חפש

נקניק טבעוני - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

אולי אתחיל מהסוף: וואו...



ומהתחלה: לפני קצת יותר משנה התחלתי "להתעסק" ישירות עם השטן, סליחה, עם הסייטן, ללמוד ולהרגיש אותו, במטבחון הפיצי שבדירה שלנו. התאהבתי בחלבון החיטה ובאפשרויות הקולינריות שהוא מציע, שיתפתי מאז מספר מתכונים מבוססי סייטן.

לכן אפשר להבין שזה רק עניין של מעט זמן, עד שיתעורר בי חשק להכין נקניק טבעוני, אבל להכין אותו מאפס. (ובחייאת, אל תתחילו, כשאני אומר להכין אותו מאפס אני לא מתכוון שהנקניק עצמו עשוי מחתיכות גוף של איזה אפס שעצבן אותי, זה הרי לא יהיה טבעוני, כאילו דה! אני מתכוון... נו, הבנתם למה אני מתכוון! למה אתם כאלו קשים! עעההאא!!!)

מכיוון שאני בטוח שכמעט כל מתכון אפשרי כבר נוסה הרי ובוצע על ידי מישהו אחר שם בחוץ, אני מחפש קודם השראה ברשת, אצל טובים, מוכשרים ומתמסרים יותר ממני. אם אני מוצא - אני לוקח את מה שאני אוהב מהמתכון הקיים אל מתכון משלי. לפעמים מתכון אחד שלי יורכב מהשראה שקיבלתי מ-5 מתכונים קיימים של 5 בשלנים שונים. תענוג!

אבל לפעמים יוצא שאני נתקל במתכון די מושלם, עד שלמעט כיוונוניי תבלינים לחיך הישראלית שלי - אשכרה אין לי כמעט מה לגעת במתכון שמצאתי, אני מוצא את עצמי בעצם עושה רימייק לבישול שמישהו אחר כבר תפר יחד ומבחינתי זה כל-כך ראוי לקרדיט, כי המתכון כאן הוא מעולה להכנת נקניק טבעוני שכל-כך נמצא "שם", בקטע מדהים!

המתכון הוא של אחד הבלוגרים הטבעוניים הקורעים ביותר שם בחוץ, בחור בריטי בשם ג'ולס, בעל הערוץ The Easy Vegan. הבנאדם הוא עורך וידיאו למחייתו, גר בדירה קטנה, שנון, כריזמתי, מוכשר, קצת קיצוני לעיתים בהגשה שלו, אבל הסרטונים שלו מביאים אותי לצחוק קולני בלתי נשלט ולהערכה על הכישרון שהוא יודע לארוז בכל סרטון. בוודאות אגש לבדוק מתכונים נוספים שלו בעתיד, התאהבתי באיש.

לא תאמינו עד כמה זה קל ופשוט. באמת שמדובר ב-15 דקות עבודה ו-45 דקות בישול. כן, שעה ויש לכם רולים שלמים של נקניקים טבעוניים מובחרים שמוכנים להיכנס למנוחה במקרר!

יצא לי טעים ביותר ובמרקם מושלם, חייב לציין שלטעמי גם אשכרה יותר מהנקניקים המוכנים בחנויות ורגע, אם כבר הזכרתי את זה, בואו נדבר שניה על עלויות, אני בכל זאת תימני, כן? ואנחנו בכל זאת חיים בישראל, ארץ המוגבלויות הבלתי אפשריות. קבלו: חבילות נקניק טבעוניות נמכרות היום בחנויות בארץ בגדלים שונים, בין 350 גרם ל-500 גרם לחבילה, במחיר שנע בין בין ₪5.5 ל-₪8 עבור כל 100 גרם נקניק. מסכימים? אני בדקתי אותי. אתם יכולים לבדוק אותי גם.

והנה, עשיתי כאן 3 נקניקים, במשקל כולל של 1 ק"ג מוצר סופי. חישבתי את כל העלויות (100 גרם אבקת גלוטן = ₪3, כל התבלינים יחד פר נקניק = פחות מ-₪2) סה"כ ₪5 גג לכ-300 גרם נקניק, שהם רק ₪1.6 ל-100 גרם (במקום ₪5.5-₪8, כן?) 

כאמור, 15 דקות עבודה גג, שאר הזמן הוא רק להמתין ובום, יש לכם נקניק מושלם!

כאן הכנתי 3 נקניקים טבעוניים משובחים, בכיוונים של סלמי, פפרוני, מרגז/צ'וריסו וכד'. דאממ... זה כל-כך קל, עד שאני לגמרי הולך להרגיש נקניק אם אי פעם אתעצל להכין ואשכרה אקנה שוב נקניק בחנות...

אתם יכולים להחליט שבא לכם להתנסות רק על אחד מהנקניקים או על שלושתם, או בכלל להשתולל על 5 שילובי תבלינים אחרים, המגוון האפשרי הוא אינסופי ואנחנו לא מדברים על מדע טילים, חברים, אז הרגישו בנוח לזרום כאן עם בלוטות הטעם שלכם, אל המקום הטעים לכם. אופן ההכנה הוא זהה בכולם, רק המצרכים והמינונים משתנים קצת מאחד לאחד.

אני לא נצמד כאן לתבלינים המדוייקים של פפרוני, סלמי, מרגז או צ'וריסו, אלא לוקח אותם למקום שלי, כשהם מהווים השראה למרקמים ולטעמים. אתם יכולים בהחלט לדייק את המתכון אל המקום שמתאים לכם יותר. כל מפרט המצרכים שלפניכם הוא לחלוטין בגדר המלצה שלי ודוגמה לשלושה נקניקים שיצאו כאן מעולה. הרגישו חופשי לגוון אותם אל המקומות האישיים שלכם.

מצרכים לנקניק בסגנון פפרוני
יבשים:
- 130 גרם אבקת גלוטן
- 1 כפית גדושה פפריקה מעושנת
- 1 כפית שטוחה שום מעושן (ניתן לרכישה בחנויות תבלינים. אם אין לכם, אז פשוט כפית אבקת שום)
- 1 כפית שטוחה מלח
- 1/2 כפית פלפל שחור גרוס
- 1/2 כפית צ'ילי יבש גרוס

רטובים:
- 100 מ"ל מים
- 2 כפות שמן
- 1 כף רסק עגבניות
- 1 כפית גדושה חרדל
- 1/2 כפית עשן נוזלי



מצרכים לנקניק בסגנון סלמי
יבשים:
- 130 גרם אבקת גלוטן
- 1 כף זרעי חרדל
- 1 כפית שטוחה פפריקה מעושנת
- 1 כפית אבקת שום
- 1 כפית שטוחה מלח
- 1 כפית פלפל שחור גרוס

רטובים:
- 120 מ"ל מים
- 1 כף שמן
- 1 כפית גדושה רוטב ברביקיו
- 1 כפית עשן נוזלי



מצרכים לנקניק בסגנון מרגז
יבשים:
- 150 גרם אבקת גלוטן
- 1 כפית גדושה צ'ילי גרוס
- 1 כפית שום מעושן
- 1/2 כפית פלפל שחור גרוס

רטובים:
- 100 מ"ל מים
- 2 כפות שמן
- 2 כפות רוטב סויה
- 1 כפית עשן נוזלי
- 1 כפית סילאן
- 1 כפית חרדל



אופן ההכנה:
1. מערבבים היטב את כל היבשים בקערה אחת, מערבבים היטב את הרטובים בקערית נפרדת.



2. שופכים את הרטובים אל קערת היבשים, מערבבים, בתחילה עם כף, עד שיווצר גוש שאפשר לצלול אליו בבטחה עם הידיים וללוש אותו במשך כחצי דקה אל גוש בצק גס. מבצעים את הפעולה הזו על כל סוגי הנקניק שבחרתם לבצע.



3. לוקחים רדיד אלומיניום באורך של כ-30 ס"מ, מניחים בחלקו הפנימי את גוש הבצק ומגלגלים אותו הדוק לגליל בקוטר הרצוי לכם. לדוגמה, כאן לקחתי את הבצק של ה"מרגז" וגלגלתי אותו בידיים למשהו דק יותר מהאחרים, על מנת שאוכל לקבל נקניק צר וארוך, שיזכיר מרגז בצורה. בתכל'ס, הוא כמעט במשקלם של השניים האחרים.



4. אופן הבישול של הנקניקים יתבצע בצורה של אידוי. אז אם יש לכם סיר אידוי - מושלם. אם כמוני אין לכם, אז אפשרי מסננת בקוטר של סיר, יושבת מעליו, כשמתחת למסננת יש מים רותחים שאינם נוגעים במסננת. על המסננת מניחים את הנקניקים שעיצבתם, מכסים ומאדים על חום גבוה במשך 45-50 דקות.



5. מורידים מהאש את הנקניקים העטופים, אל משטח עבודה נוח. זהירות, רדיד האלומיניום הוא מוליך חום מושלם, זה מאדר פאקר חם כרגע. שימו לב איך הנקניקים התנפחו לכם, רדיד האלומניום מתוח הרבה יותר משלב הכניסה שלו לאידוי, הנקניק התנפח בתוכו אל צורת הגליל שקבעתם לו.



6. בעדינות, מסירים את רדידי האלומיניום, מגלים את הנקניקים ומניחים להם להתקרר כמה דקות, הם ישמחו. הנה, ראו כמה הם שמחים:



7.לאחר שהנקניקים מתקררים, עוטפים אותם בניילון נצמד ושומרים במקרר. ממליץ מאוד לשמור עליהם עטופים, כמו כל נקניק באשר הוא, גם אם הם לא אוהבים את זה, הנה ראו כמה הם עצובים:



8. חכו עם הפריסה עד לאחר שהנקניקים יתקררו לגמרי, יתקשו ויתגבשו לנקניק מרוכז ועתיר טעמים. ההתנהגות איתם היא כמו עם כל נקניק מימיכם כקרניסטים. הפפרוני ישמח לשבת על פיצה או טוסט שתכינו, המרגז ישאר מופרע וספייסי וצמיגי ולא משנה מה תעשו לו, הסלמי יככב בנאמנות בכל סנדביץ', והיי, כל אחד מאלו כאן פשוט מושלם לנשנוש כמו שהוא, נטו. אני חייב להזהיר: זה טעים. מאוד.



9. בהצלחה ובתיאבון!

קליק אל מתכונים נוספים עם הכנת סייטן מאפס:
סטייק סייטן מעושן על פולנטה מוקרמת
הודו טבעוני ממולא של חג ההודיה
שווארמה טבעונית - סייטן
חזה עוף טבעוני ביין לבן ופרובאנס
רוסטביף טבעוני
רוסטביף סינטה טבעוני
סטייק טבעוני ביין (סטייק שיכורים טבעוני)
סטייק בירה טבעוני
סטייק טבעוני
בייקון טבעוני
נאגטס טבעוני
חמין טבעוני

תגובות: