חפש

נתחי סייטן מעושן ופורטובלו בפלפלים מתוקים - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

יא ואראדי, איזה יפיוף טבעוני, צבעוני, קייצי, טעים ומשגע עלה כאן לשולחן... פשוט אושר בכל ביס.

מה יש לנו כאן היום?
נתחי סייטן מעושן ומאודה בהכנה מאפס, פלחי פטריות פורטובלו ופלחי בצל סגול, סגורים כולם במחבת עם שמן זית, תערובת התבלינים טוסקנה המעולה ושמיר טרי קצוץ, מוגשים בתוך חצאי פלפל מתוק חי, עם עגבניות לחות קצוצות, בזיליקום טרי ופתיתי שמרי בירה מעל.



נתחי הסייטן רכים ועסיסיים, עם ניחוחות מעושנים ותבלינים מקפיצים, פלחי פטריות הפורטובלו מביאים איתם מרקם בשרני נוסף אל החגיגה, עם וייב עמוק של אדמה כפי שרק פטריות יודעות והבצל פותח תיאבון כפי שרק בצל יודע, וכל אלו עטופים בשפע של תבלינים, בהקללה מענגת מצד הפלפל החי והמתקתק, בליטוף ריחני מצד הבזיליקום הטרי, בטעמים מרוכזים מצד העגבניות הלחות, באפטרטייסט גבינתי ומדגיש טעמים מצד שמרי הבירה. כאמור: יא ואראדי...



מצרכים:
להכנת הסייטן:

יבשים:
- 140 גרם אבקת גלוטן
- 2 כפיות גדושות פפריקה מעושנת
- 1/2 כפית פלפל שחור גרוס מעושן (אם אין לכם מעושן - אז רגיל)
- 1 כפית שטוחה אבקת שום מעושן (אם אין לכם מעושן - אז רגיל)
- 1 כפית גדושה אבקת בצל
- 1/2 כפית צ'יפוטלה
- 1/2 כפית מלח

רטובים:
- 1/2 כוס מי סודה (אם אין לכם, לא נורא, השתמשו במים קרים רגילים במקום. הסודה מסייעת להשאיר את הסייטן אוורירי ולא דחוס)
- 2 כפות שמן זית
- 1 כף גדושה קטשופ
- 1 כפית גדושה חרדל חלק (לא דיז'ון)
- 2 כפיות תמצית עשן נוזלי

כללי:
- 3-4 כפות שמן זית
- 1-2 יח' בצל סגול
- אופציונלי ומומלץ: 1 פלפל חריף טרי
- 5-6 יח' פטריות פורטובלו טריות
- 2-3 כפות של תערובת התבלינים טוסקנה (זו תערובת תבלינים מעולה שניתנת להשגה בכל חנות תבלינים שמכבדת את עצמה. כל תבלינאי מכין את תערובת הטוסקנה שלו קצת אחרת, אבל לרוב היא תכיל פפריקה, רוזמרין, עלי דפנה, אורגנו, מיורן, זרעי שומר, אבקת בצל, אבקת שום ועוד תבלינים טעימים, שיחדיו מתחברים לתערובת מדהימה שמתאימה למתכונים רבים בעלי ווייב איטלקי), או תערובת תבלינים אחרת שמועדפת עליכם
- אופציונלי ומומלץ: כרבע צרור שמיר טרי
- פלח לימון
- 5-7 יח' עגבניות לחות (שהן בעצם עגבניות מיובשות שעברו תהליך וריכוז טעמים משגע... אם אתם לא משיגים, עגבניות מיובשות יעבדו כאן נהדר גם כן.) 
- עלי בזיליקום טריים
- קצת שבבי שמרי בירה



אופן ההכנה:
1. מתחילים מהכנת בצק הסייטן: מכניסים לקערה את כל היבשים בנפרד ולקערית נפרדת יוצקים את כל הרטובים.



2. מערבבים בעדינות אך ביסודיות את קערת היבשים, מערבבים היטב גם את קערית הרטובים. יוצקים את קערית הרטובים על היבשים, מערבבים בתחילה באמצעות כף. לאחר שזה מרגיש לכם בטוח נכנסים פנימה עם היד ולשים דקה  או שתיים את הבצק. אם יבש לכם מדי הוסיפו כף או שתיים של סודה/מים, אם רטוב לכם מדי, הוסיפו כף אבקת גלוטן.

3. תולשים כ-8 נתחים ידנית מגוש הבצק, לשים היטב כל נתח באמצעות האצבעות במשך כ-15 שניות, מניחים על מסננת של סיר אידוי ("סיר אידוי" גם יכול להיות סיר רגיל עם מים בתחתית ומסננת פסטה מונחת על המים)



4. מכסים ומאדים על אש גבוהה במשך כחצי שעה. יהיה מעולה ומשדרג אם באמצע הדרך (לאחר רבע שעה) תתפנו רגע לגשת אל הסיר ולהפוך את הנתחים, כדי להבטיח אידוי שווה ואיכותי לכל חלקי הסייטן. מסירים מהאש ומניחים לנתחים (שגדלו מאוד במהלך האידוי) לנוח מעט.



5. את פטריות הפורטובלו ואת הבצל חותכים לפלחים גסים, את השמיר קוצצים, את העגבניות הלחות חותכים לפיסות קטנות.



6. את הפלפלים חוצים ומנקים.



7. מחממים את שמן הזית במחבת גדולה, מתחילים עם הבצל והפלפל החריף, טיגון חלקי, מוסיפים את הפטריות, מטגנים על אש גבוהה, לרמה שהפטריות מתחילות לרחוש ולהקיז נוזלים.

8. מוסיפים לחגיגה את הנתחים, את תערובת הטוסקנה, את השמיר, מערבבים בעדינות, אך היטב, כדי לאפשר לכולם לקבל מהתבלינים, מהשמן והנוזלים. מטגנים עד לסגירה יפה של כלל המרכיבים ומורידים מהאש.



9. זה הזמן להרכיב בזריזות את המנות: כל חצי פלפל מקבל סקוויז קטן של לימון מעליו >> נתח סייטן >> פלח בצל >> פלח או שניים של פורטובלו >> פיסות עגבניות לחות אל תוך החורים והחריצים >> עלה או שניים של בזיליקום >> שבבי שמרי בירה מעל כל העסק >> מגישים מיד.



10. לא תאמינו למה שיש לביסים הללו לספר לכם, עליכם.





למתכונים טבעוניים מפורטים נוספים של הכנת סייטן מאפס - לחצו כאן!

תגובות: