חפש

סטייק ניו-אורלינס וחברים בסאלוף - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

בואו נעשה ככה, אוותר על מילות ההקדמה הפעם, סבבה? (די, נו, אתה מבטיח, יגאל? פחות חפירות?! יאיי!!!), כן סוגריים יקרים, כי מה לעשות, אני פשוט מרגיש שתיאור המנה עצמה כבר יעשה את העבודה הרבה יותר טוב מבילד אפ של האווירה ו... (רגע, יגאל, רגע! אינעאל העולם, תגיד, אתה חושב שאנחנו לא רואים מה אתה עושה?! כל הפסקה הזאת כאן על זה שאתה לא הולך לתת הקדמה לא מהווה הקדמה בפני עצמה, יא תחמן?!) הממ... מה אומר להגנתי, סוגריים יקרים, מוהאהאהא... עליתם עלי, אבל נשבע שתכננתי לוותר עליכם, כי הנה מה שיש לי לומר להגנתי:

מה בעצם יש לנו כאן?
מה שיש לנו כאן זו כאילו מנה "שכונה" כזאת במבט ראשון, אבל ברגע שמבינים מה הולך ונותנים ביס, מבינים מיד שהמראה השכונתי הוא רק הסוואה לקיבוץ הגלויות הפסיכי באופיו שרוחש ומתרחש עליכם: סטייק סייטן מאודה בהכנה מאפס, מופגז בתערובת התיבול המעושנת והמדהימה קייג'ון, צרוב במחבת, מתעטף מהודק וקרוב בסאלוף תימני טרי וחם, שעוטף אותו בנחמה כפי שבצק תימני יודע, לא לפני שהוא מרוח בנדיבות באבוקדו בשל, עם מאהבים סקסיים ומטריפים בדמותם של פלחי פטריות פורטובלו שהוקפצו בווק עם שמן זית, פלחי בצל, שפע בזיליקום טרי, שום כתוש וחומץ בלסמי, וגם פרוסות של מלפפון בחומץ וטבעות של פלפל חלפיניו טרי ובצל ירוק.



הביס, יא רבנן, הביס... אושר. זו מנה משוגעת ועשירה בטירוף, עם שילובי טעמים סקסיים בעליל.

אמנם הייתי מושחת גם כשהייתי קרניסט, אבל המצחיק הוא שמעולם כקרניסט לא חשבתי על להכין או לאכול מנה כזאת... וזו מחשבה שעושה לי טוב, להיות מושחת יותר מבעבר, מבלי לשחוט כבעבר...

ממליץ על המתכון לטבעונים וקרניסטים כאחד, זה עניין רציני להחזיק מנה כזאת ביד בהגשה של אוכל רחוב עטוף, חושב שזו הדרך האינטימית יותר לאכול מנה אישית, ככה, בינך לבינך, עם פיצוץ של מרקמים וטעמים.

מצרכים: (ל-3 מנות)

יבשים להכנת הסטייקים:
- 150 גרם אבקת גלוטן - גלוטן הוא החלבון של החיטה, ממנו מכינים את הסייטן שרובינו מכירים כמוצר מוכן. את אבקת הגלוטן ניתן למצוא בחנויות למוצרי אפיה (פשוט הקליקו "אבקת גלוטן" בגוגל, תקבלו תוצאות רבות לרכישה, בין ₪18 ל-₪30 לקילו)
- 2 כפיות גדושות תערובת התבלינים קייג'ון - למי שמתחשקת העשרה, נדבר עליה קצת? מדובר בתערובת תבלינים שנוצרה כתוצאה מנדידת אנשים בין יבשות ותרבויות. אנשי הקייג'ון הם במקור קבוצה אתנית של צרפתים קתולים, שהיגרו לקנדה, התאקלמו שם, עד שלפני כ-260 שנה הם גורשו מקנדה על ידי הבריטים, ירדו דרומה לארה"ב, עצרו והתמקמו מחדש בלואיזיאנה, עם השפעות תרבותיות מובהקות על ניו-אורלינס (זה יכול להסביר לכם, לדוגמה, למה לעזאזל לקרנבל אמריקני/ניו-אורלינסי יש שם צרפתי מובהק כמו: "מרדי-גרא"...). התערובת העשירה והמופלאה הזו מורכבת לרוב מפפריקה, פלפל קאיין, פלפל צ'ילי, פלפל שחור, אבקת בצל, אבקת שום, אורגנו, טימין. בישראל "התאימו" את התערובות למה שלדעת החברות מתאים יותר לחיך הישראלי ושינו מעט את המתכונים של תערובת התבלינים, אבל המרכיבים שציינתי הם די הבסיס של תערובת הקייג'ון. סתם להמחשה, ב"פרג", לדוגמה, בחרו לבצע את מה שהם מכנים "טוויסט מיוחד" עבור הישראלים, חרדל צהוב וכמון במקום פלפל קאיין, צ'ילי ואורגנו... אבל האמת היא שרוב הגרסאות נשמעות ונטעמות מעולה. התערובת ניתנת להשגה ברוב חנויות התבלינים המובחרות, היא מוכרת לכל תבלינאי מן השורה ואני ממליץ מאוד להצטייד בה, גם למתכון הזה וגם למתכונים נוספים עם מרקמים דמויי בשר. פשוט תערובת מעולה!
- 1 כפית גדושה פפריקה מעושנת
- 1/2 כפית שום גרוס מעושן (ואם אין לכם, אז שום גרוס רגיל או אבקת שום)
- 1/2 כפית פלפל שחור גרוס מעושן (ואם אין לכם, אז גרוס רגיל או טחון)
- 1 כפית שטוחה מלח

רטובים להכנת הסטייקים:
- 1/2 כוס סודה (אם אין לכם סודה, אז מים רגילים גם סבבה. הסודה מסייעת כאן ליצור סטייק אוורירי ונעים)
- 2 כפות שמן זית
- 2 כפיות עשן נוזלי
- 1 כפית גדושה חרדל חלק (לא דיז'ון. אם בא לכם דיז'ון בפרנציפ אז גג חצי כפית, אוקיי? הוא שתלטן זה...)
- 2 כפיות רוטב ברביקיו

לפטריות:
- 3 פטריות פורטובלו טריות
- 1 בצל יבש בינוני
- 1 ראש שום (אני אוהב שהשום באמת נוכח במנה ולא רק יוצא ידי חובה, אבל אם ראש שלם מרגיש לכם כאן הרבה, צמצמו מספר שיניים לפי טעמכם)
- כשליש צרור בזיליקום טרי (שליש צרור זה אם קניתם בשוק, כן? כי אם קניתם בסופר, בקופסת פלסטיק ארוזה שבתוכה כמה עלים בודדים, אז ברור שכל החבילה...)
- 3 כפות שמן זית
- 2 כפות חומץ בלסמי



המלצת מצרכים ל"מסביב":
- 3 יח' סאלוף טרי. מודה שבתכל'ס אין לי סיבה לנסות להכין בעצמי סאלוף, כי 3 דקות הליכה מהבית יש לי כאן מאפייה תימנית מאחורי השוק העירוני בפ"ת. כמעט לכל עיר יש את מכין הסאלוף שלה, אבל אם אתם לא משיגים ואין לכם חשק לתקתק את אחד מעשרות המתכונים הנהדרים ברשת להכנת סאלוף מאפס - אז לכו על מעטפת אחרת: לאפה/פיתה עיראקית, טורטיה, פיתה טריה רגילה, לגמרי מה שבא לכם - יעבוד כאן.
- 1 אבוקדו בשל, מעוך במזלג ומתובל במעט לימון ומלח
- 2-3 מלפפונים חמוצים פרוסים
- 1-2 יח' פלפל חלפיניו טרי, פרוס לטבעות
- 3-4 גבעולי בצל ירוק, פרוסים

אופן ההכנה:
1. מכניסים לקערה את כל היבשים בנפרד ובקערית נפרדת יוצקים את כל הרטובים בנפרד.



2. מערבבים בעדינות אך היטב את היבשים, מערבבים את הרטובים.

3. יוצקים את תערובת הרטובים אל תוך תערובת היבשים, מתחילים לערבב, בתחילה עם כף, עד שזה מרגיש לכם בטוח להיכנס פנימה עם היד (הסופר נקייה שלכם, כן?), לשים את הבצק במשך איזה 3-4 דקות, מחלקים את הבצק ל-3 יח' ומעצבים ומשטחים עם היד (אין באמת צורך במערוך) ל-3 נתחים.



4. מניחים את הסטייקים על מסננת של סיר אידוי (או שמאלתרים סיר אידוי על ידי הנחת מסננת של פסטה מעל סיר שמלא בס"מ או שניים של מים, כך שהמים מגיעים אל קצת מתחת לסטייקים, מבלי לגעת בהם ישירות, אבל זה לא נורא אם כן נוגע קצת...), מכסים ומאדים במשך כ-40 דקות, שווה להפוך את הסטייקים באמצע הדרך. בינתיים יש מספיק זמן להכין את שחקני המשנה של המנה המטריפה הזאת.



5. חותכים את פטריות הפורטובלו לפלחים גדולים, את הבצל מקלפים וחותכים גם כן לפלחים גדולים (שבטיגון כבר יפרדו מעצמם לפיסות דקות), את שיני השום מקלפים וכותשים, את הבזיליקום הטרי קורעים ביד לפיסות בינוניות.



6. מחממים 3 כפות שמן זית בווק או מחבת גדולה, מטגנים מעט את פלחי הבצל, עד להיפרדות, הצהבה ופתיחת ריחות וטעמים, מצב של תחילת חריכה.



7. מוסיפים את 2 כפות החומץ הבלסמי, הפטריות, השום, ממשיכים להקפיץ על אש גבוהה במשך 4-5 דקות, כדי להביא את פלחי הפורטובלו לצריבה שתכלא את הנוזלים הנהדרים שלהן בפנים. מוסיפים את הבזיליקום, מלח ופלפל לפי הטעם, מערבבים היטב, עד שאתם מבסוטים מהמוקפץ המשגע והריחני שלפניכם, מסירים מהאש.



8. כאמור, לאחר כ-40 דקות של אידוי הסטייקים מבושלים דיים. אבל כמובן שהם צריכים סגירה. מחממים שמן במחבת, מניחים פנימה את הסטייקים, מפזרים עוד קצת תערובת קייג'ון מלמעלה או/ו תערובת תיבול גסה לגריל, סוגרים את הסטייק משני צדדיו, עד לחריכה נאה, מורידים מהאש, מכינים את המנה.



9.כמובן שאתם מוזמנים להכין כל תוספת שמתחשקת לכם ולבחור במעטפת הבצק האהובה עליכם. כאן המנה מורכבת כך: סאלוף טרי וחם מונח על גבו >> מריחה נדיבה של אבוקדו טרי ובשל מעוך במזלג עם מעט לימון ומלח >> סטייק רוחש ישירות מהמחבת >> הפורטובלו המוקפצות בבלסמי ובזיליקום >> פרוסות מלפפון בחומץ >> טבעות פלפל חלפיניו טרי >> טבעות בצל ירוק >> עיטוף מהודק של הסאלוף על כל העסק, בסיוע רדיד אלומיניום שיסייע להשאיר את כולם יחד שם.



10. וואי, הביסים שממתינים לכם שם, זו לגמרי מערכת יחסים...



למתכונים טבעוניים נוספים ומפורטים של הכנת סייטן מאפס - לחצו כאן!

תגובות: