חפש

בייקון טבעוני - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

לפני הכל, וידוי קטן: מכיוון שגדלתי כילד דתי בשכונה חרדית ירושלמית, התרגלתי לאכול כשר. מאוד כשר. כך שגם לאחר שהפסקתי עם קיום מצוות הדת בניינטיז, המשכתי לאכול כשר, סתם מההרגל. אז יוצא שלמרות שהייתי בעבר קרניסט נהנתן וטוחן, בעצם מעולם בחיי לא אכלתי בייקון של ממש, מגופה של חזיר מת.

תכל'ס? אם כבר כנות? הבייקון היחידי שהיכרתי היה קווין בייקון, שחקן בנזונה, באמת אוהב אותו! אבל מה לעשות, אני נמשך לנשים, אז גם את קווין בייקון לא רציתי לאכול. בקיצור, לא אכלתי שום בייקון בחיי, אפשר בבקשה להמשיך? תודה!

אבל אני כן יודע שמדובר במשהו טעים מאוד ומושחת במידה. אז לאחר מחקר קטן, כדי להבין מעט את המרקמים והטעמים, החלטתי לנסות לבצע משהו בהשראת המאכל הזה, שנחשב לטעים רצח. אבל כמובן שאני ניגש לבצע אותו ללא החלק של הרצח. שנישאר רק עם הטעים. מה רע...

אני מקליד עכשיו לאחר שטרפתי את מה שצילמתי כאן. דאממ, כאמור, אני לא יודע מה הטעם של בייקון מגופת חזיר, אבל אני כן יודע לומר לכם את זה: מה שהכנתי כאן? יש לו טעם מוחלט של חטא...

ואם כבר חטא, אז אמרתי לעצמי: "יגאל?"
עניתי לעצמי: "לא, אני לא שומע אותך!"
לא ויתרתי, הצקתי לי: "נו, יגאל?"
עניתי לי בייאוש: "אוף, מה?"
המלצתי לי: "אחי, אנחנו ממילא חוטאים כאן, נכון? אז קלוט, מה אם נגיש לעצמנו את הבייקון הטבעוני הפסיכי הזה שהכנו, על בורגר חלפיניו חריף וטבעוני ורוחש, שמתכסה לו בפרוסת גבינת צ'דר טבעונית נמסה, כשהכל יושב על לחמניה טריה מרוחה ברוטב ברביקיו, נגיעות חרדל, חסה, רוקט, עגבניה, בצל לבן, מלפפון חמוץ, מיונז טבעוני חריף מעל הכל, הא? הא?!"
אני אומר לי: "אני אומר לך, יגאל, אתה הורג אותנו כאן! זה אוכל טבעוני שמגיעים עליו לגיהינום, בוודאות! יאלל'ה, בוא נעמיס..."

בייקון טבעוני - מתכון

אז מה שיש לנו כאן הוא בעצם רצועות דקות של סייטן תוצרת בית, עטופות בדפי אורז, מטוגנות בתיבול עשיר ומעושן. זמן ההכנה מעט ארוך, אבל ממש שווה את זה בעיניי, במיוחד אם אתם אוהבים אוכל מושחת וטוב ובא לכם להפגיז בטעמים ומרקמים שהם מאוד מאוד "שם".

מצרכים: (למשהו בסביבות 18-25 רצועות בייקון)
- 9-12 דפי אורז, גזורים בעדינות לחצאי עיגולים. לא להילחץ אם במהלך הגזירה יש לכם פה ושם סדק קטן, זה ממש לא קריטי.

מצרכים להכנת הסייטן:
- 200 גרם אבקת גלוטן (בערך כוס ורבע), גלוטן הוא החלבון של החיטה, ממנו מכינים את הסייטן שרובינו מכירים כמוצר מוכן. את אבקת הגלוטן ניתן למצוא בחנויות למוצרי אפיה (פשוט הקליקו "אבקת גלוטן" בגוגל, תקבלו תוצאות רבות לרכישה. כ-₪30 לקילו.)
- 2 כפות גדושות קמח לבן רגיל
- 2 כפיות שטוחות פפריקה מעושנת
- 1 וחצי כפיות שום מעושן (אם אין לכם שום מעושן, אפשר להשתמש באבקת שום)
- חצי כפית מלח
- 4 כפות שמן זית
- 2 כפות רוטב סויה
- 1 כפית גדושה סילאן
- 1 כפית עשן נוזלי
- חצי כוס מים
- תחבושת

מצרכים להכנת הציר לבישול הסייטן:
- 1 בצל בינוני, מקולף וחתוך לפלחים גדולים
- 5-7 שיני שום, קלופות, שלמות
- 1 כף גדושה זרעי חרדל
- 1 כף תערובת תבלינים לבשר (אני השתמשתי בתערובת להכנת רוסטביף, קיימת ברשת "לגעת באוכל", אחל'ה תערובת. אבל כל תערובת בסגנון - תתאים.)

מצרכים להכנת המרינדה:
- 2 כפיות גדושות פפריקה מעושנת
- 2 כפיות תערובת תבלינים לרוסטביף (או תערובת אחרת לתיבול בשר)
- 1 כפית שום מעושן (שוב, אם אין לכם מעושן, אבקת שום רגילה גם בסדר, אבל המעושנת יותר מבסדר...)
- 1 כפית עשן נוזלי
- 4 כפות רוטב סויה
- 4 כפות שמן קנולה
- קצת מלח

אופן ההכנה:
1. מתחילים עם הכנת הסייטן, כמובן. בקערה גדולה מערבבים קודם את כל ה"יבשים", שזה אומר: אבקת גלוטן + קמח + פפריקה מעושנת + אבקת שום + מלח.

2. בקערית קטנה מערבבים היטב את כל ה"רטובים", שהם: שמן זית + רוטב סויה + סילאן + עשן נוזלי + מים.

3. שופכים את תערובת הרטובים אל היבשים. מערבבים, בתחילה עם כף גדולה, עד שזה מרגיש לכם בטוח להכניס ידיים פנימה וללוש את כל העסק. יבש מדי? הוסיפו ממש מעט מים. רטוב מדי? הוסיפו מעט אבקת גלוטן. לשים את הבצק היטב, מעצבים אותו לכיכר קטנה, מניחים בצלחת, מניילנים, מכניסים למקרר לנוח למשך כחצי שעה. בינתיים אפשר לעשות כלים, ויאלל'ה, ניגשים להכנת הציר שבו מבשלים את כיכר הסייטן.

בייקון טבעוני - מתכון

4. ממלאים מים בסיר בינוני, קצת מעל מפלס האמצע שלו, מוסיפים אליו את כל מרכיבי הציר, שזה אומר: בצל + שום + זרעי + תערובת תבלינים. מביאים לרתיחה ואז מנמיכים משמעותית את הלהבה. זה חשוב. אוטוטו אתם מכניסים אל הסיר את כיכר הסייטן ומשהו חשוב לגבי סייטן שהרבה מפספסים: סייטן מבשלים על אש נמוכה מאוד. אם מזרזים אותו באש גבוהה, הוא יהיה סתם ספוגי/לחמי. שווה לתת לו את הזמן שלו. אז לאחר הרתיחה הנמיכו את האש לנמוך/בינוני.

בייקון טבעוני - מתכון

5. מוציאים את כיכר הסייטן מהמקרר, עכשיו יש לכם סשן קצת קריפי, אבל הכרחי. חובשים את הכיכר הטבעונית הזו בתכריכים. פשוט כורכים סביב הכיכר תחבושת נקייה. שימו לב שלא להדק מדי את התחבושת, כי הכיכר תופחת מעט במהלך הבישול האיטי.

בייקון טבעוני - מתכון

6. מניחים בעדינות את הסייטן החבוש בתוך הסיר, מכסים, ומבשלים במשך כשעה וחצי, על אש נמוכה. (אם הכפלתם כמויות מצרכים בשביל כמות גדולה יותר, אז זמן הבישול כאן יתארך גם הוא לאזור השעתיים פלוס...)

בייקון טבעוני - מתכון

7. מוציאים בזהירות את הסייטן מהסיר, מחלצים מהתחבושת, מניחים לה להצטנן בינתיים. (אגב, יש לכם כרגע בסיר ציר משובח שניתן להסמיך או לבשל בו אטריות או מה שבא לכם...)

בייקון טבעוני - מתכון

8. בקערית קטנה מכניסים את כל מצרכי המרינדה ומערבבים היטב. תתקבל לכם מרינדה מאוד סמיכה, במרקם שמזכיר סחוג שומני שכזה.

בייקון טבעוני - מתכון

9. לוקחים סכין גדולה וחדה, פורסים את כיכר הסייטן לאורכה, פרוסות דקיקות ככל הניתן, ממש כמה דק שתוכלו. זה סבבה לגמרי שהפרוסות לא שלמות ואלו פשוט הרבה רצועות דקות, אל תדאגו. העיקר שלא יהיו נתחים עבים מדי.

בייקון טבעוני - מתכון

10. עכשיו יש לכם משימה קצת עדינה, חבר'ס, אבל קונספטואלית משהו: אריזה עם אורז! טיפה פוקוס ואתם תיהנו מהקטע, מבטיח! לוקחים צלחת גדולה או מגש, ממלאים בה מים קרים. לוקחים דף אורז (גזרתם אותו כבר לחצי, כפי שציינתי בהתחלה, נכון?), מכניסים בעדינות אל שלולית המים שיש לכם בצלחת. ספרתי אצלי, זה יוצא איזה 15 שניות והדף רך ומוכן. אל תחכו יותר מדי, כי אם תרטיבו דף אורז יותר מדי, האבולוציה כופה עליו להפוך להיות מדוזה ואז הוא נדבק לכם לצורה ולא תצאו ממנו, אז 12-15 שניות גג ולהוציא, סבבה? מיד פורשים את הדף השקוף על צלחת יבשה או משטח עבודה. 

11. טובלים מברשת במרינדה, מברישים פיסת סייטן שפרסתם, משני צדדיה. מניחים על דף האורז, מקפלים את דף האורז כך שהוא יעטוף את הסייטן, מברישים עוד קצת מרינדה גם מצידו החיצוני של דף האורז, וזהו בעצם, הוא מוכן לטיגון. (עברתי כאן לצלחת כחולה במיוחד בשבילכם, כדי שתצליחו לראות את הדף השקוף. כמה כלים אתם אתם עושים לי כאן, יא אלל'ה...)

בייקון טבעוני - מתכון

12. מחממים מחבת, זורקים פנימה את רצועות הבייקון ומטגנים משני הצדדים, עד שדפי האורז מתקשים והופכים להיות מעט קראנצ'יים, מורידים מהאש ומגישים מיד, בין אם ליד סלט, או חביתה, בין אם על בורגר, בין אם כאלמנט הבשרי בכריך, ממש באיזה אופן שתרצו. כל מה שעושים עם בייקון אחל'ה כאן.

בייקון טבעוני - מתכון

13. כאמור, כאן הגשתי אותם כחלק מארוחת שחיתות, מעל בורגר חריף שעטוף לו בגבינת צ'דר טבעונית. אתם יכולים להגיש אותו לגמרי באותו אופן שמגישים את המקור הקרניסטי, כל מה שאהבתם עם ההוא - עשו עם זה, זה הכל, ההבדל העיקרי הוא שההוא צורח ומה שהכנתם עכשיו הוא רק צומח.

14. בהצלחה ובתיאבון!

בייקון טבעוני - מתכון

קליק אל מתכונים נוספים עם הכנת סייטן מאפס:
סטייק סייטן מעושן על פולנטה מוקרמת
הודו טבעוני ממולא של חג ההודיה
שווארמה טבעונית - סייטן
חזה עוף טבעוני ביין לבן ופרובאנס
רוסטביף טבעוני
רוסטביף סינטה טבעוני
סטייק טבעוני ביין (סטייק שיכורים טבעוני)
סטייק בירה טבעוני
סטייק טבעוני
נקניק טבעוני
נאגטס טבעוני
חמין טבעוני

תגובות: