חפש

צלי טמפה מעושן - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

וואי וואי, אחד הכריכים הטעימים עלה כאן לשולחן ובכל ביס שלח אותנו לטיול קולינארי משגע ומסעיר, שמחבר ארצות ותרבויות.



מה יש לנו כאן?
טמפה אינדונזי בעבודת יד של טמפה ישראל הנהדרים, מעושן ברוטב ברביקיו עשיר, שמכיל ברביקיו אמריקאי, בירה מעושנת ישראלית ותבליני עישון נוספים, צלוי באיטיות לאחר הספגת הרוטב ועיטוף בתערובת תבלינים גסה ונוכחת, פרוס קר ומשדרג היסטרי כל כריך בו תחפצו, כמו בדוגמה כאן אל תוך לחמנייה טרייה, בגט סטייל, עם חסה ערבית, עגבנייה ישראלית ומלמעלה מיונז-סרירצ'ה תאילנדי.

כל-כך טעים! השתמשתי כאן באותה שיטה שהמצאתי בזמנו במתכון הטופו פסטרמה הוותיק שלי: מזרק. חירור מאסיבי של כיכר הטמפה ואז הזרקת הרוטב פנימה, להספגת טעמים מיטבית. הטמפה המסקרן הזה סופח אליו נהדר את הטעמים והניחוחות, תוצאה קלה ומעולה שתרתק לכם כל כריך.

מצרכים:
- 1 חבילת טמפה (כאן אני עם הטמפה של טמפה ישראל, נמכר בלא מעט נקודות ברחבי הארץ, מגיע במשקל של 330 גרם לחבילה)
הצעה לרוטב מעושן שישגע אתכם. זה הכי בסדר אם יש לכם רק חלק מהמרכיבים, או אם תחליפו רכיב באחר שיותר לטעמכם, רוצה רק לתת כיוון ורעיון שחיברתי ועבדו לי כאן מדהים:
- 1/4 כוס בירה מעושנת
- 2 כפות גדושות רוטב ברביקיו
- 2 כפות שמן
- 2 כפיות רוטב סויה
- 1 כפית טריאקי
- 1 כפית עשן נוזלי
- 1 כפית שטוחה פפריקה מעושנת
- 1 כפית שטוחה אבקת שום מעושן
- לציפוי: תערובת תבלינים גסה לסטייק, אסאדו וכד', יש בכל חנות תבלינים או סופר (ואפשר גם לערבב לבד בבית.)





אופן ההכנה:
1. מכניסים את מרכיבי הרוטב אל קערה קטנה, מערבבים היטב.

2. מניחים את הטמפה על משטח עבודה נקי, באמצעות שיפוד מחוררים אותו מכל הכיוונים, לאורך, לרוחב, אנחנו בעצם מייצרים תעלות ניקוז בכיכר האטומה, עם צמתים מסועפים, כדי שיהיה לרוטב היכן לטייל ולתבל.




3. מטעינים מזרק ברוטב, בוחרים חור בטמפה, מזריקים ברגישות אך בנחישות, כך שוב ושוב, בכל פעם מחור אחר שיצרתם. אם נתתם עבודה טובה בחירור הטמפה, אתם תגלו שפרויקט הרכבת הקלה היה צריך לשכור את שירותיכם, כשאתם מזריקים מנקודה אחת ואתם רואים את הרוטב מתנקז מחורים אחרים ולא צפויים...


4. מעבירים את הטמפה העמוס אל תוך קופסת אחסון קטנה, יוצקים עליו את שארית הרוטב שנותר בקערית, סוגרים היטב ומכניסים למקרר למספר שעות, אפשר בכיף (ומומלץ) גם לילה שלם.

5. בזהירות מעבירים את הטמפה העמוס ברוטב אל תבנית מרופדת בנייר אפייה.



6. מפזרים תערובת תבלינים גסה לציפוי, מקפידים לצפות כמה שיותר מהדפנות החיצוניות. אתם יכולים פשוט לזרוק בתנועה צידית, התבלינים ידבקו.



7. מכניסים לתנור, חום בינוני/גבוה, כ-180 מעלות, אפייה גלויה, בגובה אמצע התנור, למשך כ-45 דקות. אתם תרגישו שמוכן כאשר הרוטב מתייבש והאצבע שלכם חוזרת יבשה מלחיצה קלה על הטמפה.



8. אין ספק שטעים חם, אבל אהבתי מאוד לפרוס קר אל כריך. טעים ונעים, מעושן בפנים, מעקצץ בציפוי, תענוג של דבר.


תגובות: