חפש

נתחי סויה בקארי על תחתיות ארטישוק ברוטב חמצמץ - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

לפעמים אני בוחר להיכנס במכוון לסופר שלא הייתי בו קודם, או לפחות אחד כזה שלא הייתי בו חודשים ארוכים. הגיוון אוטומטית מביא אותי להליכה איטית יותר במעברים, להסתכל על המוצרים יותר ביסודיות, לא על אוטומט, כמו בסופר שכבר מוכר לי היטב. הפעם התרגיל הקטן הנחית אותי בשורת הקפואים בסופר אל מול תחתיות של ארטישוק.

נהניתי מאוד להינעל על הארטישוק כשחקן מרכזי ולתפור סביבו מנה שאמנם יש לה מספר שלבי הרכבה, אבל  היא ממש קלה לביצוע, מעניינת, יפהפייה, בשרנית ומאוד טעימה. זו מנה שתחמיא לארטישוק והוא יחמיא לה. מושלמת לאירוח ולדעתי די מיוחדת, בשילובי הטעמים שלה.

מה יש לנו כאן בעצם:
נתחי חלבון סויה מבושלים בנפרד בתערובת קארי, נחים על תחתיות ארטישוק, ששקועות להן בתוך רוטב ירקות עשיר, סמיך וחמצמץ, כולם נסגרים בתנור ויוצאים אליך לאחר דייט היכרות לוהט שהמרכיבים ביצעו האחד עם השני.



בשונה מרוב מתכוני הארטישוק שנמצאים שם בחוץ, שהולכים לכיוון הברור של תערובת קציצתית (בין אם בשרית או טבעונית) עם תבליני קציצה מובהקים, כאן האלמנט הבשרי הוא לא טחון אלא נתח שלם והכיוון של תבלין הקארי בכלל זורק אל מחוזות שונים ומסעירים, שמחמיאים לארטישוק והוא להם. הוסיפו לכך את הרוטב הסמיך והחמוץ שעוטף את העסק והרי לכם מנה שתשגע לכם את השולחן.

מצרכים: (ל-3-4 אנשים/מנות)
- 9-10 יח' נתחי חלבון סויה (כ-100 גרם יחד, משקל מוצר יבש). אם זו הפעם הראשונה שלכם עם חלבון סויה ואין לכם מושג על מה אני מדבר, אתם לגמרי מוזמנים לקרוא את המדריך המפורט והמצולם שהכנתי על חלבון סויה, על סוגיו וצורותיו ועל דרכי הכנתו. למעבר למדריך - לחצו כאן!
- 1 חבילה קפואה של תחתיות ארטישוק (400 גרם, 9-10 יח')
- 2 בצל לבן בינוני
- 1 ראש שום
- 1 פלפל חריף
- 2 פלפלים אדומים (גמבות)
- 3-4 גבעולי סלרי, עם העלים
- 1/2 לימון
- 2 כפות תערובת תבלינים קארי מובחרת
- 1 כף תערובת אבקת פטריות (אני אמנם משתמש באבקת פטריות שאני קונה מחנות תבלינים, אבל גם אבקת מרק פטריות או אבקת מרק ירקות מובחרת תעשה את העבודה)
- מלח, לפי הטעם
- 5 כפות שמן זית
- 10 טיפות שמן שומשום (כ-1/3 כפית)
- קצת פלפל שחור גרוס
- קצת עירית קצוצה לקישוט והשלמת טעמים



אופן ההכנה:
1. מתחילים בשחזור נתחי הסויה: מרתיחים מים אל סיר על אש גבוהה, מוסיפים את תערובת הקארי + מלח לפי הטעם, מערבבים, מוסיפים את נתחי הסויה, מבשלים מכוסה חלקית, עד לריכוך הנתחים, זה משהו כמו 20 דקות.



2. מסירים מהאש, מעבירים למסננת, לטובת ניקוז נוזלים. נדרשת כאן סחיטה חלקית של הנתחים, אבל לסחוט באופן ששומר עליהם ולא מועך או מפרק אותם. השיטה שאני ממליץ כאן - להניח מעל הנתחים צלחת שטוחה ולהפעיל לחץ מתון מעל הצלחת, לטובת ניקוז הנוזלים מלמטה. מניחים בצד בינתיים.



3. מבשלים את תחתיות הארטישוק: גם כאן סיר עם מים על אש גבוהה, מוסיפים כחצי כפית מלח, מכניסים לסיר את תחתיות הארטישוק ומבשלים במשך 10-15 דקות, עד לריכוך התחתיות, אבל לא לרמה של מחית רכה מדי, חשוב לנו שהן תשמורנה על הצורה שלהן.



4. מכינים לעבודה את שאר המצרכים: את הבצל מקלפים וחותכים לקוביות קטנות + את ראש השום מפרידים לשיניים, מקלפים ומשאירים את השיניים שלמות + את הפלפל החריף קוצצים קצוץ + את חצי הלימון סוחטים למיץ + את הגמבות חותכים לקוביות + את הסלרי חותכים לפיסות באורך של כ-3 ס"מ.



5. מחממים בסיר קטן 3 כפות שמן זית (מתוך ה-5), מוסיפים את הבצל, הפלפל החריף ושיני השום. מטגנים על אש גבוהה עד שהבצל מתחיל להפוך לשקוף.



6. מוסיפים את הגמבות ואת הסלרי, ממשיכים להקפיץ מספר דקות, לתת לטעמים להיפתח.



7. זה הזמן להפוך את העניין לרוטב: מוסיפים את מיץ הלימון + משהו כמו כוס מים, אולי קצת יותר. שימו לב, אנחנו לא מבקשים ליצור כאן מרק ירקות, אלא משהו הרבה יותר צפוף וסמיך, "בוצי" כזה, אז אתם מוסיפים מים לרמה שהירקות צפים בהם רק טיפונת מקרקעית הסיר. מוסיפים את התיבול שבחרתם, כאמור, אבקת מרק ירקות יכולה להתאים כאן, בעדיפות לאבקת פטריות, לטובת העמקת טעמים. אם אתם משתמשים באבקה של מרק צחיח, כלומר כזו שאין בה משהו קמחי שיסמיך את המים - אז אפשר בהחלט להוסיף איזו כפית גדושה של קורנפלור, שתסייע להסמכה. מערבבים היטב את כל העסק, מבשלים מספר דקות על אש נמוכה ומסירים מהאש.



8. נותר לנו עכשיו להרכיב את כל השלבים השונים אל מנה אחת משגעת. יוצקים את הרוטב אל תוך תבנית אפייה עמוקה.



9. מסדרים בתבנית את תחתיות הארטישוק, אבל לא להניח סתם, אנחנו רוצים שכל השכבות תתקשרנה האחת עם השניה, אז הנה מה שיסייע: טובלים לרגע את תחתית הארטישוק ברוטב שבתבנית כשהארטישוק הפוך ורק אז מניחים אותו בכיוון הנכון, שהחלק הקעור העליון שלו יקבל נגיעה קטנה מהרוטב. עושים זאת עם כל התחתיות.





10. מניחים נתח חלבון סויה על כל תחתית ארטישוק.



11. בקערית קטנה יוצקים את 2 הכפות הנותרות של שמן הזית + 10 טיפות שמן שומשום (שמן השומשום הוא לא כזה חובה, אבל הוא שמן כבד ונוכח, על תקן תבלין, שלטעמי מעמיק נפלא את העניינים, כאן ובאינספור מאכלים נוספים), מערבבים היטב, מברישים את נתחי הסויה, מפזרים מעל קצת פלפל שחור גרוס.



12. מכניסים לתנור, חום בינוני/גבוה (180-200 מעלות), תבנית גלויה, למשך כ-25-30 דקות, עד שהרוטב מבעבע יפה בתחתית ואוטוטו מתחיל להיחרך בשולי התבנית ועד שהנתחים מעל נסגרים יפה.



13. מצלחתים מגדל או שתיים פר מנה, קצת רוטב מסביב, עירית קצוצה מעל הכל ומגישים חם.



14. אלו 3 מנעדים רציניים של טעמים שמתארגנים כאן לביס מושלם ומורכב ומענג: מרקם בשרני ועסיסי בקארי + ארטישוק רך וטעים, מנחם ונוכח + רוטב ירקות עשיר, סמיך וחמוץ. הפה הולך מכות עקב צונמי של טעמים מענגים שמעיפים ת'בלוטות. בהצלחה ובתיאבון.


 

תגובות: