - מתכון

- לציפוי: 2 כפות של תערובת תבלינים בסגנון אסדו, או אנטריקוט, או סטייק וכד'

אופן הכנת הסייטן:
1. בקערה גדולה, מכניסים את כל המרכיבים שציינתי מעלה, מערבבים בתחילה עם כף גדולה, עד שזה די אחיד ו"בטוח" לכם להיכנס לשם עם היד ולעסות וסוג של ללוש במשך שתיים-שלוש דקות, עד לקבלת הבצק האחיד והקפיצי.

2. על משטח עבודה נקי ויבש, פורשים יריעה של ניילון נצמד, באורך של כ-50 ס"מ ומניחים במרכז היריעה את כיכר הסייטן. אל תתביישו לעצב אותה עם אצבעותיכם, לטובת כיכר כמה שיותר "סגורה", עם מינימום "תפרים" נראים לעין.

3. מתבלים את הכיכר עם תערובת התבלינים שמתאימה לכם לציפוי. כאמור, אצלי בחרתי בתערובת תבלינים משגעת לאסדו, מצאתי בחנות התבלינים שלי בשוק העירוני. אבל יש תערובות רבות ומגוונות בכל סופר או חנות תבלינים, בחרו לכם את שלכם. הקפידו לתבל משני הצדדים (פשוט תבלו צד אחד, היפכו בעדינות את הכיכר על הניילון, תבלו צד הצד שני).

 4. סוגרים את הניילון הנצמד על הכיכר ומכניסים למקרר לנוח לכחצי שעה, כשבינתיים אתם מתפנים להכין את הציר אשר בו יתבשל הסייטן.

מצרכים לציר ולבישול הסייטן:
- 5 כוסות מים
- 1/3 כוס רוטב סויה
- 1 ראש שום, מופרד לשיניים (לא חובה לקלף את השיניים מהקליפה)
- 2 כפות שמן זית
- 1 כף זרעי חרדל
- 1 כף מלח
- 1 תחבושת רחבה

אופן הכנת הציר ובישול הסייטן:
5. מכניסים לסיר גדול ורחב את המים, מוסיפים את כל שאר המרכיבים (רוטב סויה, שום, שמן, זרעי חרדל, מלח), מכסים ומביאים לרתיחה.

6. לאחר שהסיר מגיע לרתיחה ומתחיל לבעבע - חשוב מאוד: להנמיך מאוד את האש. אנחנו הולכים עוד מעט לבשל בפנים את הסייטן ולסייטן אסור לקבל מים מבעבעים, כי זה יהפוך את כל המרקם שלו לספוג במקום לבשרני. סייטן צריך את הזמן שלו. אז מדגיש שוב: להנמיך את עוצמת האש לאחר הרתיחה של הציר.

7. זה הזמן להוציא את הסייטן מהמנוחה שלו במקרר. נתקו את הגוש מהניילון הנצמד ועכשיו, זה ירגיש לכם קצת קריפי, אבל זה הכרחי ומסייע מרכזי להצלחת המתכון: אנחנו צריכים לחבוש את ה"גופה" האדומה הזאת! התחבושת מסייעת מאוד לשמור על התבלינים שצמודים לסייטן וגם לשמור על הצורה שלו. אז שימו לב שאתם לא מהדקים מדי את התחבושת, אין צורך.
 
רוסטביף סינטה טבעוני - מתכון

מרימים בעדינות את הכיכר החבושה ומניחים בעדינות במרכז הסיר עם הציר. מכסים ומבשלים בישול איטי על חום נמוך, למשך שעתיים וחצי/שלוש שעות, ורק אז ניגשים למשימה האחרונה - אפיית הרוסטביף לטובת השחמה וסגירה.

רוסטביף סינטה טבעוני - מתכון

מצרכים לאפיית הרוסטביף:
- 1 כף סילאן

אופן אפיית הרוסטביף:
8. מרימים בעדינות את הסייטן החבוש מהציר, מניחים על משטח עבודה, מנתקים ממנו בעדינות את התחבושת. משם מעבירים את הכיכר אל תבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה.

רוסטביף סינטה טבעוני - מתכון

(אגב, לא יודע אם שמתם לב לאוצר שיש לכם כרגע בסיר. קחו רגע כף ותטעמו, תגידו לי שאתם לא מעולפים מהדבר הזה. ממש לא כדאי לזרוק. זרקו אליו כמה קרעי דפי אצות נורי, אטריות אורז שקופות וטא-דאם! הכנתם כאן מרק מיסו מפואר! לא צוחק. כבר השקעתם, תיהנו מזה.)

9. מרימים כף מלאה סילאן גבוה מעל הרוסטביף, נותנים לסילאן לנחות על הרוסטביף בזרזוף דקיק, מכניסים את התבנית לתנור ואופים בחום נמוך/בינוני, כ-150 מעלות, במשך חצי שעה בערך, עד שהרוסטביף מקבל את ההשחמה החיצונית שלו.

רוסטביף סינטה טבעוני - מתכון

10. כמו עם פשטידות - סייטן טעים אפילו יותר לאחר יום אחד במקרר, אז אם אתם מכינים כדי לארח, שווה לכם להכין יום לפני. אך כמובן שגם ישירות מהתנור יהיה מעדן.

11. כאמור, הרוסטביף יעבוד נפלא בהרבה צורות. כאן הבאתי את עצמי לשחיתות של פרוסות רוסטביף סינטה על לחמניה טריה, קצת חסה ועגבניה, כשהכל מונח על הר מענג של גוואקמולי טרי. זה ממש מושחת, ללא אף אחד שנשחט.

רוסטביף סינטה טבעוני - מתכון

12. אגב, אם מעניינת אתכם ההוצאה הכספית כאן: 1 ק"ג נתח סינטה של חיה עולה בין 130₪ ל-190₪ בממוצע. 1 ק"ג הרוסטביף סינטה הטבעוני הזה כאן עולה פחות מ-15 ₪, כולל הכל.

13. בהצלחה ובתיאבון!

קליק אל מתכונים נוספים עם הכנת סייטן מאפס:
סטייק סייטן מעושן על פולנטה מוקרמת
הודו טבעוני ממולא של חג ההודיה
שווארמה טבעונית - סייטן
חזה עוף טבעוני ביין לבן ופרובאנס
רוסטביף טבעוני
סטייק טבעוני ביין (סטייק שיכורים טבעוני)
סטייק בירה טבעוני
סטייק טבעוני
בייקון טבעוני
נקניק טבעוני
נאגטס טבעוני
חמין טבעוני

תגובות: