חפש

חלבון סויה עטוף בפלפל מתוק בטוסקנה - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

אני יודע, אני יודע, שם המנה נשמע כמו אובר רומנטיזציה של הסיטואציה: חלבון סויה עטוף בפלפל מתוק בטוסקנה... אבל אני אומר לכם שהוא לא. למעשה, שם המנה הוא קיצור בלתי הוגן בעליל למה שבאמת מתרחש בצלחת היום, כי המילים הספורות שמוקדשות לכותרת אינן יודעות בכלל כיצד לתמצת את תיאור המנה מבלי לחטוא קשות למישהו מהצוות כאן.

כי מה בעצם יש לנו כאן היום?
שככה יהיה לי טוב, מה שיש לנו כאן היום הוא: נתחי חלבון סויה צמודים חזק אל "קעריות" פלפלים אדומים מתוקים, אפויים היטב בתנור, ברטטוי סטייל, בצמוד לפטריות פורטובלו טריות, פרוסות בצל סגול, עגבניה, זוקיני, כולם כולל כולם מוברשים ברוטב ריחני ומטריף בנוסח טוסקנה, מוגשים לוהטים ורוחשים, עם שפע עלי בזיליקום טרי מסביב ופרמז'ן טבעונית...



וואי, האפייה הזו של נתחי חלבון הסויה ששקועים להם בתוך חצאי הפלפלים, מביאה את הפלפלים להקיז את המיצים הנדירים שלהם ישירות אל תוך הנתחים הבשרניים והעסיסיים, מה שמבטיח כאן ביסים של עיניים עצומות בעונג, כשהכל עטוף ברוטב פשוט משגע שתכינו בעצמכם בתוך דקה.

הוסיפו לכל האושר הזה גם את כל שחקני המשנה הבלתי נמנעים, הלא פראיירים כלל, הלגמרי עומדים בזכות עצמם כאן: פרוסות גסות של בצל סגול, עגבניה, זוקיני, פלפלי חלפיניו טריים שלמים ובום, הרי לכם צלחת פסיכית ביופייה, באופייה, עם טעמים ומרקמים שברגע שהם יגעו לכם בפה הם יגרמו לכם להרגיש ערומים לרגע, כי פשוט לא תבינו מהיכן החוצפה הטוסקנית הזו לחשוף אתכם נהנים ככה, בלי אזהרה.

אז הנה אני מזהיר: ביחס לקלות ההכנה של המתכון המטומטם הזה, זו תוצאה רצינית למדי.

וכן, זו לא תהיה סיסמה, זו תהיה קביעה: כל-כך נכון ומוסרי וטעים להשתדל רגע ולעשות חיים לעצמך, מבלי ליטול את חייו של האחר.

מצרכים: (לתבנית משפחתית שכזאת, 3-4 מנות נדיבות)
- 8-10 יח' נתחי חלבון סויה - אם נתחי סויה הוא מוצר שחדש לכם, ממליץ לכם להיכנס למדריך המפורט שהכנתי על חלבון סויה, על סוגיו וצורותיו, יסייע לכם להתמצא בעניין בקלות - למעבר למדריך הקליקו כאן
- 4-5 יח' פלפלים אדומים (יעני גמבה)
- 4-5 יח' פטריות פורטובלו טריות
- 3-4 יח' עגבניות
- 1-2 יח' בצל סגול או לבן
- 1-2 יח' זוקיני
- אופציונאלי ובהחלט מומלץ: 2-3 יח' פלפל חלפיניו או פלפל חריף אחר שמועדף עליכם
- 1-2 כף גדושה של תערובת התבלינים טוסקנה (זו תערובת תבלינים מעולה שניתנת להשגה בכל חנות תבלינים שמכבדת את עצמה. כל תבלינאי מכין את תערובת הטוסקנה שלו קצת אחרת, אבל לרוב היא תכיל פפריקה, רוזמרין, עלי דפנה, אורגנו, מיורן, זרעי שומר, אבקת בצל, אבקת שום ועוד תבלינים טעימים, שיחדיו מתחברים לתערובת מדהימה שמתאימה למתכונים רבים בעלי ווייב איטלקי), או תערובת תבלינים אחרת שמועדפת עליכם.




להכנת הרוטב:
- 6 כפות שמן זית
- 5 כפות קטשופ
- 2 כפות רוטב ברביקיו
- 2-3 כפות גדושות של תערובת התבלינים טוסקנה
- 1 כפית שטוחה מלח

עם ההגשה:
- עלי בזיליקום טרי
- פרמז'ן טבעונית או שבבי שמרי בירה

אופן ההכנה:
1. מתחילים משחזור נתחי חלבון הסויה על ידי בישולם בסיר עם מים רותחים + 1-2 כפות של תערובת התבלינים טוסקנה. מבשלים עד שהנתחים מתרככים (זה יכול לקחת משהו בין 15 ל-25 דקות, בהתאם לדחיסות ואיכות הנתחים שרכשתם)

2. בינתיים יש זמן לחצות את הפלפלים המתוקים ולנקות אתם, לפרוס גס את הבצלים, העגבניות, הזוקיני. לפטריות אפשר לגלח את הרגל עד לגובה הפטריה עצמה, כדי שישבו טוב בתבנית עוד מעט עם כולם.



3. כשהנתחים רכים מורידים אותם מהאש, מעבירים למסננת. יש מספר שיטות כיצד לסחוט את הנתחים מנוזלים, אני נוהג, בעיקר עם הנתחים הגדולים הללו, להשאיר אותם על המסננת, להניח מעליהם צלחת נקייה וללחוץ עם היד מעל הצלחת, כך שהנוזלים מתנקזים דרך המסננת ואני שומר על צורתם הגדולה של הנתחים.



4. אוחזים חצי פלפל מתוק ביד אחד ובאמצעות היד השניה דוחסים אל ה"אמבטיה" שלו נתח חלבון סויה, כך עם כל הנתחים והפלפלים.



5. מסדרים את כל המרכיבים בתבנית אפייה נקייה.



6. מערבבים היטב את כל מרכיבי הרוטב.



7. מברישים היטב את הרוטב, בנדיבות, על כל השחקנים שמסודרים בתבנית, משתדלים להבריש מקסימום שטח.



8. מכניסים לתנור, גלוי, קרוב יותר לגריל התחתון, כדי שהעליון החשוף לא ייחרך לפני זמנו. אופים על חום בינוני/גבוה (180-200), עד שמתקיימת חריכה נאה על כל המרקמים החשופים.



9. מצלחתים, מקשטים בבזיליקום טרי, בשמרי בירה או פרמז'ן טבעוני, מגישים חם, מושלם לצד איזו בירה קרה.



10. מרימים אל הפה ביס עם כמה שיותר מרקמים וצבעים, נותנים לעניין העשיר הזה להתפוצץ לכם בחלל הפה, זהו, "חלבון סויה עטוף בפלפל מתוק בטוסקנה" זה מה שבקושי תצליחו למלמל למי שישאל אתכם למה אתם נראים ככה מבסוטים, בסטל'ה של אוכל. אבל אתם הרי יודעים שהם לא יבינו כלום מהכותרת הסתמית הזו... מקסימום תנו להם את הלינק לכאן, נתקדם משם...



 

תגובות: