חפש

מאפה אקורדיון טבעוני - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

נתקלתי פעם בסרטון-מתכון מהמם (אך חלבי) של "מעדנות" (הקליקו כאן אם בא לכם לראות), שהדליק אותי לטבען ולעשות לו רימייק. הסרטון העלה אצלי אבק בסימניות במשך שנה ו-4 חודשים וסופסוף התפניתי לטבען את המתכון הבאמת נהדר וקל הזה.

מה יש לנו כאן בעצם?
מאפה שמורכב מבצק פילו שמקופל באקורדיון סטייל, עם קוביות בטטה אפויות, שמנת קרמית שמחלחלת אל תוך הקפלים של הבצק ונספגת בו, ענני גבינת קשיו מעל הכל כשבתוך כל אלו מתמזגים להם שבבי בצל, אבקת שום, אבקת פטריות, פלפל שחור גרוס וגם שמרי בירה, שמדגישים את הטעמים תוך כדי הגברת השחיתות הגבינתית של המאפה.

אי אפשר להפסיק לאכול את הדבר הזה, הקראנצ'יות של קצוות בצק הפילו אל מול הנימוחות של כל העסק בפנים, הטעם ממוקד התוכן, שמנת וגבינה ובטטה, במעטפת של בצק מושחת בזכות עצמו, יא וואראדי...



כל-כך ממליץ על המנה הזו, בין אם לאירוח, יודעים מה? לעזאזל האירוח, למה מה קרה? למה מה הם הביאו שמצדיק מסירת תכשיט אפוי שכזה ככה סתם? מילא לתרום כליה, יש לרובינו שתיים, אבל מאפה שמורכב מבצק פילו שמקופל באקורדיון סטייל, עם קוביות בטטה אפויות, שמנת קרמית שחילחלה אל תוך הקפלים של הבצק ונספגה בו, ענני גבינת קשיו מעל הכל כשבתוך כל אלו מתמזגים להם שבבי בצל, אבקת שום, אבקת פטריות, פלפל שחור גרוס וגם שמרי בירה, שמדגישים את הטעמים תוך כדי הגברת השחיתות הגבינתית של המאפה?!

פאק לא! לא!!! לא מתאים לאירוח, את המנה הזו הכינו רק לעצמכם, תודו לי אחר-כך. אני אפילו לא יודע אם תבנית אחת תספיק לאיש אחד...

מצרכים: (לתבנית ריבועית בינונית. סורי, אני עובד כאן עם טוסטר אובן כי המטבחון שלנו פיצי... אם אתם מכינים תבנית לתנור בגודל נורמלי, יש מצב שתרצו להכפיל כאן כמויות)
- 1 בטטה בינונית/גדולה
- 1/2 חבילת בצק פילו, מופשרת באיטיות במקרר, שעות לפני ביצוע המתכון (נראה לי שהיום כבר מוכרים בצק פילו מופשר במקרר ולא קפוא)
- כשליש כוס שמן זית
- 1 קרם סויה לבישול ואפיה (250 גרם)
- 1 כף אבקת פטריות (לא מרק פטריות אלא אבקת פטריות. מדובר בפטריות מיובשות טחונות דק, שולח את הקרם אל האזור של רוטב אלפרדו. ניתנת להשגה בחנויות תבלינים מובחרות. אם לא מצאתם, לא נורא, קצצו דק פטריות במקום וצמצמו אותם בטיגון נפרד עם שמן זית)
- 1 כף גדושה שבבי בצל
- 1 כפית אבקת שום
- 1 כפית פלפל שחור גרוס
- 1 כף גדושה שבבי שמרי בירה
- מלח, לפי הטעם
- 100 גרם גבינת קשיו בסגנון מוצרלה (גבינשיו, פלנטי וכד'. על אף שברגיל אני לגמרי סבבה עם משומשו או ויולייף בפיצות וטוסטים, לטעמי במתכון ספציפי זה מוצרלה קשיו מתאימה הרבה יותר ממוצרלה קוקוס)



אופן ההכנה:
1. מקלפים את הבטטה, חותכים אותה לקוביות קטנות, מערבבים עם מעט שמן זית, מפזרים בתבנית אפיה מרופדת בנייר אפייה, אופים עד שמתרכך ומתחיל להשחים, מוציאים מהתנור ושמים בצד בינתיים.



2. בזמן שהבטטה בתנור, יש לכם זמן להכין את הקרם: יוצקים לקערה את קרם הסויה, מוסיפים את כל התבלינים שבחרתם, במקרה שלנו אלו אבקת פטריות, שבבי בצל, אבקת שום, פלפל שחור גרוס, שמרי בירה, מלח. מערבבים היטב, מניחים גם את זה בצד בינתיים.



3. עכשיו אתם צריכים לעבוד 5 דקות מפוקס ונקי, זה ממש קל, אין לכם מה לחשוש: אתם פורשים על משטח עבודה נקי דף אחד של פילו >> מברישים את כולו בשמן זית >> אוחזים עם האצבעות את 2 קצוות הדף ומתחילים לאסוף את הדף כמו אקורדיון, (אם אתם לא בטוחים מה אני אומר כאן ולא אכפת לכם לראות רגע סרטון עם חלב, כנסו למתכון המקורי של מעדנות, מודגם שם איך לבצע - הקליקו כאן), מניחים בזהירות בתבנית אפיה. כך דף אחרי דף, עד לקבלת תבנית שלמה מלאה בקפלים מאווררים שכאלו, לא דחוסים מדי.



4. מפזרים את קוביות הבטטה מעל האקורדיון. הרגישו בנוח לעזור להן קצת עם האצבעות להיכנס בחלקן אל בין הקפלים.



5. יוצקים מעל את קרם הסויה המתובל.



6. מפזרים את גבינת הקשיו מעל הכל (אם היא קפואה - מגרדים. אם היא מופשרת - קורעים פיסות ביד או עם כפית)



7. מכניסים לתנור, חום בינוני/גבוה, 180 מעלות, אין צורך לכסות, אופים עד שקצוות הבצק משחימות ומוציאים מהתנור.




8. צ'מעו, השתמשתי בתבנית פיירקס וזה היה מדהים לראות איך שבניעור אחד קליל של התבנית כל המאפה החליק לי החוצה בשלמותו, כשהמאפה מעוצב ומאובן לפי התבנית של, הממ, לפי התבנית של התבנית! לא נו, בחייאת, העיפו מבט, ראו איזו פינה חתיכה זו, יא רבנן... בא לך לשבת בפינה הזאת עם אהובתך ולהישען על הקפלים עם איזו בירה טובה ביד ומאפה אקורדיון מוקרם ליד...



9. חותכים למנות, מגישים חם ומודים לעצמכם על שהקשבתם לי ואף אחד לא מוזמן למסיבה הפרטית המושחתת הזו שלכם, א-פילו שאתם מרגישים מושחתים בגלל זה! הא? הא?! ראיתם מה עשיתי כאן? פילו שאתם מושחתים בגלל זה?! אין...



 

תגובות: