חפש

תפוח אדמה ממולא בבשר טבעוני מפורק - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

היי, חבר'ס, אז עשיתי כאן, נו, הממ...
זה...
נו, רגע יגאל, הישאר על המקלדת, זה יגיע אלינו, אחי, אתה חייב!
פאק, לא מצליח להסביר.

טוב, צ'מעו...

לא, ברצינות, אני אשכרה תקוע, תקוע באיזה תדר ראוי לשתף מתכון שאתה יודע שהוא אחד הטעימים ביותר שטעמת ממך עד כה. אני כבר דקות ארוכות עם אצבעות על המקלדת אל מול מסך ריק ולא יודע איך להציג לכם את העניין.

האמת היא שאפילו על שם המנה אני הולך מכות כאן, כי שם המנה לא יכול להיות ארוך מדי ויוצג מסורבל בבלוג, אין מקום. מצד שני כל ניסוח שאני בוחר אינו משקף כראוי את מה שהתרחש כאן...

כי מה באמת התרחש כאן?
בשר טבעוני מפורק מסייטן תוצרת בית, מועשר בתערובת תבלינים מובחרת ומעושנת, מבושל בציר בקר טבעוני, יין אדום ותימין טרי, סגור קלות על מחבת בהקפצה עם שמן זית, פלפל חלפיניו קצוץ, פלפלונים מתוקים שלמים, בצלצלי שאלוט שלמים, מונחים כולם על תפוח אדמה מדורה שופע בחמאה טבעונית, אפויים כולם בתנור בתגבורת רוטב הבקר והיין.



מעולם לא אכלתי מנה כזאת, לא כקרניסט, לא כטבעוני, זה כל-כך מטורף מה שיצא אלינו כאן מהתנור!

לא, סליחה, אנסה לדייק יותר: זה כל-כך שפוי מה שיצא אלינו כאן מהתנור!

הריחות המטמטמים של התבלינים המעושנים, ציר הבקר והיין עם התימין הטרי, מתקתקות הפלפלונים והבצלצלים אל מול פיקנטיות החלפיניו ושאר התבלינים, כשהשיא הוא סערת המרקמים והטעמים בין "הבשר" השרירי המפורק לבין תפוח האדמה המנחם, כשבין שניהם החמאה הסקסית בעליל, האפטרטייסט המתמשך במספר ערוצים וחושים, שגורם לך להישאר בעיניים עצומות בעונג גם שניות ארוכות לאחר שהסתיים הביס...

וואי והתרגשנו כאן בכל ביס, מהמקום המושחת והמוסרי שטבעונות יודעת לקחת אותך אליו. איך אסכם, בין אם אתם טבעונים ובין אם אתם קרניסטים - ממליץ לכם בחום: לא למות לפני שאכלתם את המנה הזאת.



מצרכים: ל-3 מנות
כללי:
- 3 יח' תפוח אדמה, גדולים ומוארכים
- 3-4 כפות גדושות מלח גס
- 1 כף חמאה טבעונית

יבשים להכנת הסייטן:
- 150 גרם אבקת גלוטן
- 1 כף גדושה תערובת תבלינים מעושנת, לבחירתכם. (ניתנת להשגה בכל חנות תבלינים שמכבדת את עצמה, יש אינספור שילובים וגרסאות. בגדול - חפשו תערובת תבלינים מעושנת לבשר או עוף. קייג'ון או מונטריאול יתאימו מאוד גם כן.)
- 1 כפית שטוחה מלח
- 1 כפית שטוחה אבקת שום
- 1 כפית גדושה אבקת בצל (לא חובה, אבל מוסיף מאוד)
- 1/2 כפית צ'יפוטלה (צ'ילי יבש גרוס מעושן, אפשר גם צ'ילי רגיל וכמובן למי שנמנע מחריף - אפשר גם בלי)

רטובים להכנת הסייטן:
- 1/2 כוס סודה או מים (עדיפות לסודה, הפחמן הדו חמצני יסייע מעט ליצירת מרקם אוורירי יותר)
- 2 כפות שמן
- 2 כפיות תמצית עשן נוזלי
-1 כף גדושה רוטב ברביקיו מובחר או לפחות קטשופ

לבישול הסייטן:
- 2 תיבוליות בטעם צלי בקר (אני רכשתי במחסני הטבעונות, יש כמובן גם את תיבוליות הצלי של קנור שטבעוניות וזמינות בכל סופר, נהדרות גם הן)
- 1/3 כוס יין אדום (לבחירתכם. כאן אני עם שיראז של בנימינה)
- 1 בצל לבן חתוך לפלחים
- 2 כפיות זרעי חרדל שלמים
- 3-5 יח' "ענף" תימין טרי (אני שם מרכאות על "ענף" כי אני אוכל סרטים על שזה קטן מדי להיקרא "ענף" וקשיח מדי להיקרא "גבעול"...  אבל אתם מבינים למה אני מתכוון כן? מופיע בצילומים כאן)
- 3-4 יח' עלי דפנה

תוספות:
- 6-7 יח' בצלצלי שאלוט, מקולפים
- 6-7 יח' פלפלונים מתוקים, שטופים ושלמים
- אופציונלי אך ממליץ כל-כך: 1 יח' פלפל חלפיניו טרי (או פלפל חריף אחר לטעמכם), קצוץ דק

לסגירת הסייטן והתוספות בטיגון:
- 2 כפות שמן זית
- 1 כפית גדושה של תערובת התבלינים המעושנת שבחרתם לסייטן



אופן ההכנה:
1. מטבע העניינים - מתחילים עם תפוחי האדמה, הם אלו שיצטרכו את מירב הזמן כאן. מפזרים את המלח הגס על תבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה (תפקיד המלח הגס הוא לא לטובת טעמים אלא לטובת ספיחת לחות ונוזלים, שתסייע לתפוחי האדמה להיות יותר רכים ונימוחים ופחות "חוליים"), שוטפים היטב את תפוחי האדמה, מנגבים, מניחים את תפוחי האדמה בשלמותם על התבנית ומכניסים לתנור, חום גבוה (200-220), אפייה גלויה.

אגב, שני טיפים שאימצתי מהרשת בקשר להכנת תפוח אדמה מדורה בתנור ביתי:
- להפעיל את התנור רק לאחר הכנסת תפוחי האדמה, כדי לאפשר זמן הסתגלות הדרגתי לחום, יסייע גם למנוע חריכת יתר של הקליפה לפני שהאמצע אפוי.
- השארת התנור סגור מבלי לפתוח אותו בכל כמה דקות תשמר את החום הגבוה ותסייע במעט להענקת ניחוח מדורה לתפוחי האדמה.
האפייה תימשך כשעה וחצי עד שעתיים, תלוי בגודל תפוחי האדמה וסוג התנור. כך שיש לנו מספיק זמן לגשת ולטפל עכשיו בכל שאר העניינים.

2. מכינים את הסייטן. מכניסים לקערה את כל רשימת היבשים בנפרד ולקערית אחרת יוצקים את כל הרטובים בנפרד.



3. באמצעות כפית מערבבים בעדינות אך היטב את קערת היבשים, מערבבים היטב גם את קערית הרטובים. יוצקים את תערובת הרטובים אל תוך תערובת היבשים, מתחילים לערבב, בתחילה עם הכפית, עד שזה מרגיש לכם בטוח להיכנס פנימה עם היד (המאוד נקייה שלכם, כן?), לשים ומעסים את הבצק במשך 3-4 דקות לפחות, לצורת גוש בצק מוארך ומעבירים אותו מהקערה אל משטח עבודה נקי.



4. מגלגלים את הבצק עם היד לצורת גליל, פשוט מרימים את הבצק המוארך בשתי ידיים ומתחילים לסובב אותו לכיוונים מנוגדים האחד לשני, ממש כמו צורת סחיטת מגבת רטובה, אוקיי? אתם תראו את הסיבים נוצרים לכם אל מול העיניים בזמן אמת. אבל שימו לב שהסייטן לא פראייר, הוא קפיצי בטירוף ומחזיר מלחמה וברגע שתעזבו הוא ירצה לחזור לצורתו המקורית, אז עליכם להיות עקשנים יותר ממנו ולסובב היטב, בסדר?



5. מבלי לעזוב את הגליל המסובב - צרו ממנו קשר, את הקצוות הדקו פנימה, כך שבצק הסייטן סופסוף נשאר בצורתו, ממש כמו לחמניה שכזאת, רק בשרנית מאוד. מכסים ומאפשרים לבצק לנוח 20-30 דקות, הגלוטן ממשיך להתפתח כאן.



6. בינתיים מכינים את הציר לבישול הסייטן, שבהמשך יהווה גם רוטב עשיר: ממיסים את תיבוליות הצלי שבחרתם עם 1 כוס מים רותחים.




7. יוצקים אל סיר קטן את התיבוליות המומסות, את היין האדום, את פלחי הבצל, את זרעי החרדל, את ענפי התימין ועלי הדפנה, אתם מעיפים מבט אל הסיר וכבר מבינים את הכיוון הפסיכי שהציר הזה הולך אליו... מחממים את הסיר, אבל לא למצב שמבעבע ברבאק, סייטן אוהב להיווצר על אש נמוכה.



8. מניחים בעדינות במרכז הסיר את נתח הסייטן.



9. מכסים ומבשלים במשך כ-45 דקות, עם היפוך הנתח באמצע הדרך, כדי לוודא שהוא מתבשל על כל חלקיו. וסופג אליו את הרוטב בלי אפליות. הסייטן הולך עכשיו לשתות את הנוזלים המתובלים, להתנפח ולהתרכך נהדר, אשכרה כמו תהליך בישול בשר. זו הסיבה שאני ממליץ לכם מאוד להשתמש בסיר קטן, כדי לקבל ציר עם טעמים מרוכזים ונוכחים שיתמזגו היטב אל הסייטן. לאחר כ-45 דקות ממתין לכם מחזה משגע שם, בסיר.



10. בזהירות שולפים את הנתח מהסיר ומעבירים אל משטח עבודה נקי או צלחת גדולה. באמצעות שני מזלגות, אחד מקבע והשני מבצע, מפרקים את גוש הסייטן לנתחים גסים, בתנועות של גריפה, לפירוק אורכי שכזה. תגלו שהגוש כולו מורכב מסיבים בשרניים פסיכיים, בזכות הסיבוב והקשירה ההם. מניחים בצד לרגע.





11. זה הזמן לסגור עניינים: במחבת גדולה מחממים 2 כפות שמן זית, מטגנים קלות את פלפל החלפיניו הקצוץ, לפתיחת טעמים ונוזלים.



12. מוסיפים את הפלפלונים המתוקים ובצלצלי השאלוט ומקפיצים ככה בשלמותם במשך 2-3 דקות.



13. מוסיפים פנימה את קרעי הסייטן, מתגברים בכפית גדושה של תערובת התבלינים המעושנת בה השתמשתם ביצירת הסייטן, מקפיצים על האש במשך 3-4 דקות, כדי שכל הטעימים במחבת יבצעו היכרות ראשונית ביניהם.



14. תפוחי האדמה שבתנור אמורים להיות מוכנים בשלב זה, רכים לבדיקות של דקירות קיסם. מוציאים אותם בעדינות מהתנור, מחליפים לנייר אפייה חדש ונטול ערמות מלח גס שהיו בקודם, חוצים אותם לאורכם בעדינות, אבל לא מנתקים את החצאים.




15. מפזרים בנדיבות גושים קטנים של חמאה טבעונית על פני השטח החשוף של תפוחי האדמה.



16. מעמיסים על תפוחי האדמה את קרעי הסייטן המוקפצים עם כל העניינים שלהם, מוסיפים על כל מנה גבעול או שניים של תימין טרי, מעל הכל מתגברים כל מנה בכף או שתיים מציר הבקר בו בישלתם את הסייטן.



17. מכניסים לתנור, אפייה גלויה וקצרה, כ-20 דקות, 180-200 מעלות. מה שהולך לצאת אליכם מהתנור, לא, נו, מה שהולך לצאת אליכם מהתנור! וואי, אל תאכלו את זה ליד הילדים או ההורים, אתם סתם תביכו אותם עם גניחות התאווה החמודות שלכם...





למתכונים טבעוניים מפורטים נוספים של הכנת סייטן מאפס - לחצו כאן!

תגובות: