חפש

טופו בסגנון פסטרמה

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

מפעם לפעם אוהב לקחת בלוק של טופו ולהמריא אותו לאנשהו.

והפעם, טופו בסגנון פסטרמה.
או "טופוסטרמה"
או "טופו בפוסטראומה"
או "הנה מטופו מה נעים"
נו, בחייאת, אני יכול להמשיך כך כל היום... שניגש לעניינים?

אז הפעם אני הולך כאן לכיוון הבשרני והמעושן של פסטרמה, כלומר פרוסות קרות, בשרניות, מפוצצות בטעמים וניחוחות, שישדרגו לכם כל כריך או קוביות מעושנות מעל הסלט. ממש יאממי של דבר, עם עושר של טעמים ותחושת שחיתות מחד, אך עם קרמה שלמה מאידך.

אני אוהב טופו. אחל'ה חומר גלם בעיניי. טופו יודע להיות גבינה, בין אם רכה ונמרחת או גושית בקוטג' סטייל, או חלומי קשה. טופו יודע להיות חביתה מקושקשת או סלט ביצים. טופו יודע להיות מגוון עצום של מרקמים בשרניים, חמים או קרים, בין אם בשווארמה סטייל, או מטוגן עמוק כשניצל, או קוביות משופדות בצלייה או אפייה, או טחון לטובת קציצות, באמת שהאפשרויות עם טופו הן פשוט אינסופיות.

טוב, בכל זאת הטופו קיים כבר 2,200 שנים, הרבה מאוד לפני "המהפכה התעשייתית" שהולידה את "תרבות הצריכה", או אם נדייק, "תרבות הצריחה", שהביאה את האנושות לבליסת בעלי חיים המונית ולא פרופורציונלית בעליל.

אבל האתגר הקטן עם טופו כן מתקיים, כשרוצים להכין טופו כגוש בשרני שלם שיספח אליו טעמים ספציפיים. כשמתעסקים עם הטופו כמקשה אחת, לפנינו חומר גלם שבקושי "נושם", הוא דחוס לאלל'ה, עד שכל הטעמים שניתן לו יישארו לרוב וייצמדו אל המעטפת החיצונית בלבד, בזמן שבפנים נישאר עם טופו גולמי נטול טעמים וריחות מעניינים יותר.

אז איך לגרום לגוש המחק העצום לספוח אליו עניינים של פסטרמה?

נו, כל נרקומן יודע את התשובה:
מזרק!

יאפ, ליידיז אנד ג'נטס, הגיפו תריסים והפשילו שרוולים, כי אנחנו הולכים להזריק כאן עניינים מאדר פאקר משוגעים!

והטעמים? משוגעים בהתאם.

יאלל'ה, בואו נמריא:

מצרכים:
- אריזת 1 ק"ג של טופו במרקם רגיל או קשה. (שימו לב שהמתכון הוא לאריזת 1 ק"ג של טופו. אז אם מתחשקת לכם רק חבילה קטנה, של 300-400 גרם, פשוט השתמשו בכמות של כחצי משאר המצרכים המפורטים. אני טוען שאם כבר לטרוח, אז שתהיה כמות מספקת לכמה ימים...)
 
טופו בסגנון פסטרמה - מתכון טבעוני

- 4 כפות רוטב סויה
- 3 כפיות עשן נוזלי
- 2 כפות רוטב טריאקי
- 1 כף רוטב ברביקיו
- 1 כפית גדושה פפריקה מעושנת
- 1 כף תערובת תבלינים לרוסטביף (לא חובה, אבל לטעמי מוסיף. קניתי ב"לגעת באוכל")
- 1 כפית גדושה אבקת שום
- 1 כף שמן זית
- לציפוי: תערובת תיבול לסטייק, אנטריקוט, אסאדו וכד'

אופן ההכנה:
1. מערבבים בקערית את כל המרכיבים (למעט תערובת התיבול לציפוי).

טופו בסגנון פסטרמה - מתכון טבעוני

2. מוציאים את הטופו מהאריזה, מניחים על משטח עבודה נקי. מחוררים את כיכר הטופו, באמצעות שיפוד, לאורכה, לגובהה, לרוחבה. אל תתביישו, אנחנו מדברים על כמה עשרות דקירות מכל הכיוונים. אנחנו מייצרים כאן תעלות ניקוז פנימיות, "צמתים", כדי שאוטוטו יהיה לרוטב שהכנו לאן לשייט.

טופו בסגנון פסטרמה - מתכון טבעוני

3. עכשיו מגיע החלק הכייפי והקריפי כאחד: לוקחים את המזרק, מטעינים אותו ברוטב המוכן (להלן "החומר"...), ניגשים עם המזרק אל הטופו המחורר, בוחרים חור אקראי, בנחישות וברגישות מזריקים את כל תוכן המזרק פנימה. מטעינים שוב את המזרק וחוזרים על הפעולה, שוב ושוב, מכיוונים שונים. כשאתם מזריקים מנקודה X ואתם רואים את הרוטב מתנקז מנקודה Y שממש לא צפויה - אתם יודעים שבניתם רשת מנהרות תת קרקעית שתגרום אפילו לחמאס לרייר בקנאה.
 
טופו בסגנון פסטרמה - מתכון טבעוניטופו בסגנון פסטרמה - מתכון טבעוני

4. לאחר שכיכר הטופו עמוסה לעייפה ברוטב, מטפטפת לה מכל הכיוונים, מרימים בעדינות את כל העסק ומניחים על תבנית אפייה שמרופדת בנייר אפייה. יוצקים ומורחים מעל הכיכר את כל שארית הרוטב + מה שנשפך, כך שהכיכר תהיה עטופה היטב מבחוץ, מעבר לכמות הרוטב שהזרקנו פנימה.

טופו בסגנון פסטרמה - מתכון טבעוני

5. בוזקים את תערובת התיבול של הציפוי על הכיכר מכל הכיוונים, הרוטב הסמיך כבר ידביק אליו את התערובת.

טופו בסגנון פסטרמה - מתכון טבעוני

6.  מכניסים את התבנית לתנור/טוסטר אובן, על חום נמוך/בינוני, 150 מעלות, למשך כשעה וחצי. שימו לב שבניגוד לרוב מתכוני הטופו שאתם מכירים, כאן לא יצרתי זמן השרייה במרינדה. אני לא רואה בו צורך, ההזרקה + האפייה האיטית נותנות אפקט ספיגת טעמים הרבה יותר משמעותי ומוצלח, לטעמי, מאשר להניח גוש אטום במרינדה במקרר. לאחר כשעה וחצי על חום נמוך, כשאתם רואים שהרוטב החיצוני כבר כמעט יבש, זה הזמן לתת סגירה אחרונה, שזה אומר להגביר את עוצמת התנור לבינוני/גבוה, כ-220 מעלות, ל-10 דקות של חריכה אחרונה, וזהו, לכבות את התנור ולתת לכיכר המעושנת הזו לנוח ולהתקרר.

טופו בסגנון פסטרמה - מתכון טבעוני

7. ברור שזה ממש טעים כבר עכשיו, אבל מניסיון, לאחר לילה במקרר, כשהכל נרגע והתקשה, נספג עוד קצת והתייבש, זה יהיה טעים אפילו יותר. פרוסה מהטופוסטרמה הזו בתוך כריך, עם מריחה של מיונז טבעוני + הירקות המתבקשים: חסה, עגבניה, מלפפון חמוץ, בצל לבן או לפחות ירוק, תנו ביס, בום! כל מי שיסתכל עליכם ויראה את הפרצוף סטל'ה שלכם שמיד ימריא בעונג מעושן, יבין בתוך שניה שהתעסקתם אתמול עם מזרקים. יא שובבים...

8. בהצלחה ובתיאבון.
 
טופו בסגנון פסטרמה - מתכון טבעוני

מתכונים נוספים עם טופו:
מעורב פטריות, כרובית, טופו ובצל
פיש אנד צ'יפס טבעוני
מעורב ירושלמי טבעוני
טופו אפוי
חריימה טבעוני - גרסת קציצות טופו
שווארמה טבעונית - טופו ופטריות שמפיניון
טופו מעושן
 

תגובות: