חפש

יובה ממולאת בגבינת שמנת טבעונית וחגיגת פטריות - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת



דף פילו, דף לזניה ודף אורז נכנסים אל הבר, רואים פטריה ממש יפה יושבת עם עצמה לבד.

הם פונים אליה בביטחון ובחיוכים שרמנטיים ומלאי חשיבות עצמית, כיאה לביטחון הקבוצתי של דף פילו, דף לזניה ודף אורז: "היי את, תגידי, אבא שלך מדען מפורסם?"

"לא, למה?"

"אז איך יצאה לו ככה פטריית פצצה גרעינית..."

הפטריה מחייכת בשקט, מוחמאת, הדפים מקבלים זאת כאישור להמשיך ולנסות את מזלם: "אז מה ככה, מחכה למישהו שיעטוף אותך, בובה?"

הפטריה שומרת על פאסון כשהיא עונה להם בחיוך מסרב, אבל חיוך כזה שמעריך את המחווה מצידם: "סורי, בויז, אבל הערב אני כולי של יובה..."

הם מביטים בה בהלם, לא מבינים הו דה פאק איז יובה?!

היא מרחיבה את חיוכה לכיוון המתנצל ומוסיפה: "אני מתכוונת, אתם חמודים והכל, כן? אבל יובה?! שבועות אני מפנטזת עליו, שבועות!!!"

דף הלזניה ממלמל בכניעה איטלקית לעבר שני חבריו: "איזה באסהנו, היא טובנו, הפטריינו, דפקה עלינו משחק מילים מעולנו, עם חג השבועות וזה נו..."

פילו ואורז מהנהנים בהסכמה לעברו של לזניה ואומרים לו בהרגעה, "עזוב, אחינו, בוא תראה את ימי הזוהר שלנו כשאנחנו, פילו ואורז, היינו הדבר, ס'אמק... תראה, לזניה, תראה איזה סרט בורקס היינו פעם..."

ושלושתם מתעלמים במכוון מדף היובה, כשהוא נכנס אל הבר, מפוצץ בחלבון, בביטחון, בגמישות, בקסם של ארץ זרה, ניגש אל הפטריה המתרגשת והמתמסרת לעברו ועוטף אותה בהמון אהבה, מהולה במלמולי זימה: "היי, פטריונת, שבועות שמח, מותק, את נראית נפלא, בא לך לעלות אלי לביכורים? ואני לא לוחץ, אבל אם יבוא לך בטוב אז אולי אפילו נקמבן איזה קציר?"

דף האורז לא מצליח להתאפק ורוטן בייאוש לעבר חבריו: "פיי, שמעתם את זה?! אני לא יכול ככה, מי זה היובה הזה ומה לעזאזל קרה כאן הרגע?! אל תגידו לי שאתם מתכוונים להפוך על זה דף עכשיו..."

"להפוך דף זה הכי אנחנו...", עונים לו חבריו מבלי ליצור איתו קשר עין, בזמן שהם ממשיכים לבהות בסרט הבורקס שמוצג על המסך שמעל הברמן, כי אני ממש לא יכול שהם יגידו עכשיו עוד משהו, אני חייב להגיע אל פאקינג תיאור המתכון הזה מתישהו השנה, אוקיי?!...

אז מה יש לנו כאן?
​​​​​​נא לחגור חגורות בטיחות:
5 סוגי פטריות טריות: שמפיניון, יער, פורטובלו, שי-מג'י, שיטאקי >> מוקפצות כולן עם בצל, שום, תערובת תבלינים בהרט >> מעורבבות עם גבינת שמנת טבעונית >> הכל עטוף בדפי יובה (דפי חלבון סויה) >> סגירה על מחבת רוחשת >> הגשה עם שפע של פסטו מעל וסלט ירקות טרי וקליל, שיסייע להזכיר לכם לאחר הביס איזה יום היום בכלל...

זו מנה נהדרת שמתאימה לכל יום בשנה, כמובן שמתאימה לחג שבועות שמח מהצומח, לא מהצורח.



מצרכים: (ל-3-4 מנות)
- 1 בצל לבן גדול, מקולף, פרוס לרצועות
- 1 ראש שום, מופרד לשיניים, מקולפות וכתושות (אני לרוב סופר שום בראשים, אוהב להרגיש שהוא "שם"... אבל אם אתם פחות בעניין של שום, אז קחו רק 3-5 שיניים כתושות)
- 100 גרם פטריות שמפיניון טריות (כ-12-13 יח' קטנות)
- 100-110 גרם פטריות יער
- 150 גרם פטריות פורטובלו (כ-2 יח' גדולות)
- 75 גרם פטריות שי-מג'י (חצי קופסה) 
- 20-25 גרם פטריות שיטאקי טריות (כ-2 יח')
- שמן זית, 3 כפות + 2 כפות
- 1 כפית גדושה תערובת תיבול בהרט
- אופציונלי אך מומלץ: 1 כפית תערובת תיבול ירוקה מובחרת (בחרתי כאן איזו תערובת תבלינים ייחודית שהתבלינאי "שלי" מוכר, עשבים מיובשים ופיסטוק גרוס וכל מיני דברים טובים שהוא מערבב, מאוד מוסיף לטעם הכללי.)
- 1 קופסת גבינת שמנת טבעונית של טופוטי (225 גרם) - הרגישו חופשי להשתמש בגבינת שמנת טבעונית שאתם מוצאים לנכון. אני כן רוצה לפרגן כאן מכל הלב לגבינת שמנת טבעונית רצינית (32%) שקיימת כבר המון שנים, הצילה אותי אינספור פעמים בצעדיי הראשונים בטבעונות עוד מ-2010, כשבאמת לא היה כאן שום מבחר.  למען האמת זה די מרשים לראות שיש לא מעט חברות טבעוניות שמתאמצות ועדיין אינן מצליחות לספק את המרקם והטעם שטופוטי האמריקאית מספקת כבר יותר מעשור. לא "ליד". לא "מזכיר". לא "במקום". זו פשוט גבינת שמנת טבעונית, גם בטעם ובמרקם וגם מבחינת כל ההתנהגות איתה במטבח. מוצר ממש טוב וטעים בעיניי. | נ.ב. לא להתבלבל על המדף בין המוצר הזה, "בסגנון גבינה"/225 גרם/32% שומן, לבין המוצר השני הדומה של טופוטי, "בסגנון שמנת"/340 גרם/17% שומן. אלו שני מוצרים שונים לחלוטין, במרקם ובטעם.
- כשליש או חצי חבילת דפי יובה. יובה הוא מוצר סויה עתיר חלבון, שנוצר במהלך בישול חלב הסויה, קרום דק שצף במהלך הבישול, שאותו מייבשים ומשווקים בנפרד. (לסקירה מורחבת על יובה - הקליקו כאן) - את מוצרי היובה ניתן להשיג בחנויות המתמחות בייבוא מוצרים מהמזרח, כמו "בטבע שלי", "דרגון", "מזרח ומערב", "מחסני הטבעונות" וכד'.
- אופציונלי ומאוד מומלץ - כמה כפיות של פסטו.
 


אופן ההכנה:
1. מכינים את הפטריות לעבודה: את השמפיניון משאירים שלמות, את היער מפרידים וחותכים לפיסות, את הפורטובלו ואת השיטאקי פורסים דק, את השי-מג'י מפרידים לפטריות נפרדות.



2. מחממים 3 כפות שמן במחבת עמוקה או בסיר, מוסיפים את הבצל, מטגנים עד שמתחיל להיות שקוף, מוסיפים את השום ומערבבים היטב, מוסיפים את כל הפטריות , מערבבים היטב ומאפשרים לסיר/מחבת להתחמם שום ולהתחיל לרחוש, לרמות שהפטריות אמורות להתחיל להפריש נוזלים.

3. זה השלב להוסיף את התבלינים שבחרתם, כאמור אצלי הפעם זו תערובת בהרט, שלטעמי מתיישבת היטב עם טעמי האדמה האגוזיים החזקים של הפטריות, הוספתי גם תערובת תבלינים שמכילה פיסטוקים גרוסים ועשבי תיבול, הרגישו חופשי להקשיב לאף ולטעם שלכם ולתגבר בהתאם.



4. מורידים מהאש לאחר שהנוזלים של הפטריות מצטמצמים והפטריות מתחילות להיחרך קלות. מוסיפים את גבינת השמנת הטבעונית, מערבבים היטב ומניחים בצד להתקרר מעט.

5. מניחים בעדינות שכבה של דפי היובה היבשים בתוך תבנית רחבה.



6. יוצקים מים קרים מעל דפי היובה, כך שהמים יכסו את הדפים לגמרי. ממתינים 3-4 דקות, הדפים מתרככים ומתגמשים אל מול עיניכם, מוציאים את הדפים בעדינות מהמים ומניחים על משטח עבודה נקי.



7. פורשים דף אחד להכנה למילוי, כאן פרשתי אותו על מגש שחור, כדי להמחיש לכם עד כמה הם דקים וכמעט שקופים. הדפים מגיעים אלינו מיובשים מסין, לצערי רובם יהיו שבורים מעט כיבשים וקרועים מעט כרטובים, אבל סבבה, אפשר בהחלט לעבוד עם איתם.



8. מניחים במרכז הדף מנה יפה מתערובת הגבינה והפטריות. אתם יכולים גם להניח בשליש התחתון, לטובת השארת 2/3 עליון כעודף לגלגול, איך שנוח לכם.



9. ומקפלים/מגלגלים בזהירות, לקבלת ממולא סגור יפה.



10. מחממים 2 כפות שמן במחבת, על אש גבוהה, מטגנים את גלילות היובה משני הכיוונים, עד לחריכה יפה ורוחשת.

11. מצלחתים, לצד קערת סלט טרי רענן, נותנים באהבה שביל נדיב של פסטו מעל כל יובה, מגישים מיד ומתיישבים לדייט עם מנה עוטפת וסקסית, מושחתת וטעימה ברמות של חטא, מבלי שבאמת בוצע כאן חטא, רק מצווה טובה והכרחית, של מניעת סבל מיצירי בריאה תמימים ומהממים.

13. בהצלחה ובתיאבון.



מתכונים נוספים עם דפי יובה:
לׇזַנְיוּבָּה - לזניה עם דפי יובה

תגובות: