חפש

טמפה וחברים בתנור אסייתי - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

הנה אחת מהממת, עשירה, גסה וגם סקסית (יגאל, אתה מדבר על מנה, כן?!), שתעשה נעים מאוד לכל מי שיעמוד בדרכה.



יוצא שבימים אלו אני בשוונג של היכרות עם מרקמים וטעמים טבעוניים שקיימים בחוץ כבר זמן, שאותם לא הכרתי קודם, למרות שאני טבעוני יותר מעשור.

אז היום אני סופסוף מתנסה עם טמפה, חומר הגלם האינדונזי המסקרן הזה.

אגב, אני דביל, עד כה קראתי לזה בכלל טָמְפָּה, כמו העיר הגדולה ההיא בפלורידה, אשכרה לא הפנמתי שזה טֶמְפֶּה...

אם אתם מעוניינים בצלילה והבנת כלל התהליך הכרוך ביצירת טמפה, עשו גוגל לקריאה מעמיקה ומקצועית יותר, אבל בקצרה אציין שמדובר בעצם במוצר אינדונזי, שמיוצר מפולי סויה שלמים שעוברים תהליך של התססה טבעית. מדובר במוצר עתיר חלבון (אגב, חלבון איכותי יותר משל האח הגדול והפופולרי, טופו, כי הטמפה מכיל פולי סויה גולמיים, עם כל חומצות האמינו החיוניות ליצירת חלבון שלם)

יש מספר ספקים בארץ שמייצרים ומוכרים טמפה, כאן אני עם הטמפה המעולה של טמפה ישראל, אפשר להזמין ישירות מהאתר שלהם, אפשר גם להזמין אצל "מנדי" ואצל "בטבע שלי", יש להם גם לא מעט נקודות מכירה ואיסוף בחנויות טבע שונות ברחבי הארץ, מפורט באתר שלהם (כאן).



אז לאחר ההיכרות הקצרה הזו, מה בעצם יש לנו כאן היום?
פרוסות טמפה, פלפלונים טריים מתוקים, פטריות שמפיניון טריות, קישואים ובצל סגול, כולם אפויים בתנור עם רוטב אסייאתי משגע שעוטף אותם באהבה מרוטב סויה, טריאקי, קארי אדום, שמן שומשום, ליים סחוט. וואי, התבנית הזאת יוצאת אליך מהתנור ובשנייה שולחת אותך לטיול מסעיר במחוזות רחוקים וטעימים כל-כך!  מנה מעולה גם לאירוח, בלוק ובעושר המרקמים והטעמים שבה.



אין ספק שאני הולך להמשיך ולהתנסות בטמפה המסקרן הזה. אני כן יודע כרגע לומר כבר דיעה אישית שלי לגביו: אני לא מרגיש שהטמפה מנסה לחקות איזשהו מרקם קרניסטי. הוא לגמרי עצמאי בעיניי, מרקם ייחודי מאוד, כן עתיר ובשרני רך כזה ומאוד מאוד משביע. אני אחד שאוהב ויודע לאכול והטמפה אשכרה מייתר לי את הצורך בפחמימה לידו, כך שזו נקודה לטובתו.

נקודה נוספת שאהבתי מאוד - הטמפה יודע לספוח אליו טעמים בזכות המרקם המותסס הייחודי שלו, שמהווה כרית מושלמת לספיגת טעמים ואווירה שתבחרו עבורו.

מצרכים: (לתבנית משפחתית עמוסה בכל טוב)
- 1 חבילת טמפה (כ-330 גרם)
- 10-12 יח' פטריות שמפיניון טריות שלמות (או פלחי פורטובלו), כ-200 גרם
- 15-20 יח' פלפלונים מתוקים שלמים, כ-480 גרם
- 2-3 יח' קישואים או זוקיני טריים, כ-600 גרם
- 2-3 יח' בצל סגול או לבן, כ-250 גרם



מצרכים לרוטב:
- 4 כפות שמן זית או אחר לבחירתכם
- 1 כף שמן שומשום
- 4 כפות רוטב סויה
- 1 כפית טריאקי
- 1 כף גדושה ממרח קארי אדום
- 1 מיץ מליים טרי סחוט



אופן ההכנה:
1. את הקישואים פורסים לפרוסות עבות, ס"מ בכיף, כדי שישארו בשרניים גם לאחר האפייה. את הבצלים בוצעים לרבעים. את הפטריות והפלפלים משאירים בשלמותם.

2. פורסים את הטמפה לפרוסות שמנמנות (ממליץ חיתוך אחד לאורך וכ-9-10 חיתוכים לרוחב, כך שאתם נשארים עם איזה 20 פרוסות קטנות שתתפזרנה היטב עם שאר המצרכים).




3. מערבבים בקערית את כלל מרכיבי הרוטב.



4. מפזרים את כל המצרכים בתבנית גדולה שמתאימה לאפייה, מברישים את הרוטב ביסודיות על כולם, מכל הצדדים, זה סשן ריפוי ההברשה הזאת, קחו ת'זמן.



5. מכניסים לתנור על חום בינוני/גבוה (180-200), אפייה גלויה. ממתינים שהשכבה העליונה תתייבש ותשחים מעט, מוציאים לרגע מהתנור, עם מלקחיים או כף משנים מיקום לשחקנים בתבנית, הופכים קצת, מרימים נוזלים מהקרקעית ויוצקים שוב מלמעלה, ומחזירים לתנור להמשך אפייה. ה"רפרש" הזה שתבצעו יסייע לוודא שכל המרכיבים מקבלים את ההזדמנות שלהם לאפיה מיטבית ושווה. מוציאים מהתנור כשהשכבה העליונה שוב מתייבשת ומשחימה.

6. זהו, מוכן, מגישים חם למרכז השולחן, מוודאים שכל אחד מקבל ממגוון המרקמים והטעמים שרוחשים כאן, הפלפלונים המתוקים המשגעים, הקישואים הבשרניים, הפטריות עם טעמם העמוק, פלחי הבצלים הסקסיים, וכמובן פרוסות הטמפה הנהדרות. כל מרכיב כאן שונה כל-כך מהשני, אבל הרוטב שהתייבש על כולם מייצר קשר טעים, מסעיר, פיקנטי במידה, מתקתק במידה, חמצמץ במידה, כל ביס "בצבע", מה שנקרא...

תגובות: