חפש

בצלים ממולאים בפטריות ונתחי סויה - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

אוקיי... לא מתוך הכרח לפרומו, אלא באמת מתוך רצון לשיתוף חוויה, כאן זו אחת מההתנסויות הטעימות והמשגעות ביותר שיצאו לי לאחרונה (אם לא הטעימה ביותר...), במהלך הפעמים הרבות בהן ניגשתי אל המטבחון הפיצי שלנו לעשות בלאגן ולחפש לי מנה שראוי לספר לכם עליה.

אז מה יש לנו כאן היום? אין לי איך לכתוב את זה מבלי לצאת דרמה קווין. חיגרו פאקינג חגורות בטיחות: בצלים לבנים עצומים, ממולאים בפטריות עסיסיות ונתחי סויה בשרניים, ברוטב סויה, טריאקי, קארי וסילאן, על מצע של אורז בסמטי נקי, שמהווה את המזרן המושלם עבור הסקס הפרוע והבלתי נשלט שתבצעו עליו עם המנה, בזמן שממש לא אכפת לכם מי מסתכל...

בצלים ממולאים - מתכון טבעוני

אז בעברית שכן מדוברת, זה הטוויסט שלי למאכל מוכר ואהוב - בצלים ממולאים "בשר".

אבל הנה משהו שחשוב שתפנימו כבר עכשיו, כי אני אמנם חופר, אבל מכבד את הזמן שלכם: העניין עם מתכונים של בצלים ממולאים הוא, שרובם המוחלט של המתכונים לבצלים ממולאים (בין אם אלו מתכונים קרניסטים או טבעונים), מציעים, לרוב, מילוי אחיד, בדמותו של טחון, או אורז, או טחון+אורז וכד'. אני מתכוון, יוצא שבסופו של דבר כל הביסים שלך בבצל הממולא הם זהים, כי הכל במרקם גרגירי, פיצי, קציצתי, אחיד. בנוסף, המתכונים הידועים הולכים לכיוון של ממולאים *מבושלים*, כלומר, הבצל יושב על הגז, בתוך רוטב. בחיי שאלו מתכונים טעימים לאלל'ה! קציצות "בשר" ארוזות בתוך בצל שקוף ומבושל ברוטב? זה יאממי של ממש ואנסה בעצמי מתישהו! אבל זה ממש לא המתכון שאליו אני מתכנס כאן היום. כל-כך לא...

כי אני מחליט לגשת לזה הפעם מכיוון אחר לגמרי, שלטעמי גם "שווה" הרבה יותר, מבחינת עושר החוויה הקולינארית: בצלים ענקיים, *אפויים*, שלמרות התהליך לא איבדו את "הזהות" שלהם, כשבתוכם חומרי גלם עצמאיים *מבושלים*, גדולים, בשרניים, עם מרקם וטעם משלהם, אבל בתוך המעטפת המדהימה והמתקתקה שבצל יודע לספק. אני מתכוון, לאורך כל הדרך אתה יודע שאתה נמצא במנה אחת, אך עם זאת, אשכרה אין לך שני ביסים זהים.

זו מנה בדרגת קושי קלה עד בינונית להכנה, לגמרי שווה את ההשקעה, ממש מתאימה לאירוח או אירוע מיוחד, כי היא מאוד ויזואלית, בצל הפתעה כזה. אתם מגישים לאורחים שלכם צלחת עם בצל נעול, שמפיץ פרומו ריחני ומשכר, אך לא משקר, והכל יושב על אורז בסמטי חמים ונעים, שנמצא בכוננות ספיגה. אתם או האנשים שלכם מעבירים עליו סכין כדי להבין מה לעזאזל קורה בצלחת, בום, עניינים בשרניים שאינם מתפשרים, אך טבעוניים לחלוטין, מתגלים מתוך הר הגעש הבצלי. זה יאממי.

יאלל'ה, יוצאים לדרך?

מצרכים: (ל-6 מנות)
- 6 בצלים גדולים. ממש גדולים. עצומים! ככל שהבצל גדול יותר, הסועד שלכם יודה לכם יותר. מצאתי בשוק בצלים מהממים במשקל 1/2 ק"ג כל אחד, כך שאני מדבר על 6 מנות שמורכבות מ-3 ק"ג של בצל! כן, דמעות בצל/תנין עלולות להיות מעורבות בעסק...

בצלים ממולאים - מתכון טבעוני

- 2 קופסאות שימורים של פטריות שלמות (כ-460 גרם מוצר מסונן, בסביבות 25 פטריות). אני מבין את הקטע של רובינו עם פריות טריות לעומת משומרות, אבל באמת ממליץ הפעם על פטריות משומרות ולא על טריות, כי המשומרות כבר ספוגות לחלוטין בנוזלים ולא הולכות להצטמק לכם במהלך ההכנה כמו פטריות טריות.

בצלים ממולאים - מתכון טבעוני

- 1 חבילת נתחי סויה דמויי עוף של טבעול (350 גרם). המוצר הזה כל-כך מעולה ולגמרי "שם", עד שלמעשה יש לא מעט טבעונים שנמנעים ממנו. טבעול נתנו כאן עבודה פסיכית וזה פשוט פלא בעיניי שהמוצר מכיל 6 מרכיבים בלבד: מים, חלבון סויה, שמן קנולה, חומץ, תמצית שמרים, מלח. אני ממליץ עליו בחום, מתאים כאן באופן מושלם, אבל אם אתם אכן מאלו שלא התחברו אל המוצר המדהים הזה, אז לכו על חלופה בשרנית אחרת, כמו לדוגמה: רצועות חלבון סויה יבשות, או קוביות סייטן, או נתחי ג'קפרוט, או פטריות מלך היער, שיהפכו את המנה לבצלים ממולאים בסוגים שונים של פטריות. הכל יעבוד כאן, רק תבחרו. כאמור, במתכון זה אני עם נתחי הסויה של טבעול. מושלמים לטעמי.

בצלים ממולאים - מתכון טבעוני

- 3 כפות שמן זית
-  1 כף גדושה של תערובת תבלינים מבוססת קארי. ורוצה להתעכב על זה, בואו נדבר על זה רגע. בסופו של דבר "קארי" הוא רק עוד מושג כללי לאינספור תערובות תבלינים שהמרכיב העיקרי בהן הוא כורכום, ויש באמת הרבה תערובות "קארי" שם בחוץ. אז הנה, לדוגמה, את ה"קארי" שלי אני רוכש בשוק העירוני בפתח-תקווה, בחנות "התבלין", שפעילה מאז 1951, על ידי סוחר תבלינים מקצועי מבגדד, היום אלו ילדיו שנמצאים שם. הוא כן הסגיר בפניי שבתערובת התיבול הספציפית הזאת מעורבים לא פחות מ-14 (!) תבלינים שונים שהוא מערבב בעצמו, כשאף אחד לא מסתכל. הוא לא מגלה לי מפרט+מינון. ת'אמת? הוא צודק! זו הפרנסה שלו, יש לו אוצר ביד. אני כן יודע לספר שהצלחתי לזהות בתערובת הקארי שהוא מכר לי: כורכום כמובן, אבקת פטריות, אבקת שום, עלי דפנה, פלפל שחור גרוס ועוד מלא מלא דברים טובים שמתפוצצים בפה למשהו שלא היכרתי קודם...
- 5 כפות רוטב סויה
- 3 כפות רוטב טריאקי
- 1 כפית גדושה סילאן
- ספריי שמן

אופן ההכנה:
1. מקלפים את הבצלים, נסו כמה שפחות לפצוע אותם. חותכים להם ראש וזנב ישרים, כדי שהם יוכלו לשבת יפה.

בצלים ממולאים - מתכון טבעוני

2. אם אתם ממש רגישים לדמעות בצל, זה הזמן לשים עליכם משקפת צלילה, כי אנחנו הולכים לחפור עכשיו את הבצלים יותר עמוק מהחפירה שקראתם עד כה! מתחילים לפרק החוצה אל קערה גדולה את פנים הבצלים עם סכין קטנה וחדה, כשיש פתח כניסה מספיק גדול - עוברים לכפית ומגרדים החוצה את הביפנוכו בתנועות סיבוביות ובטוחות. לטובת יציבות העסק אל תשאירו דפנות דקות מדי, בסביבות 3-4 מ"מ זה אידיאלי. כשמסיימים, יש לנו קערה ענקית מלאה בחתיכות בצל.

בצלים ממולאים - מתכון טבעוני

מכניסים בינתיים את הבצלים החלולים למקרר, כי לוקח עוד כמה דקות טובות של עבודה עד שנחזור אליהם.

בצלים ממולאים - מתכון טבעוני

3. בסיר בינוני, על אש גבוהה, מחממים את שמן הזית. מוסיפים את קערת הבצלים + הפטריות השלמות + נתחי הסויה, מערבבים היטב, ממתינים שכל העסק ירחש ויגעש ויבעבע, ורק אז מתבלים בתערובת הקארי שבחרתם + רוטב הסויה + הטריאקי + הסילאן. מערבבים היטב, נותנים לנוזלים להצטמצם קצת, אבל לא לגמרי. אנחנו כן רוצים את התבשיל רטוב קצת. הכמות העצומה של הבצלים תתרכך, הם ייעלמו לכם מהסיר והם ישאירו לפטריות ולנתחי הסויה מרקם ריבתי מתקתק שכזה. תענוג!

בצלים ממולאים - מתכון טבעוני

4. זה הזמן לחזור אל הבצלים החלולים שממתינים במקרר. ממלאים את כוסות הבצלים בתבשיל, מעמיסים בלי להתבייש, ממש עד ללמעלה. מסדרים על תבנית שמרופדת בנייר אפייה.

בצלים ממולאים - מתכון טבעוני

5. מתיזים על הבצלים הממולאים מעט ספרי שמן מבחוץ, זה יעודד אותם להשתזף קצת בתנור, ומכניסים פנימה, על חום גבוה, כ-220 מעלות, למשך כ-45 דקות. אין צורך לכסות, אפשר אפייה פתוחה, השכבה העליונה בפתח הבצלים תקבל כיף של חריכה ששומרת על הבצלים סגורים יפה.

בצלים ממולאים - מתכון טבעוני

6. מכינים אורז בסמטי לבן, נקי, רק מעט מלח. מצלחתים במנה של אורז, מניחים מעליו בצל ממולא במרכז, מטפטפים מעל הבצל נוזלים מצומצמים שבוודאות יש בתבנית. אל תוותרו על זה, המצומצם הזה כל-כך מרחיב טעמים... ומגישים. לכל סועד מחכה כאן מנה ארוזה בכל טוב שממתינה להתפרק לו על האורז ולהכתים אותו בהרבה טעמים.

7. בהצלחה ובתיאבון!

בצלים ממולאים - מתכון טבעוני

תגובות: