חפש

סטייק בירה טבעוני - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

רגע, לפני שאתם צוללים אל המתכון, אני מרגיש חובה לעדכן שבינתיים העליתי מתכון נוסף לסטייק טבעוני, מושרה ביין, שלטעמי יוצא אפילו מוצלח יותר מהסטייק הנהדר שכאן בדף זה. אבל המתכון החדש כרוך בהשרייה של לפחות חצי יממה במרינדה. אז אם בא לכם לבדוק, בדקו גם את הסטייק החדש והחליטו מה מתחשק לכם יותר. לפתיחת המתכון הנוסף בעמוד נפרד: סטייק טבעוני ביין - סטייק שיכורים טבעוני.
-----------
סטייק בירה טבעוני, סיבי ובשרני, עסיסי, קשוח, נוכח בכל ביס, עם קשת פסיכית של טעמים.

מוגש עם פטריות פורטובלו מטוגנות בצד, שהושרו בציר המשובח שנוצר בתהליך בישול הסייטן בבירה. זרקו בצד גם כמה עגבניות קלויות ובום! זו צלחת שפשוט לא ניתן להתעלם ממנה, גם אם מדובר בקרניסט דרום אמריקאי מושבע, שלפני שידע לומר "אמא", המילה הראשונה שלו היתה "בשר".

חייב לציין שביחס לכמות ורמת התוצאה - העלויות הן בדיחה.

ממליץ מאוד, יפהפה להגשה באירוח, מסמר האירוע במנגל, זו שחיתות מוסרית טעימה של ממש.



מצרכים לבסיס הסטייק: (ל-8 סטייקים יפים. הכפילו/החסירו כמויות בהתאם.)
- 2 סלק בינוני (כ-250 ג'), חי, מרוסק היטב בבלנדר חזק, בתוספת 1/2 כוס מים
- 2 כוסות אבקת גלוטן (כ-300 גרם), גלוטן הוא החלבון של החיטה, ממנו מכינים את הסייטן שרובינו מכירים כמוצר מוכן. את אבקת הגלוטן ניתן למצוא בחנויות למוצרי אפיה (פשוט הקליקו "אבקת גלוטן" בגוגל, תקבלו תוצאות רבות לרכישה. כ-₪30 לקילו.)
- 1/2 כוס קמח לבן רגיל (כ-100 גרם)
- 3 כפיות אבקת פטריות (ואני לא מתכוון לאבקת מרק מסחרית מלוחה ושתלטנית, אלא לפטריות מיובשות טחונות. יש בחנויות תבלינים מובחרות, אני קונה בשוק. לטעמי זה מוסיף, אבל אם לא מצאתם - לא נורא, הוסיפו כף או שתיים של קמח במקום.)
- 2 כפות שמן זית
- 1 כפית מלח
- 1/4 כוס בירה (מתוך בקבוק 1/2 ליטר שנדרש בהמשך המתכון) - לגבי סוג הבירה, עדיין לא ניסיתי מספיק פעמים כדי שאוכל להמליץ בוודאות איזה סוג בירה מתאימה כאן ביותר: לאגר, חיטה, פורטר, סטאוט או פייל. אז ניסיתי כאן בתור התחלה לאגר נפוצה ופשוטה (במקרה הזה קרלסברג), שאמנם אני לא אוהב לשתות (כי אני לגמרי טיפוס של בירות פייל, בדגש על IPA), אבל לאגר כן מרגישה לי מתאימה לבישול ממושך. בטוח יהיה מעניין לנסות מתישהו גם עם סוגים נוספים של בירה.

מצרכים לבישול הסייטן:
- 2 בצל לבן בינוני, מקולפים וחתוכים לפלחים
- 1 ראש שום, מקולף לשיניים שלמות
- 1 כף גדושה זרעי חרדל
- 1 כף שמן זית
- בקבוק בירה 1/2 ליטר (מינוס כמה שלוקים שבהם השתמשתם בהכנת בסיס הסטייק)

מצרכים נוספים:
- תערובת תיבול לסטייק, לשלב הסגירה, יפורט בהמשך
- תוספת מומלצת - 6-8 פטריות פורטובלו גדולות טריות

אופן ההכנה: 
1. אל תוך קערה מכניסים את המצרכים לבסיס הסטייק שציינתי מעלה, למעט הבירה. מערבבים היטב, בתחילה עם כף גדולה ולאחר שאתם מרגישים שבטוח להיכנס לשם עם הידיים - לשים היטב את כל התערובת במשך כ-4-5 דקות, עד לקבלת בצק אחיד. את תיקוני רמת הסמיכות/דלילות של הבצק אתם מבצעים על ידי הוספת כמויות קטנות של בירה לתערובת והמשך לישה, עד לקבלת בצק סייטן יציב אך לא יבש. 

אל תתעצלו עם הלישה והמעיכה, זו גם אחל'ה תרפיה, ותכל'ס זה די מרשים לראות, איך הגלוטן יוצר אל מול עיניכם גוש סיבים קפיצי, ממש כמו רקמה חיה. זה מדהים ברמות קריפיות...

כשהבצק האדום העז מוכן - מניחים על צלחת, מכסים ומכניסים למקרר למנוחה של כחצי שעה.



2. יוצקים את כל בקבוק הבירה אל סיר או מחבת עמוקה, מוסיפים את הבצל, השום, זרעי החרדל, שמן הזית, מביאים לרתיחה ומנמיכים משמעותית את עוצמת הלהבה/החום. חשוב לזכור שסייטן שמבושל באש גבוהה נהיה ספוגי ולא מעניין. הבישול צריך להיות איטי ומבוקר, לשמירה על המרקם הצמיגי והסיבי.

3. מוציאים את הסייטן מהמקרר, מחלקים בחיתוך את הסייטן ל-6-8 נתחים, איך שבא לכם. מרדדים מעט באמצעות מערוך את כל אחד מהנתחים, לא לשכוח, מה שאתם רואים מולכם כרגע - הולך להתנפח משמעותית בבישול...



4. מכניסים את נתחי הסייטן אל הסיר, שבוודאות כבר מריח מאוד מעניין בשלב הזה, עם הבירה שמתבשלת לה שם באיטיות עם זרעי החרדל והשום והבצל... מפזרים בין הנתחים את פלחי הבצל ושיני השום, כדי לעודד ספיגת טעמים מירבית. מכסים את הסיר ומבשלים על אש נמוכה במשך כ-40 דקות.



5. מוציאים את הסטייקים העצומים מהסיר ומניחים למספר דקות על מסננת, שירדו הנוזלים הספוגים בהם.



6. בינתיים אפשר לטפל בדקה אחת בפטריות הפורטובלו. חותכים את הגזעים שלהן עד לגובה הפטריה עצמה. על צלחת גדולה או מגש מניחים את הפטריות הפוכות על גבן ולתוך האמבטיות שלהן, או הרדיאטורים האלו, או איך שלא שמכנים את הבפנים שלהן, יוצקים מעט מציר הבירה שקיים בשפע בסיר, ומניחים לפטריות לספוג את הרוטב במשך כחצי שעה.



7. זה הזמן להגביר מעט את האש בסיר עם הציר, לצרף אל החגיגה את רגלי הפטריות שחתכנו קודם, לערבב ולבשל ללא מכסה, לטובת צמצום הציר לרמת רוטב. אל תדאגו, זה קורה מאוד מהר. וכן, הריח שיוצא מהסיר בשלב הזה הוא משהו אחר, משגע ממש.



8. עכשיו נותרו שתי משימות סגירה, לסטייקים המבושלים ולפטריות המושרות. נשאר לכם רק לזרות על הסטייקים שלכם תערובת תיבול לסטייק, או פלפל שחור ומלח, כל אחד לפי טעמו, ולסגור את הסטייק לפי איך שמתחשק לכם ולפי איך שמתנהגים עם סטייק בשרי לכל דבר ועניין. סגירה זה אומר גריל, מנגל (הכי אידיאלי), מחבת, טוסטר, ממש מה שבא לכם. כאן לדוגמה, בהיעדר יכולת שלי לפתוח מנגל בדירה הפיצית שלנו, סגרתי את הסטייק על טוסטר פסים, מבלי ללחוץ עליו. פשוט קיבלתי אפקט של פלנצ'ה רוחשת ואת הפטריות טיגנתי במחבת משני הצדדים.

9. ההגשה? עופו על עצמכם, הגשה חופשית כמו עם כל סטייק. כאן הלכתי על עגבניות ופלפל חריף, שהולכים נהדר לטעמי עם סטייקים ופטריות. פיזרתי קצת מהשומים והבצלים של הציר המצומצם והאלוהי, כולל קצת על הפטריות. אגב, אם יש לכם כוח להכין, אז גם פירה תפוח אדמה יוכל להוות מצע פשוט מושלם לפטריות ולציר, לצד הסטייק הבשרני. וזהו, מגישים לאנשים רעבים, שלא משנה אם הם טבעוניים או קרניסטים, אנשים שאוהבים אוכל - יעריכו מנה כל-כך עשירה בטעמים, מרקמים, ריחות, חמלה כלפי חסרי ישע, נו, אתם יודעים, כל הדברים הטובים.

10. בהצלחה ובתיאבון.



קליק אל מתכונים נוספים עם הכנת סייטן מאפס:
סטייק סייטן מעושן על פולנטה מוקרמת
הודו טבעוני ממולא של חג ההודיה
שווארמה טבעונית - סייטן
חזה עוף טבעוני ביין לבן ופרובאנס
רוסטביף טבעוני
רוסטביף סינטה טבעוני
סטייק טבעוני ביין (סטייק שיכורים טבעוני)
סטייק טבעוני
בייקון טבעוני
נקניק טבעוני
נאגטס טבעוני
חמין טבעוני

תגובות: