חפש

סמבוסק ממולא חצילים ופלפלים - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

חושב שיש לא מעט אושר בסמבוסק חם מהתנור. אחרי הכל מדובר בלהכין בנפרד מילוי שאתה באמת אוהב, לעטוף אותו בבצק מנחם, לבצע היכרות לוהטת בתנור בין המילוי לבצק, הם עושים שם אהבה בוערת, עד שהם הופכים להיות אחד, אבל לא סתם אחד, אלא אחד שלא היה מסוגל להיות כזה שלם בלעדי השני. אתה לוקח ביס, ודאממ... אתה מגלה שהסמבוסק שבראת ממש נחוש להודות לך על השידוך שיצרת מהשניים הבודדים שהם היו פעם, שהפכו להיות האחד המשגע שהוא...

אז מה יש לנו כאן?
סמבוסק טבעוני עצום מבצק מענג, שנאפה עד קראנץ', כשהוא מכיל בתוכו חציל ופלפלים מתוקים בצבעים, שטוגנו וצומצמו קודם עם שמן זית, בצל, שום ותערובת התבלינים "מונטריאול" העשירה. אושר של מנה עם עושר של טעמים.



מצרכים: (ל-4 סמבוסקים עצומים, או 8 גדולים סטנדרטיים)
לבצק:
- 700 גרם קמח לבן רגיל (5 כוסות)
- 1+1/2 כף שמרים יבשים
- 1+2/3 כוס מים
- 1/2 כוס שמן זית
- 1+1/2 כף סוכר
- 1+1/2 כפית מלח

למילוי:
- 1 בצל לבן גדול
- 1 חציל
- 2 פלפלים (גמבה)
- אופציונלי ומומלץ מאוד: 1 פלפל חריף
- 1/2 ראש שום (5 שיניים)
- 3 כפות שמן זית
- 1 כף גדושה של תערובת התבלינים "מונטריאול". ניתן להשיג בחנויות תבלינים מובחרות, כל חנות והתערובת שלה, שלעתים מגיעה גרוסה ולעתים טחונה דק. מונטריאול תכיל בדרך כלל פפריקה מתוקה, אבקת שום, כוסברה, שמיר, פלפל שחור, מלח, בצל מיובש טחון, לעיתים גם קימל ועוד כמה עניינים שיודעים להקפיץ מאוד  ת'עניינים. אם אתם לא משיגים מונטריאול, בחרו לכם תערובת תבלינים שמדברת לטעמכם עם חציל ופלפלים



אופן ההכנה:
1. מכניסים אל קערה את כל מרכיבי הבצק, לשים היטב במשך דקות ארוכות, לפחות 10 דקות. רטוב מדי? הוסיפו מעט קמח. יבש מדי? הוסיפו כף מים. לשים עד לקבלת בצק נוח לעבודה, לא יבש, אך גם אינו נדבק. מניחים את כדור הבצק בקערה, מכסים במגבת ומניחים לו לתפוח במשך כשעה לכל הפחות.




2. בינתיים יש לכם המון זמן פנוי להכין את המילוי. כותשים את השום, פורסים דק את הפלפל החריף, חותכים לרצועות את החציל, הפלפלים והבצל.



3. מחממים את שמן הזית במחבת גדולה, מטגנים את הבצל עד לתחילת חריכה. מוסיפים את כל שאר המרכיבים: החציל, הפלפלים, השום, תערובת המונטריאול, מערבבים היטב במשך מספר דקות תוך כדי טיגון, עד לצמצום נוזלים מיותרים וקבלת תבשיל עשיר וסמיך. מורידים מהאש ומניחים להתקרר מעט.



4. מחלקים את הבצק ל-4 נתחים שווים (זה אם אתם מעוניינים, כמוני, בסמבוסקפלצת... לסמבוסק בגודל רגיל חלקו ל-6 עד 8 חתיכות), מרדדים קלות, ממש בקטנה. אנחנו לא רוצים בצד דק מדי שעלול שלא לשרוד את המילוי והאפייה, אז לרדד ממש בקטנה, לעיגולים שמנמנים.



5. מניחים רבע מהמילוי על הבצק (או שישית, או שמינית, תלוי לכמה נתחי בצק חילקתם...)



6. מרימים בעדינות חצי עיגול בצק וסוגרים על החצי השני. מהדקים את שולי הבצק באמצעות מזלג, מברישים מעט שמן זית (או מעט חלב סויה אם בא לכם ציפוי מבריק יותר), מפזרים שומשום וקצח מעל, מניחים בעדינות על תבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה.



7. מכניסים למרכז התנור, תבנית גלויה, 190 מעלות, אופים עד לקבלת השחמה נאה של הבצק, מוציאים מהתנור.




8. מגישים חם, הולך מעולה עם סלט קליל בצד ובירה קרה להתרענן בין הביסים העשירים שמחכים לכם שם, עם מעטפת בצק קראנצ'ית, שיודעת לאזן נהדר את המילוי הריחני, המתובל, הנימוח והכל-כך טעים.

תגובות: