חפש

עראייס טבעוני - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

עראייס, הפיתה ה(קרוב לוודאי)לבנונית המשגעת, שמוכרת גם בשם "השכונה" שלה - "פיתה-קבב", היא אחת המנות "החמות" ביותר במתכוני הפיתה של השנים האחרונות, בקרב אלו שמבקשים לרענן ולהשיג אפקט מקסימלי של עונג בכל ביס שהם נותנים בפיתה המושקעת שבידם.

עראייס טבעוני - מתכון

תכל'ס? לא פלא, הכל פשוט עובד כאן, כי כשאתה דוחס תערובת של קציצה איכותית אל תוך פיתה ולוחץ את הפיתה בחום לספוג אליה את הטעמים, זה אשכרה מענג. אתם פשוט תסתכלו על פיתה באופן שונה, לאחר שאכלתם עראייס. הפיתה המסורתית תקבל אצלכם מקום של רספקט לאחר שתפרקו את העראייס שבמתכון כאן.

אז הנה מתכון לעראייס טבעוני, שמציע את המנעד המשוגע של הטעמים והמרקמים, אבל בלי להרוג מישהו בשביל הביס הנדיר הזה. היחידים שימותו כאן בשביל המנה הזאת - אלו אתם. לי זה נשמע מספיק הוגן.

מצרכים: (ל-4 מנות, שמוכנות מ-8 חצאי פיתות ממולאות)
- 3 בצלים לבנים בינוניים (כ-350 גרם), מקולפים, מגורדים גס בפומפייה, או קצוצים דק בסכין
- 1 ראש שום, מופרד לשיניים, מקולפות וכתושות, או קצוצות דק בסכין
- 3 קופסאות שימורים של פטריות שמפניון חתוכות קצוצות דק, (כ-450 גרם משקל מוצר מסונן), או 2 סלסלות פטריות שמפניון טריות, קצוצות דק.
- 150 גרם שבבי סויה (משקל מוצר יבש)
- חצי צרור פטרוזיליה טריה, קצוצה דק
- 1 כף גדושה תערובת תיבול לקבב או לקציצות
- 1/2 כפית תערובת תיבול בהרט
- 1 כפית שטוחה מלח
- 3 כפות שמן זית לטיגון + 3 כפות שמן זית לשימון הפיתות הממולאות
- 4 פיתות טריות

עראייס טבעוני - מתכון

מצרכים משלימים שפשוט חובה:
- טחינה (מתכון אקספרס: יוצקים אל קערה קטנה חצי כוס טחינה גולמית, מוסיפים מיץ מלימון שלם סחוט, מערבבים היטב, מוסיפים קצת מים לפי הצורך, מלח, מערבבים היטב, עד לקבלת הסמיכות הרצויה, במרקם חלק. אגב, למתכון זה אנחנו רוצים את הטחינה די דלילה, שתתאפשר טבילה של העראייס בה בין הביסים.)
- לאוהבי הביסים שמתחכמים עליכם, עם פאנצ' של אפטרטייסט מענג ועוקץ בו זמנית - כמובן שאני ממליץ על מריחת הפיתה בסחוג של אמא שושנה (הקליקו למתכון). זה משתלב כאן ברמות של וואו...
- מלפפון כבוש בחומץ, פרוס דק, עם מזלג בצד, שמוכן להעמסה עם כל ביס של העראייס.

אופן ההכנה:
1. שחזור חלבון הסויה: מרתיחים קומקום מים, שופכים אל סיר את שבבי הסויה, יוצקים עליהם את המים הרותחים, מערבבים היטב, ממתינים כ-2 דקות, מסננים את שבבי הסויה מנוזלים, לוחצים עם כף גדולה, לניקוז מירבי של הנוזלים. אל תחפפו את שלב סחיטת חלבון הסויה מנוזלים, הוא שלב חשוב שיסייע לצריבה נכונה בהמשך. הניחו בצד על קערת סינון לפני המעבר לשלב 2, כדי שהנוזלים שפספסתם בסחיטה הידנית יתנקזו מאליהם בדקות הקרובות, הודות לכח המשיכה.

2. במחבת גדולה / ווק / סיר, מביאים לחימום את 3 כפות שמן הזית, מוסיפים את הבצל המרוסק/הקצוץ, מטגנים על אש גבוהה במשך כ-4 דקות.

3. מוסיפים את השום הקצוץ ואת הפטריות ומטגנים במשך כ-5 דקות.

4. מוסיפים את שבבי הסויה המסוננים מנוזלים, מערבבים היטב ומטגנים במשך כ-7 דקות, עד לקיזוז נוזלים מיותרים וקבלת תערובת רוחשת.

5. זה הזמן להוסיף את התבלינים שיגדירו את תערובת הקבב שלנו. כאן זה כבר לגמרי משתנה מאדם לאדם. יש כאלו שיעדיפו תערובת מבוססת פפריקה אדומה, יש כאלו שיעדיפו תערובת מבוססת כמון ושות', זה אינסופי והכל נפלא, כל עוד אתם נאמנים לאהבתכם. אישית, הלכתי כאן על תיבול של תערובת מבוססת כמון, הל וכל מיני דברים טובים שהתבלינאי שלי בשוק מאגד ביחד למה שהוא מכנה "תערובת לקציצות" ובנוסף הבאתי נגיעה של תערובת בהרט, שלטעמי מוסיפה המון. לכל אלו, יש להוסיף מלח במידה, לערבב היטב ולהביא לצריבה על אש גבוהה - אבל לא יבוש מלא של התערובת. אנחנו עדיין רוצים לשמר חלק מהלחות של התערובת - לטובת ספיגה עתידית בפיתה שתעטוף את כל העניין.

6. זה הזמן להוסיף את חצי צרור הפטרוזיליה הקצוצה ולערבב היטב.

עראייס טבעוני - מתכון

7. לאחר שתערובת הקבב שלנו מוכנה, לוקחים את הפיתות הטריות, חותכים לחצאים. אם אתם בעניינים של קצת חריף - זה גם הזמן לתת מריחה דקה של סחוג בתוך הפיתה, לפני שממלאים אותה. לטעמי זה מקפיץ את הדבר המופלא הזה אפילו עוד יותר.

8. דוחסים אל חצאי הפיתות את התערובת הבשרנית, ללא "כיסי אוויר", פשוט נטו קבב אל תוך הפיתה. לאחר שחצי הפיתה ממולאת ודחוסה, אך לא עבה מדי, מטפטפים על כל הפיתה קצת שמן זית ומורחים בעטיפה, עם כפות הידיים, לטובת מריחת הפיתה בשמן מכל צדדיה. אפשר כמובן להשתמש גם במברשת.

9. מעבירים לצריבה על גריל, מנגל, מחבת פסים או בכלל - טוסטר פסים ביתי. הצד הראשוני המומלץ לצריבה הוא הצד הפתוח של הפיתה. פשוט להניח את הפיתה על פתחה, לטובת צריבה שסוגרת. לאחר שמתקבלת סגירה יפה בפתח, זה הזמן להשכיב את הפיתה ולצרוב אותה מצדדיה. (אם אתם אכן משתמשים בטוסטר - אל תמעכו יותר מדי, שלא תברח לכם התערובת מהפיתה.)

10. מוציאים את הפיתות מהגריל, מניחים על צלחת הגשה, זה חם מדי כרגע לאכילה, ממתינים דקה או שתיים, יוצקים מעל קצת טחינה לקישוט ומגישים את שאר הטחינה בקערית קטנה, שתהיה זמינה לטבילה (אגב, ממליץ להכין את הטחינה בדלילות יחסית, לא סמיכה מדי). העונג הגדול הוא לטבול את העראייס בטחינה בין הביסים.

עראייס טבעוני - מתכון

11. הולך נהדר עם חמוצים ליד או/ו סלט ירוק. נסו את זה, זה טעים ברמות, ממליץ בחום גם לקרניסטים שבחבורה.

12. בהצלחה ובתיאבון!

עראייס טבעוני - מתכון

מתכונים נוספים עם שבבי סויה:
סינייה טבעונית
פלפלונים ממולאים
לׇזַנְיוּבָּה - לזניה עם דפי יובה
תפוח אדמה וחברים
תוספות טבעוניות לאינג'רה
קוואטפי ברוטב בולונז טבעוני
פיצה-פיתה טבעונית מושחתת
פאי רועים טבעוני
בוריטו טבעוני
​​​​​​קובה אדומה טבעונית
המבורגר טבעוני / קבב טבעוני
בורקס דפי אורז טבעוני
דלעת ערמונים ממולאת
לזניה טבעונית
מוסקה טבעונית
פסטה ריגטוני עם טחון טבעוני וקישואים בבהרט

תגובות: