חפש

לחמניות ממולאות טבעוניות - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

לא, נו, יא רבנן, אני אמנם מכיר כמה מילים ונעזר בהן לא מעט על מנת לנשום, אבל איך לעזאזל אני אמור להצליח לתאר בצורה הולמת את העניינים הללו שרחשו והתרחשו כאן, איך...

אז עזבו הקדמות, רק פירוט תוכן הלחמניות הממולאות הטבעוניות הללו אמור להכניס לפרופורציה כל אוהב אוכל מושחת באשר הוא בכלל וכל אוהב אוכל מושחת שלא נשחט באשר הוא בפרט.

כל לחמנייה ממולאת כאן היא ארוחה מטריפה ומהווה חיסון יעיל, אכפתי, מנחם, ללא תופעות לוואי, רק תופעת הלוואי... כן, תופעת הלוואי: "הלוואי שהייתי מכין כמות כפולה מהדבר הזה...", כן, לגמרי אין יור פייס, פייזר, מודרנה וגם המכון הביולוגי בפאקינג נס קפה של ציונה:

לחמניות טבעוניות מבצק פסיכי, עטופות היטב, תמימות למראה מבחוץ, כשבתוכן הרי געש פעילים בכל טוב, כדוגמת:
- קבב טבעוני בשרני מטריף ומתובל היטב, יחד עם טחינה גולמית נהדרת שמעמיקה את הטעמים ומרחיבה את המרקמים
- פטריות פורטובלו טריות שלמות מטוגנות/צלויות בתערובת גסה לברביקיו, יחד עם רוטב ברביקיו טעים ומעקצץ
- פטריות שימג'י טריות ורצועות בצל מוקפצות בתערובת תבלינים טוסקנה המשגעת, יחד עם גבינת מוצרלה טבעונית שעוטפת בדאגה אוהבת כמו אמא היסטרית בהר געש פעיל

לא. אין שום הכרח, רק בחירה.
כי לא. באמת שלא צריך לקחת חיים בשביל לעשות חיים.



מצרכים: (ל-8-9 לחמניות ממולאות גדולות)
מצרכים לבצק: (אם כבר יש לכם ניסיון באפיית בצק למאפים בסגנון פיצה ביתית, קובנה, או אם יש לכם סוג קמח מועדף, או אופן מועדף להכנת בצק לאפייה - לכו על מה שאתם מכירים, הכל אחל'ה. הבצק כאן הוא רק הצעה אישית שלי, לבצק מושחת שמתוגבר באבקת גלוטן, שמשביחה פלאים את הבצק ומביאה לתוצאה מדהימה של לחמניות רכות ומפנקות מצד אחד אך מספיק יציבות ובשרניות כדי להכיל את כל העונג הזה שתחביאו בתוכן... גם אם אין לכם אבקת גלוטן בשלוף - יש בכל סופר שתבחרו קמחים מועשרים בגלוטן, לטובת תוצאה איכותית מהרגיל.)
יבש:
- 900 גרם קמח לבן רגיל
- 100-150 גרם אבקת גלוטן (אם אין לכם אבקת גלוטן, אז הוסיפו 100-150 גרם קמח רגיל)
- 12-15 גרם שמרים 
- 2 כפות סוכר
- 2 כפיות מלח
רטוב:
- 2 כוסות מים
- 2/3 כוס שמן זית

מצרכים למילוי:
הערה חשובה: שימו לב, חבר'ס, אני מציע כאן במתכון 3 מילויים שונים. לכו לאן שהקיבה והטעם שלכם לוקחים אתכם, בסדר? אני מגוון במכוון, כדי לתת השראה ורעיונות, באמת שאין סוף וגבולות למקומות שאליהם אתם יכולים ללכת כאן. אפילו עכשיו כשאני מקליד את המתכון כבר יש לי עוד 8 רעיונות חדשים למילוי הלחמניות... אז קחו את הרעיונות כאן כהצעות ומנפו אותן אל החיך הפרטית שלכם, בסדר? עדיין כן אפרט מאוד את 3 המילויים שבחרתי, כדי לפתוח רעיונות ולכוון, אל טעמים ומרקמים מדהימים ששגעו אותנו כאן, אבל בסוף, כן, זו רק המלצה. לכו עם בלוטות הטעם הבלעדיות שלכם.

מצרכים למילוי קבב טבעוני (עבור 3 לחמניות. הכפילו בהתאם.)
- 130 גרם תערובת טחון טבעונית דביקה מובחרת. אתם יכולים כמובן להשתמש בכל תערובת טחון טבעונית טובה, כגון  הטחון של ביונד, סנסשיונל, שגב, טבע דלי, משומשו שהתחילו גם הם לשווק טחון טבעוני, לכו עם הקיבה והטעם שלכם. כאן, אני בכלל עם בורגר הפטריות של "מרינה", שיצא איכשהו שהם מתבלים ביותר מדי כמון ותבלינים מזרחיים, שלטעמי הפריע לבורגר להיות בורגר, אז המרתי את הבורגר לקבב, עם הרכיבים הבאים:
- 1 בצל לבן בינוני קצוץ
- 1/4 צרור פטרוזיליה או כוסברה טריה, קצוצה דק
- אופציונלי ומאוד מומלץ: 1 פלפל חריף אדום טרי, קצוץ דק
- 1 כפית גדושה תערובת תבלינים טובה לקבב (ניתנת להשגה בכל חנות תבלינים שמכבדת את עצמה)
- מלח, לפי הטעם
- לטיגון: 2 כפות שמן זית
- בשלב בניית הלחמניה: 3 כפות טחינה גולמית מובחרת



מצרכים למילוי פטריות פורטובלו בברביקיו (עבור 3 לחמניות. הכפילו בהתאם.)
- 2-3 כפות שמן זית
- 3 פטריות פורטובלו בינוניות טריות, שלמות
- 1 כף גדושה תערובת תבלינים גסה לסטייק, ברביקיו, אסאדו וכד'. ניתן להשיג בכל חנות תבלינים.
- בשלב בניית הלחמניה: 3 כפות רוטב ברביקיו איכותי



מצרכים למילוי פטריות שימג'י ובצל בטוסקנה ומוצרלה (עבור 3 לחמניות. הכפילו בהתאם.)
- 2 כפות שמן זית
- 1 בצל לבן, פרוס לרצועות דקות
- 1 חבילת פטריות שימג'י (זה בסביבות 150 גרם לחבילה)
- 2 כפות גדושות תערובת תבלינים טוסקנה (טוסקנה היא תערובת משגעת שקיימת כמעט בכל חנות תבלינים שמכבדת את עצמה, לרוב היא תכיל פפריקה, רוזמרין, עלי דפנה, אורגנו, מיורן, זרעי שומר, אבקת בצל ועוד עניינים טעימים, שיחדיו מתחברים לתערובת מדהימה שמתאימה לאינספור סוגי מאכלים...)
- בשלב בניית הלחמניה: 100-120 גרם גבינת מוצרלה טבעונית



אופן ההכנה:
1. מכניסים אל קערה את כל היבשים של הבצק: הקמח, אבקת הגלוטן (במידה שבחרתם כמוני לשדרג), השמרים, הסוכר, המלח. מערבבים בעדינות אך היטב.



2. מוסיפים את הרטובים של הבצק: המים והשמן. לשים היטב במשך מספר דקות. רטוב מדי? הוסיפו קמח. יבש מדי? הוסיפו מים, בנגלות קטנות. מניחים את כדור הבצק בקערה, מכסים במגבת ומניחים לו לתפוח. זמן ההתפחה ישתנה לכם בהתאם לסוג הקמח, העונה בשנה/טמפרטורת החדר וכו'. זה יכול לקחת שעה עד 3 שעות בהתאם למשתנים הללו...



3. בזמן שהבצק נח ותופח לו, יש לכם מספיק זמן להכין בינתיים את המילויים שבחרתם. אפרט כאן על 3 המילויים שבחרתי:

קבב טבעוני:
מערבבים היטב בקערה את המרכיבים של הקבב, שזה אומר הטחון הדביק שבחרתם + הבצל + הפטרוזיליה/כוסברה + הפלפל החריף + תערובת התבלינים לקבב. מעצבים לקבבונים.



מחממים במחבת את שמן הזית, מטגנים את הקבבונים מכל הצדדים עד לסגירה יפה, מורידים מהאש להתקרר.



פטריות פורטובלו בברביקיו:
מחממים את שמן הזית במחבת, מניחים את הפורטובלו בשלמותן ומטגנים משני הצדדים, על אש גבוהה, תוך כדי פיזור תערובת התבלינים לברביקיו על שני צידי הפטריה. מטגנים עד שהפטריות כבר מקיזות נוזלים, אך עדיין בשרניות, מורידים מהאש להתקרר.



פטריות שימג'י ובצל בטוסקנה ומוצרלה:
מחממים את שמן הזית במחבת, מוסיפים את הבצל ומטגנים עד לשקיפות חלקית של הבצל, מוסיפים את פטריות השימג'י, את תערובת התבלינים טוסקנה, ממשיכים להקפיץ על אש גבוהה, עד לתחילת חריכה, מורידים מהאש להתקרר.



4. חותכים את הבצק ל-8-9 נתחים.



5. מרדדים את הנתחים, באמצעות מערוך, ל"פיתות" בקוטר של בסביבות 20 ס"מ.



6. מעצבים את הלחמניות. כלל בסיסי: התחתית שלכם היא החלק העליון של הלחמניה - נא להתנהג בהתאם. זה אומר ש:

קבב טבעוני - יוצקים במרכז ה"פיתה" כף טחינה גולמית מובחרת ומניחים מעל השלולית את הקבבון:



פטריות פורטובלו בברביקיו - יוצקים במרכז ה"פיתה" כף רוטב ברביקיו ומניחים מעל הרוטב את הפטרייה השלמה, כשהיא הפוכה:



פטריות שימג'י ובצל בטוסקנה ומוצרלה - מניחים במרכז ה"פיתה" מנה יפה של מוצרלה טבעונית, מעל המוצרלה מניחים מנה יפה של תערובת השימג'י והבצל המוקפצת:



7. סוגרים את ה"פיתות" ללחמניות. פשוט מושכים את השוליים הפנויים ללמעלה ומקפלים אותם אחד על השני, צביטה באצבעות את השוליים תסייע לתפור ת'עניין אל עצמו, הופכים בעדינות על "התפרים", כך שהתחתית של הפיתה לשעבר היא כעת ראש הלחמניה לעתיד:



8. מסדרים את הלחמניות בתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה. רצוי לתת להם מרווח קל אחת מהשניה כי הן הולכות לתפוח עוד קצת באפייה (אל תקחו ממני דוגמה, בסדר? אני כאן באילוצים של מטבחון פצפון של דירת שני חדרים, אין מקום לתנור אמיתי, כולה טוסטר אובן, אז הלחמניות קצת צפופות, כפר'עליהן...). מברישים מעל בשמן זית ומפזרים ציפויים רצויים, שגם יסייעו לכם לזהות מי זו מי. כאן בחרתי בשומשום עבור הקבבים, תערובת גריל עבור הפורטובלו, קצח עבור השימג'י והמוצרלה.



9. מכניסים לתנור על חום בינוני/גבוה, בסביבות 180 מעלות, תבנית גלויה. אופים עד שהלחמניות מקבלות השחמה יפה.



10. מגישים חם, אפשר לצד סלט ירוק רענן, שינסה להרגיע את עוצמת הברדק הצפוי להתרחש לכם בשולחן. כל לחמניה נפתחת אל יוניברס פסיכי ועצמאי משלה:







11. מומלץ לאכול בחלונות פתוחים, כי עם הקולות שאתם הולכים לעשות? פשוט אין מצב שהשכנים יאמינו לכם שאתם לבושים כרגע...

תגובות: