חפש

קדירת פטריות בבירה - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

תמיד מדברים על איך שפטריות מופיעות לאחר הגשם, לא מדברים מספיק על פטריות בזמן הגשם...

בדיוק ימים אהובים של גשם עכשיו בחוץ ואין כמו קדירה מטורפת להכניס את החורף הזה לאווירה מושלמת, עם ניחוחות עמוקים שממלאים את כל הבית, אולי גם איזה כוס יין ליד ואם יש מישהו אהוב להצטופף אליו ולפרק איתו את הקדירה הזאת, אז בכלל אש.

כי מה יש כאן היום?
קדירה חורפית מטורפת, שמורכבת מ-4 סוגי פטריות בשרניות: יער (Oyster), מלך היער, פורטובלו, שי-מג'י, מתוגברת בתפוחי אדמה מיני, בטטה, בצלצלי שאלוט, פלפל חלפיניו, תימין טרי, אפויים כולם יחד ארוכות ובאיטיות בתנור, שוחים בתוך רוטב פסיכי שהורכב מבירה חורפית מובחרת ורוטב ברביקיו עשיר.



חגיגת הפטריות הזאת מתפוצצת בסערה בתוך הפה, עם מגוון המרקמים הבשרניים ועומק הטעמים השונים שכל פטרייה מציעה, הפוטטוס והבטטה מרגיעים ומנחמים כמו שרק הם יודעים, הבצלצלים הם כמו סוכריות, החלפיניו מספק את העיקצוץ החריף, התימין מרים את הניחוחות לערוצים נוספים. הבירה החורפית המיוחדת (שכל האלכוהול כמובן התנדף ממנה באפייה) מספקת את מנעד התבלינים המושלם לקדירה כולה, כשאיתה רוטב הברביקיו בתפקיד שוטר תנועה שמוודא שכל המרכיבים מבינים את הקונספט.

מנה פראית ומענגת, קלה להכנה בקטע אחר.



מצרכים: (ל-4 מנות גדולות)
הערה חשובה לגבי המצרכים: אל תיצמדו בהכרח לכמויות שאני מציין כאן, אם יש לכם פטרייה מועדפת, תנו יותר ממנה, בא לכם להוריד קצת בפוטטוס לטובת מקום לגזר לדוגמה? לכו על זה, אני מראה כאן כיוון, רעיון, שהתאים לי אישית, קחו את הקדירה המשגעת הזו לכיוון שיתאים לכם אישית.

- 3-4 פטריות פורטובלו
- 1 חבילת פטריות שי-מג'י (ממליץ יותר על הלבנות, עמידות יותר מהחומות)
- 1-2 יח' פטריות מלך היער (כמובן שאם יש לכם תקציב ליותר - לכו על זה, פטרייה מופלאה כל-כך, אבל פאק, יקרה בקטע אחר...)
- 1/4 עד 1/2 אשכול פטריות יער
- חופן בצלצלי שאלוט (ואם לא השגתם, אז מספר בצלים רגילים חתוכים לפלחים)
- מספר יח' תפוחי אדמה קטנים
- 1 יח' בטטה
- אופציונאלי, אך מומלץ מאוד - 1 יח' פלפל חלפיניו טרי, או פלפל חריף טרי אחר להעדפתכם
- מספר ענפי תימין טרי




לרוטב:
- 1/2 בקבוק בירה חורפית מובחרת. כאן אני עם ה"ג'קס ווינטרס אייל" של שפירא האהובים, זו בירת אייל מיוחדת, חזקה ומתקתקה, יש לה קטע, במהלך תקופת היישון מוסיפים לבירה שבבי עץ אלון שהושרו בוויסקי והטעמים של הוויסקי עוברים אל הבירה עצמה. מעבר לשתייה, היא נהדרת לקדירות, אני משתמש בה גם לחמין (פשוט שופך תכולה של בקבוק שלם אל תוך סיר החמין, משדרג את הרוטב אל מקום פסיכי...), מומלצת נוספת לקדירה זו היא אולד פאפא של דנסינג קאמל, בירה מדהימה, יש בה גם סילאן שישתלב מעולה. יש גם את אלכסנדר בלאק המצוינת. והי, תמיד אפשר ללכת גם לכיוון של אייריש סטו ולהכניס קצת בירה גינס היא תשתלב כאן נהדר
- 4-5 כפות רוטב ברביקיו מובחר
- 2-3 כפות שמן
- 1/2 כפית פלפל אנגלי טחון
- מלח גרוס ופלפל שחור גרוס לפיזור מעל, לפי הטעם
 

אופן ההכנה:
עם חומרי הגלם הנכונים, בואו תראו כמה זה פשוט להרים מנה בשרנית וטבעונית שהייתם פשוט מפנטזים לקבל בפאב אירי בחורף:

1. מכינים את חומרי הגלם: מפרידים את פטריות השי- מג'י + מחלקים את פטריות היער לפיסות + פורסים את פטריות מלך היער לאורכן, 3-4 פרוסות לפטרייה + מקלפים את בצלצלי השאלוט + פורסים גס את הבטטה (אני לא מקלף, אוהב פראי, רק שוטף היטב וחותך) + לבחירתכם אם להשאיר את תפוחי האדמה שלמים או חצויים, תלוי בגודל שהשגתם.



2. מכינים את הרוטב: יוצקים כחצי מבקבוק הבירה שבחרתם אל קערית, מוסיפים את רוטב הברביקיו, השמן, הפלפל האנגלי, מערבבים היטב.



3. מעבירים אל קערה גדולה את כלל מרכיבי הקדירה למעט ענפי התימין, יוצקים את הרוטב, מערבבים בעדינות אך היטב, לוודא שכולם רטובים.

4. מעבירים הכל אל כלי חסין אש, מסדרים בקטנה, מוסיפים גם את ענפי התימין.



5. מכסים ומכניסים לתנור, חום בינוני/גבוה (כ-200 מעלות), לאפייה ממושכת של כשעה וחצי - שעתיים. זמן האפייה ישתנה מתנור לתנור. לאחר שבדקתם את תפוחי האדמה והם רכים, אפשר להסיר את הכיסוי ולהמשיך את האפייה בחשיפה, עד להשחמה נאה של כל העסק.

6. זהו, מוכן. אפשר להגיש, בין אם ככה עם הכלי, בין אם לצלחת על אורז נקי שיספוג אליו את הרוטב המטריף בקרקעית, ממש מה שבא לכם. תגלו בתבנית ערמת פטריות בשרנית ומגוונת, ספוגה ועטופה בטעמים משכרים של בירה מתקתקה ודומיננטית (ונטולת אלכוהול, הוא התפייד כבר) וברביקיו שתמיד סוגר מושלם את פינת הרוטב.



7. חושב שזו מנה שעושה כבוד לפטריות, שלעתים קרובות מדי הן רק תוספת לצד "בשר" ואילו כאן - הן במרכז, הן הנושא ובתמורה הן גומלות לך במקבץ מרקמים וטעמים עמוקים, שמסירים כל ספק באשר לכך ש... כפי שטענתי מהתחלה: חייבים לדבר יותר על פטריות בזמן הגשם...


תגובות: