חפש

רטטוי / מניפת ירקות וטופו - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

מעבר לויז'ואל, מה שאני אוהב במניפת ירקות הוא העושר הפסיכי בכל ביס, כי החיתוך הדק של הירקות יודע לוודא שכל ביס יכלול טעימה מושלמת של כלל הירקות המשתתפים במניפה.

איפשהו בדרך מניפת הירקות קיבלה את השם של המנה הצרפתית המפורסמת רטטוי, למרות שבמקור המושג רטטוי מגיע מהקפצת אוכל מבושל, לאו דווקא כסידור במניפה (כנ"ל לגבי המקבילות האירופאיות הרבות לרטטוי).

האפשרויות למגוון הירקות שישמשו אתכם לבניית הרטטוי הן באמת אינסופיות. הכיף הגדול הוא לגוון ובכל פעם לבנות את המניפה קצת אחרת, עם ליהוק שונה, שיבטיח תוצאה מרעננת וחדשה שתרים לכם את השולחן, כך שהמצרכים שבחרתי הם בגדר הצעה בלבד, שאותה תוכלו לדייק אל המלאי והטעם הייחודיים שלכם.

מה יש לנו כאן?
רטטוי שמורכב מפרוסות דקות של טופו, בצל סגול, בטטה, זוקיני, פטריות פורטובלו צעירות, עגבניות, פלפלים אדומים מתוקים וגם טבעות של פלפל חלפיניו טרי. הכל אפוי בתנור עם רוטב עגבניות סמיך מעורב ברוטב ברביקיו מעושן ושמן זית, עם הרבה כוסברה טריה ותערובת תבלינים קארי עשירה, פפריקה הונגרית מתוקה, שום וזרעי קימל.

לא, נו, הריחות והטעמים שפשוט מזנקים עליכם מהתנור כשהרטטוי הזה מוכן...



וואי, המניפה הזאת מנפנפת בפניך בלי טיפת בושה. זו כאילו מנה ראשונה, קלילה כזאת, לצד מנה עיקרית, אבל מצד שני אתם פשוט לא מצליחים להפסיק להתענג על הראשונה הזאת, שנימוחה אליכם, מעירה בזמן שמרגיעה, מנחמת בזמן שמנחיתה כאפות של אושר.

מצרכים: (לתבנית משפחתית גדולה)
- 1 חבילת טופו (300 גרם)
- 1 בטטה צרה בינונית
- 1 זוקיני גדול או קישוא
- 4-5 פטריות פורטובלו בינוניות (או 2 גדולות, או 7-8 שמפיניון)
- 1 בצל סגול בינוני/גדול (או צהוב או לבן)
- 2 עגבניות גדולות מוצקות
- 2 פלפלים מתוקים (גמבה סטייל) קטנים
- אופציונאלי אך מוסיף המון: 1 פלפל חלפיניו טרי (או פלפל חריף טרי אחר)
(הצעות נוספות לשילובים, לפי טעמכם: חציל, תפוח אדמה, סלק, שומר)



הצעת מצרכים לרוטב: (אתם יכולים גם להחליט שבא לכם לפרק כאן רוטב מוכן מצנצנת)
- 400 גרם עגבניות מרוסקות
- 1 ראש שום טרי (8-10 שיניים)
- 1/2 צרור כוסברה טריה
- 4-5 כפות שמן זית
- 3 כפות רוטב ברביקיו מובחר
- 1 כף פפריקה הונגרית מתוקה
- 1 כף גדושה תערובת תבלינים קארי
- 1/2 כפית שטוחה סוכר
- 1 כפית זרעי קימל
- 1 כפית שטוחה מלח

אופן ההכנה:
1. פורסים דק את הטופו ואת כל הירקות שבחרתם להרכבת המניפה.



2. טוחנים בבלנדר את כל מרכיבי הרוטב, יוצקים שכבה בגובה של כחצי ס"מ בתבנית/מחבת שמתאימה לאפייה.



3. עכשיו מגיע שלב של ריפוי בעיסוק. הסעיף הזה ממש קל, אבל הוא הולך לקחת לכם מספר דקות, תיהנו מהן בסבבה, אוקיי? בואו לזה בסבלנות, עשו כמוני: בירה קרה בצד, מוזיקה טובה ברקע, ידיים נקיות וקדימה להרכיב את המניפה על המחבת או התבנית. ממליץ לשמור על שיטתיות מסויימת בהרכבה (לדוגמה, יצא שיש לי כאן פי 2 פרוסות של זוקיני, בטטה, פטריות, עגבניות, מאשר פרוסות טופו, בצל, פלפלים, אז יצרתי את המניפה בהתאם לכך: בטטה >> זוקיני >> פטריה >> עגבניה >> בטטה >> זוקיני >> פטריה >> עגבניה >> פלפל מתוק וחריף >> בצל >> טופו >> בחזרה לבטטה, כך שוב ושוב, עד גמר המלאי, או המקום במחבת/תבנית).



4. יוצקים בנדיבות עוד מהרוטב מעל המניפה, ממליץ לסייע לרוטב, באמצעות מברשת, להגיע אל כל חלקי המניפה, על מנת לוודא שכל הירקות יקבלו את מגוון הטעמים המשגעים.



5. מכניסים לתנור ואופים בחום בינוני/גבוה, כ-190 מעלות (אם הכנסתם הרבה ירקות שורש ואתם מעוניינים לאפות את הרטטוי בחום גבוה, נניח 250 מעלות - אל תשכחו להשתמש בשמן אחר משמן זית, שמגיע לנקודת העישון שלו כבר ב-200 מעלות...), אין צורך לכסות את התבנית, מאפשרים לרוטב להצטמצם ולהספיג עצמו על כל הנוכחים ולירקות להפריש את הנוזלים של עצמם ולהחליף טעמים עם האחרים שצמודים אליהם חזק. המניפה הופכת מקיבוץ גלויות, לגלויה אחת...



6. מגישים חם, ככה, כשהכל רך ונימוח, רוחש וגועש, מרימים עם מרית אל הצלחת וסוגרים את הפינה איך שמתחשק לכם. דוגמה שהיתה לי כבר יותר מדי פסיכית בעונג שלה והייתי עסוק מדי מכדי שאצלם מזכרת ראויה ותצטרכו לדמיין? כזה: לפזר מעל הרטטוי גבינת פטה טבעונית מגורדת, כוסברה טריה, פלפל שחור גרוס.

7. וואי, כמה טעים...



קליק למתכונים נוספים עם טופו

תגובות: