חפש

ממרח פלפלים מעושן - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

מאמא מיה, לא תאמינו איזה מעדן משוגע נרקח כאן... אחד העניינים הטעימים!



זה ממרח חריף רך מאוד, לא רוטב, עם ריכוז טעמים מטריף חושים ופותח בלוטות, בתוך הפה הוא מתחיל מתוק, כי אתם עוד לא יודעים בעצם שחריף לכם, לפתע המתקתק ישנה את מקומו לעקיצות מעוררות ומענגות, שרק תחדדנה את האפטרטייסט המתקרב אליכם, מעושן ומתובל בהרבה מאוד דברים טובים.

זה לא סתם עוד חריף גיהינום, זה חריף גן עדן, שיוכל לשמש אתכם בכל-כך הרבה דרכים, מריחה בתוך כריך, כף ממנו לרוטב עגבניות תמריא את הרוטב גבוה, ציפוי שלו על כל מרקם שתרצו לאפות או לטגן, הדבר הזה פשוט נפלא גם כעצמאי וגם כמתגבר הרבה סוגי מאכלים.

אגב, הממרח הזה יעבוד מדהים גם למי שנמנע מחריף ורוצה להשתמש בפלפלים מתוקים בלבד.

מצרכים:
- 3 פלפלים אדומים מתוקים גדולים (גמבה)
- מספר פלפלים חריפים, לפי טעמכם. כאן אני עם 5 יח' צ'ילי אדום + 2 יח' חלפיניו צהוב
- 1/4 כוס שמן זית
- מיץ מ-1/2 לימון סחוט
- 200 גרם רסק עגבניות
- 1 ראש שום, מופרד לשיניים מקולפות
- 1 כף גדושה פפריקה מעושנת
- 7-8 תרמילי הל שלמים
- 1 כף זרעי כמון שלמים
- 1 כף גדושה שבבי בצל מיובש
- 1 כף זרעי כוסברה
- 1 כפית גדושה תימין (קורנית)
- 1 כפית גדושה רוזמרין
- 1/2 כפית מלח
- 1/4 עד 1/2 כוס מים קרים
- אופציונאלי, אם כבר יש לכם בבית, ישדרג: 1 כפית של תמצית עשן נוזלי



אופן ההכנה:
1. מנקים את הפלפלים, המתוקים והחריפים, מכניסים אותם לבלנדר/מעבד מזון, מעמיסים אליהם את כל שאר המצרכים שברשימה הארוכה (אגב, הרגישו חופשי אם בא לכם לגוון אל תבלינים שונים, להוסיף עשבי תיבול טריים, מה שבא לכם. כאן זה המקבץ שעבד עבורי נפלא), הוסיפו אל כל זה בינתיים 1/4 כוס מים בלבד, בסדר?

טוחנים/מרסקים את כל העסק עד שמתקבל משהו יחסית אחיד אם כי גבישי. אם סמיך מדי ברמה שקשה למכשיר שלכם להתמודד עם העניין - הוסיפו עוד 1/4 כוס מים, אבל רק אם אתם חייבים, כי עודף מים עכשיו זה עוד זמן צמצום נוזלים בהמשך... אז כל עוד אתם יכולים - התקמצנו עם המים, סבבה?



2. מחממים מחבת נונסטיק עמוקה, מעבירים אליה את התערובת, שכנראה מרגישה לכם כרגע יותר רוטב מאשר ממרח. מה שאנחנו נעשה עכשיו זה בישול לטובת שני עניינים חשובים: צמצום נוזלים + פתיחת טעמים. מבשלים ללא מכסה, כי אנחנו רוצים לצמצם נוזלים, לא להוסיף. העניין הוא שאתם חייבים להישאר ליד המחבת כל הזמן, כי העסק הזה סמיך ברמה שאם לא יהיה לאדים איך לפרוץ החוצה דרך הרוטב העבה, אז המחבת ישלח לכם התפרצויות גועשות לתוך הגבה, כך שחובה להישאר באזור ולערבב, בזמן שהנוזלים מצטמצמים והטעמים נפתחים יפה.

עד מתי מצמצמים? עד שאין שלוליות מיותרות.
איך בודקים שאין? באמצעות כף העץ או המרית אתם עושים קריעת ים סוף במרכז המחבת.
ה"קירות" הגבוהים בצדדים קורסים ושוקעים אל השביל שיצרתם? יש לכם עוד נוזלים לצמצם.
הקירות עומדים יציבים וממתינים בסבלנות לגברת פלפלת שתדפוק סשן חינני של מון וולקינג? הממרח מוכן.



3. מסירים מהאש, ממתינים שיתקרר, מעבירים לצנצנת. השאירו בצנצנת איזה 2-3 מיליטרים פנויים של גובה וצקו לשם שמן זית, יסייע לשמור על טריות הממרח, מעבר להעצמת הטעם והשחיתות של הדבר המשגע הזה. בהצלחה ובתיאבון!

תגובות: