חפש

לחמעג'ון טבעוני עם חלבון אפונה - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

אוהב כל-כך את המנה הזאת, לחמעג'ון (או כפי שחלק אוהבים לחפש בגוגל: לחמג'ון), או אם בכל זאת נדייק את שמה הנכון יותר - "לחמה בעג'ין" - בשר בבצק. לא מעט מכנים את המנה גם "פיצה בשרית".



איך שלא תקראו לה, מדובר במנה מטריפה, שלא פחות מארבע מדינות טוענות לכתר על המצאת המנה, סוריה, לבנון, טורקיה, ארמניה. לעולם לא נדע מהיכן בדיוק, אבל איפשהו על התפר האירופאי/אסיאתי הזה מישהו חיבר עניין טעים טעים.

זה ממש ממש קל וכיף לטבען את הלחמעג'ון. שיתפתי בעבר מתכון בבלוג ללחמעג'ון טבעוני כשבתפקיד ה"בשר" כיכבו שבבי חלבון סויה ופטריות קצוצות. הפעם כאן אני הולך על חלבון אפונה ברבאק, מוצר די חדש שאני מתנסה בו ורוצה להמליץ עליו בחום, אני חושב שהוא די מדהים ויוצא דופן.

מדובר במוצרי חלבון אפונה של חברה טבעונית כחול-לבן, Creative Pea (או גם Sunny Food, רשום על האריזה), שמגיעים יבשים, לא קפואים או מקוררים, אשכרה אריזות כאלו של פירורים ותבלינים שכל מה שצריך זה לערבב את התכולה עם מים ושמן ובום - אני מקבל בתוך רגע קערה של תערובת טחון פסיכית ונדבקת מושלם, ממש כמו של ביונד, שגב, וונדרס וכו'. קליק כאן למעבר לאתר שלהם, עם כל הפרטים.

 

אני ממליץ כי זה יוצא גם די כלכלי. הם מוכרים כל אריזה של 130 גרם ב-₪25-30 (תלוי כמה אריזות אתם מזמינים) שממנה מתקבל בדיוק 1/2 קילו טחון. זה מחיר לא רע, ₪50-60 לקילו טחון של חלבון אפונה, בנוסף ליתרון שהמוצר יבש, קל ולא מצריך קירור או הקפאה, רספקט עליהם, היה לנו טעים כאן בקטע אחר ובוודאות אתנסה במוצרים שלהם על מתכונים נוספים שלי.

אז מה יש לנו כאן היום?
קלטו את השפע שמחכה לכם כאן: לחמעג'ון טבעוני שעשוי משכבה עוטפת של בצק מנחם >> מרופד בנדיבות בתערובת עבה של טחון חלבון אפונה >> שתוגברה לפני כן בבצל לבן קצוץ, שום כתוש, פלפל חלפיניו קצוץ, תערובת תיבול בהרט >> מלא פטריות שמפיניון שלמות ופלפלונים מתוקים שלמים נטועים להם בשדה הלחמעג'ון >> השדה העמוס מושקה ברוטב ברביקיו מעושן קלות >> כל ההרכב אפוי לו בתנור עד להשחמה יפהפייה, מרימת שולחן ומפילת לסתות, ריחנית ובשרנית >> מוגשת עם גשם של בצל ירוק מעל  >> נחתכת לסלייסים >> כל ביס עושה בום בפה, סערה בלב, נוצץ בעיניים, רוגע בנשמה.



מנה ממש כייפית להכנה, תוצאה מתגמלת מאוד, מתאימה אש גם לאירוח, כמובן.

מצרכים:
לבצק:
- 250 גרם קמח רגיל
- 1 כפית שטוחה סוכר
- 1/2 כף שמרים יבשים
- 1/2 כוס מים פושרים
- 1/4 כוס שמן זית
- 1 כפית שטוחה מלח

לתערובת:
- 1 חבילת BEEFFREE (זה 130 גרם שהופכים ל-500 גרם. כל הפרטים באתר שלהם - כאן. ה-BEEFFREE זה החלבון שלהם בסגנון טחון בקר וה-CHICKENFREE בסגנון עוף טחון) + 300 גרם מים + 70 גרם שמן, או 1/2 קילו טחון טבעוני אחר שאתם מעדיפים.
- 1 יח' בצל בינוני/גדול
- 1 ראש שום (אני יודע, יודע, רוב הזמן אני סופר שום בראשים ולא בשיניים. ככה זה כשאוהבים... מי שקשוח לו, אז 3-4 שיניים לפחות)
- אופציונאלי ומוסיף המון: 1 יח' פלפל חלפיניו, או פלפל חריף אחר שמועדף עליכם
- 2 כפיות גדושות תערובת תיבול בהרט, או ראס אל חנות וכד'

שכבה עליונה:
- 12-14 יח' פטריות שמפיניון טריות קטנות
- 10-12 יח' פלפלונים מתוקים

לרוטב:
- 3-4 כפות רוטב ברביקיו
- אופציונאלי לאוהבי החריף: 1 כף סריראצ'ה
- אופציונאלי ומוסיף המון: 1 כפית עשן נוזלי או 1/4 כוס בירה מעושנת או בכלל קצת יין אדום

לקישוט והרחבת מרקם וטעם:
- 1 כפית שמן זית או ספריי שמן
- כפית או שתיים של שומשום או/ו קצח
- בצל ירוק טרי



אופן ההכנה:
1. מתחילים מהבצק: מכניסים אל קערה את הקמח, הסוכר, השמרים, מערבבים. מוסיפים את המים הפושרים מערבבים ולשים לישה ראשונית, 2-3 דקות.

2. מוסיפים את השמן ואת המלח, לשים ביסודיות במשך כ-10 דקות, עד לקבלת בצק רך ונעים, שאינו נדבק. מכסים במגבת ומניחים לבצק לתפוח במשך שעה לפחות.

3. מכינים את ה-BEEFFREE לעבודה, לפי ההוראות: שופכים את כל התכולה לקערה גדולה.



4. מוסיפים 300 גרם מים קרים ומערבבים היטב עד לקבלת תערובת אחידה.



5. מוסיפים 70 גרם שמן ומערבבים היטב עד לקבלת תערובת אחידה. טאדאם, הייתי בהלם, אשכרה 1/2 קילו טחון חלבון אפונה ש"הפשרתי" הרגע. באמת מרשים.



6. קוצצים את הבצל ואת הפלפל החריף, כותשים את השום, מוסיפים אל התערובת, גם את הבהרט, מערבבים היטב, לפיזור מיטבי על פני כל העיסה.



7. לאחר כשעה של מנוחה הבצק הכפיל את נפחו, אפשר סופסוף להרכיב את הלחמעג'ון. 



8. מרדדים את הבצק לסוג של אליפסה גדולה ומניחים בתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה או רדיד אלומיניום.



9. מעמיסים את התערובת על מרכז הבצק ומשטחים לגובה שווה, תוך כדי שמשאירים כ-1.5 ס"מ שוליים של בצק נקי.



10. מרימים את שולי הבצק ובעדינות עוטפים איתו את התערובת, עד לקבלת סירה סגורה ומהודקת קלות.



11. נוטעים את הפטריות והפלפלונים בשדה הלחמעג'ון.



12. יוצקים בזהירות את הרוטב שהכנתם.



13. מברישים/מתיזים מעט שמן בדפנות החיצוניות של הלחמעג'ון ומפזרים בזווית קצת שומשום או/ו קצח, מה שידבק - ברכה טעימה.



14. מכניסים לתנור, חום בינוני/גבוה, 180-200 מעלות, אפייה גלויה, במשך כ-45 דקות, עד שהבצק מוכן ומקבל את הגוון הזהוב שלו והשכבה העליונה של הלחמעג'ון מתחילה להיחרך קלות. מוציאים מהתנור ומשתדלים שלא לאבד את ההכרה מהריחות המטריפים שמזנקים עליכם בהנשמה מענגת. מעל הכל מורידים גשם קליל של בצל ירוק טרי קצוץ.



15. חותכים סלייסים ומגישים חם, מרימים ביס  וממריאים אל האושר.

תגובות: