חפש

לׇזַנְיוּבָּה - לזניה עם דפי יובה

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

פתחתי ארון ומקרר, נתתי מבט במה שזמין לי וחיברתי כאן מתכון קל ומאוד פשוט להכנה ועם זאת תוצאה מאוד מאוד טעימה, שתשגע לכם את השולחן. יוצא שזו לזניה נטולת גלוטן אך בעלת תחושות מושחתות לאלל'ה, בכל המחלקות שלה: הויז'ואל, המרקם, הטעם. אלוהים, הטעם...



מה בעצם יש לנו כאן?
לזניה בשרנית ומושחתת שמורכבת משכבות של דפי יובה, כשבין הדפים מתקיים לו בולונז מטריף משבבי חלבון סויה, פטריות שמפיניון וזוקיני, ברוטב עגבניות אלוהי ומוצרלה טבעונית.

זו מנה משגעת, נימוחה בזכות הגבינה, בשרנית בזכות הבולונז, הדפים עצמם אינם בצק אלא חלבון שספג אליו נהדר את הטעמים.

אם בא לכם אתם יכולים כמובן להחליף את דפי היובה בדפי פסטה ובעצם להכין לזניה רגילה. אני לא רגיש לגלוטן או משהו, אבל היה לנו ממש טעים ומאוד מיוחד בלי דפי פסטה אלא דפי יובה שכמה שהם דקים, הם כן נוכחים, מביאים אותך ללעיסה ממש כייפית ומתובלת.

מצרכים:
- 150 גרם שבבי סויה (משקל מוצר יבש)
- 4-5 כפות שמן זית
- 1 בצל לבן גדול או 2 קטנים
- 1 קופסת שימורים של פטריות שמפיניון (אפשר גם טריות, כמובן. ספציפית לבולונז אני מעדיף משומרות, הן שומרות יותר על הזהות שלהן בתהליך)
- 1 זוקיני גדול או 2 קטנים
- 1 ראש שום
- 2 פלפל צ'ילי טרי
- 2 כפות של תערובת התבלינים טוסקנה (זו תערובת תבלינים מעולה שניתנת להשגה בכל חנות תבלינים שמכבדת את עצמה. כל חנות מכינה את תערובת הטוסקנה שלה, אבל לרוב היא תכיל פפריקה, רוזמרין, עלי דפנה, אורגנו, מיורן, זרעי שומר, אבקת בצל ועוד תבלינים טעימים, שיחדיו מתחברים לתערובת מדהימה שמתאימה למתכונים רבים, במיוחד לאלו עם רוטב עגבניות.) או תבלינים אחרים שמועדפים עליכם לבולונז מוצלח.
- 1 קופסת עגבניות מרוסקות גדולה (800 גרם)
- מספר דפי יובה (אם אתם לא מכירים עדיין את גברת יובה, ההפסד כולו שלכם, האמת. מוזמנים להיכנס אל המדריך המאוד מפורט שהכנתי לענייני חלבון סויה על סוגיו וצורותיו, כולל יובה. לפתיחת המדריך - לחצו כאן.)
- כ-150 גרם מוצרלה טבעונית מגורדת (כאן השתמשתי בזו של ויולייף שהיתה זמינה לי. מוצלחת  מאוד בעיניי. הלזניה תעבוד מעולה גם עם גבינות מבוססות שמן קוקוס וגם עם הגבינות היקרות יותר, מבוססות הקשיו. לכו עם הטעם והארנק שלכם).
- אופציונלי - מספר עגבניות שרי
- כף אורגנו יבש
- מלח, לפי הטעם





אופן ההכנה:
1. משחזרים את שבבי חלבון הסויה על ידי השרייתם בסיר מלא במים רותחים למשך 3-4 דקות, ללא בישול, ללא תיבול. נותנים להם להתרכך ואז מסננים מנוזלים. השיטה המוצלחת והמהירה ביותר לסחיטת שבבים היא פשוט להניח צלחת מעל השבבים כשהם עדיין על המסננת וללחוץ על הצלחת. הכי פשוט, אפקטיבי ומהיר. מניחים בצד בינתיים, מיד נשוב אל השבבים.

2. מכינים את הירקות השונים לעבודה: חותכים קצוץ את הבצל + הפטריות + הפלפל החריף, כותשים את ראש השום, מגרדים גס את הזוקיני.



3. מחממים את שמן הזית בסיר בינוני, מטגנים את הבצל 2 דקות על אש גבוהה, מוסיפים את השום הכתוש והפלפל הקצוץ ומטגנים עד לתחילת תהליך הזהבת הבצל.



4. מוסיפים אל הסיר את הפטריות הקצוצות, הזוקיני המגורד, שבבי הסויה הסחוטים, מערבבים ומטגנים לוודא שאין שלוליות נוזלים מיותרות. מוסיפים את תערובת הטוסקנה, מערבבים היטב ומבשלים/מטגנים עד לקבלת תערובת בשרנית ריחנית ומפתה.



5. יוצקים פנימה את העגבניות המרוסקות, מערבבים היטב, מתקנים תיבול/שמן לפי טעמכם האישי, מכסים, מנמיכים את האש ומבשלים במשך כ-10-15 דקות, עד לקבלת בולונז מטורף שהולך לאתגר היטב שלא לחסל אותו כבר עכשיו, כמו שהוא (אגב, כל ההוראות עד כאן רלוונטיות מאוד לטובת הכנת בולונז טבעוני מושלם כמנה עצמאית, או עם פסטה, או על אורז, או בממולאים, יש מולכם בשלב הזה בולונז שלמות שלגמרי יבלבל קרניסטים...). מסירים מהאש וניגשים למלאכת הרכבת הלזניה.



6. לא אלאה אתכם בכל הצילומים של כל שכבות הלזניה, זה די חוזר על עצמו, אז אתן רק כמה להבנת העניין. מן הסתם מספר השכבות ישתנה מאדם לאדם, לפי גודל התבנית, גובה התבנית, כמות הרוטב והגבינה וכו'. שימו לב שאין שום צורך להרטיב לפני את דפי הלזניה, אלא להניח אותם יבשים, בדיוק כמו דפי פסטה. עם הכמויות שפירטתי הגעתי להרכבה באופן המומלץ הבא, מלמטה ללמעלה:

בולונז >> דף יובה >> בולונז >> קצת גבינה >> דף יובה >> בולונז >> דף יובה >> בולונז >> דף יובה >> בולונז >> הרבה גבינה >> עגבניות שרי חצויות >> אורגנו.











6. מכסים את התבנית ומכניסים לתנור, על בינוני/גבוה (כ-190 מעלות), למשך כחצי שעה, מסירים את הכיסוי, מחזירים אל התנור ומאפשרים חריכה קלה של כ-5 דקות.



7. זה טעים מעולה כבר עכשיו, אבל אומר לכם גם כאן את מה שאני אומר תמיד: בסופו של יום לזניה היא פשטידה וכמו כל פשטידה - היא טעימה יותר לאחר לילה במקרר וחימום חוזר ממושך למחרת או ביומיים שלושה שאחרי, כי פשטידה היא אוכל מרוכז ומשובח. הרי אם רק תנסו להיזכר כמה נפח היה לכל מרכיבים לפני שהם אשכרה נכנסו לתבנית אחת קטנה ומיד תבינו את עומק ההיכרות שעליהם לבצע האחד עם השני לפני שהם מתגבשים לביס המושלם בפה שלכם.

8. מחלקים למנות, מגישים חם, אפשר סלט ירוק קליל ליד, לוקחים ביס ומתענגים, על אמת, גם על כך שהמנה הפסיכית הזו היא טבעונית ונטולת סבל גיהינום של חיות מקסימות וחסרות ישע וכן, גם לזניה נטולת גלוטן, עמוסת חלבון, עם מנעד מרקמים וטעמים שיעיפו אתכם למקום נהדר.

9. לזניובה, טעים מאוד להכיר.



מתכונים נוספים עם דפי יובה:
יובה ממולאת בגבינת שמנת טבעונית וחגיגת פטריות 

מתכונים נוספים עם שבבי סויה:
סינייה טבעונית
פלפלונים ממולאים
תפוח אדמה וחברים
תוספות טבעוניות לאינג'רה
קוואטפי ברוטב בולונז טבעוני
פיצה-פיתה טבעונית מושחתת
פאי רועים טבעוני
בוריטו טבעוני
​​​​​​קובה אדומה טבעונית
המבורגר טבעוני / קבב טבעוני
בורקס דפי אורז טבעוני
עראייס טבעוני
דלעת ערמונים ממולאת
לזניה טבעונית
מוסקה טבעונית
פסטה ריגטוני עם טחון טבעוני וקישואים בבהרט

תגובות: