חפש

פילה סייטן ופורטובלו ברוטב עגבניות וגבינת קשיו - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

שייאלל'ה, איזו מנה נדירה יש לי להציע לכם כאן היום!

הקשיבו, זו מנה מיוחדת, תפרתי אותה במחשבות מאפס והחלטתי לקום ולבצע, להוציא אותה מהראש ולהרשות לה להיווצר אל העולם. בחיי שאני מתרגש, אשכרה בא לי במקום להקליד לכם את המתכון - פשוט לקום ולהכין שוב... 

אז מה יש לנו כאן היום?
תבנית מטורפת שיצאה מהתנור ובתוכה פרוסות פילה "בקר" מסייטן ביתי בהכנה מאפס ופרוסות פטריות פורטובלו, מסודרות על מצע של דפי פסטה סקסיים, הכל יושב בתוך רוטב עגבניות מפתה, עם שפע של גבינת קשיו כמהין ופרמז'ן טבעונית.



זה קרנבל של מרקמים מושחתים, כמה טעים, אינעאל העולם, כמה טעים! הבשרניות המתובלת להפליא של הסייטן, הג'וסיות והעומק של הפורטובלו, הקרמיות של הגבינה, המתקתקות של רוטב העגבניות, ניחוחות התבלינים, הסקסיות של דפי הפסטה הרכים בתחתית, כל ביס שמרימים אל הפה הוא סרט באורך מלא. 



המתכון פחות מסובך משנדמה. הוא ארוך בעיקר כי צילמתי עבורכם את כל שלבי הביניים, על מנת להקל ככל הניתן. הלוואי שתכינו ותתפנקו עליו.

מצרכים: (הכמות היא עבור 4 מנות יפות)
מצרכים לסייטן:
יבשים:
- 320 גרם אבקת גלוטן
- 3 כפות גדושות פפריקה מעושנת
- 1 כף גדושה אבקת בצל
- 2 כפיות רגילות שום גרוס מעושן או אבקת שום
- 1/2 כפית פלפל שחור גרוס מעושן או גרוס רגיל או טחון
- 2 כפיות גדושות פלפל אנגלי טחון
- 1/2 כפית צ'יפוטלה (צ'ילי יבש גרוס מעושן)
- 1 כפית גדושה שמרי בירה
- 1/3 כפית אגוז מוסקט טחון
- 1 כפית גדושה מלח
- 2 כפיות רגילות אבקת חרדל

רטובים:
- 350 גרם מים
- 5 כפות שמן (40 גרם)
- 1 כף עשן נוזלי
- 2 כפות חומץ תפוחים

מצרכים לרוטב:
- 4 כפות שמן זית
- 1 בצל בינוני לבן קצוץ
- 5-6 שיני שום כתושות
- 1 קופסה קטנה של 400 גרם עגבניות מרוסקות
- 2 כפות גדושות רוטב ברביקיו
- 1 כפית שטוחה בזיליקום יבש
- 1 כפית שטוחה מיורן יבש
- אופציונאלי ומקפיץ טעמים וחוויה: 1 פלפל חריף טרי קצוץ
- מלח, לפי הטעם



מצרכים נוספים:
- 4-5 יח' דפי פסטה ללזניה
- 100 גרם גבינה טבעונית לאפייה (כאן אני עם הקשיו כמהין של פלנטי המעולים)
- 2-3 יח' פטריות פורטובלו גדולות טריות
- 1 כף פרמז'ן טבעונית (כאן אני עם של ויולייף)

אופן ההכנה:
1. נתחיל מהכנת הסייטן. לוקחים שתי קערות, אל אחת מוסיפים את כל רשימת היבשים בנפרד ואל הקערה השנייה את כל הרטובים בנפרד.



2. מערבבים היטב את קערת היבשים, לטובת פיזור שווה של התבלינים בתוך אבקת הגלוטן. מערבבים היטב את קערת הרטובים. יוצקים את התערובת הרטובה אל היבשה, מערבבים, בתחילה עם כף וברגע שמרגיש לכם בטוח - צוללים פנימה עם יד נקייה ולשים היטב את הבצק במשך 4-5 דקות. אם לאחר 5 דקות לישה עדיין יש לכם שאריות אבקה יבשה מחוץ לגוש הבצק הלח - הרטיבו מעט את כף היד והמשיכו ללוש, הגלוטן מיד יצטרף אל כיכר הבצק.



3. מעבירים את הכיכר למשטח עבודה נקי, מותחים ומעצבים את הכיכר למעין נקניק ארוך.



4. מסובבים את שתי קצוות ה"נקניק" בכיוונים מנוגדים, כמו ליצור בורג. העיפו מבט בצילום כאן לעומת העליון ומיד תבינו את הכוונה. על ידי הסיבוב הזה אנחנו בעצם משביחים את מסת הסייטן למסה של סיבים ארוכים ובשרניים, כך מתקבל סייטן "מאוורר" יותר ופחות דחוס.



5. בזמן שאנחנו עדיין אוחזים את הנקניק המסובב - קושרים אותו למעין לחמנייה גדולה. אפשר נמוכה וארוכה על ידי קשירה בסגנון לחמניית 8 ואפשר כמו כאן, לחמנייה גבוהה ועגולה. מכסים ומכניסים למקרר למנוחה של כחצי שעה.



6. לאחר מנוחה קצרה של בצק הסייטן, הגיע הזמן לאדות אותו. מרתיחים מים בסיר אידוי, עד מספר מילימטרים מתחת לרשת/מסננת האידוי, מברישים טיפה שמן על הרשת ומניחים את הבצק, מכסים ומאדים במשך כ-20 דקות, הופכים  ומאדים במשך כ-30 דקות נוספות, סה"כ זמן אידוי - בין 50 דקות לשעה.



7. הסייטן יתנפח ויגדל מעט באידוי. הוא מוכן כשאתם לוחצים עליו עם האצבעות מבחוץ והמרקם יציב ולא מסכים "להילחץ" מכם.



8. כשהסייטן נמצא באידוי זה זמן מעולה להכין בינתיים את הרוטב: מחממים שמן זית על מחבת, מוסיפים את הבצל הקצוץ ואם אתם כמוני כאן עם פלפל חריף קצוץ - אז גם אותו. מטגנים עד לתחילת חריכה של הבצל.



9. מוסיפים את כל שאר מרכיבי הרוטב: עגבניות מרוסקות, שום, רוטב ברביקיו, בזיליקום, מיורן, מלח. מערבבים היטב, טועמים ומתקנים תיבול במידת הצורך. מבשלים במשך כחמש דקות, באמת שאין צורך ביותר. יש לרוטב הזה עוד סשן בתנור עוד מעט ואנחנו לא רוצים אותו מצומצם מדי או מבושל מדי. מסירים מהאש ומניחים בצד בינתיים.



10. מוציאים את הסייטן המוכן מסיר האידוי ומעבירים למשטח חיתוך, מניחים לו להתקרר מעט, 5 דקות, זה טבעי שהוא יתפוס קצת צבע כהה יותר כשהוא פתוח באוויר.



11. פורסים את "הלחמנייה" לפרוסות בעובי של כסנטימטר. 



12. פורסים גם את פטריות הפורטובלו לפרוסות עבות.



13. הגיע הזמן להרכיב. בתבנית מתאימה לתנור מפזרים בתחתית כף או שתיים מרוטב העגבניות.



14. שכבה של דפי פסטה, כמו שהם מהאריזה.



15. כף או שתיים של רוטב ומנה יפה של הגבינה הטבעונית שבחרתם למשימה. כאמור, כאן אני עם הקשיו כמהין של פלנטי.



16. עוד שכבה של דפי פסטה.



17. עוד קצת רוטב וגבינה.



18. מניחים את פרוסות הסייטן והפורטובלו לסירוגין. עוד מעט בתנור הם יפרו האחד את השני וגם יאזנו האחד את השני. הפטרייה תביא איתה את הג'וסיות שתשלים את בשרניות הסייטן והסייטן מצידו יגמול לפטרייה בעושר הטעמים והשחיתות הבשרנית שלו.



19. יוצקים מעל הכל את שארית רוטב העגבניות.



20. מעמיסים בשפע עוד מהגבינה.



21. מכסים את התבנית ברדיד אלומיניום ומכניסים לתנור, מסילה אמצעית, חום בינוני/גבוה, 180-200 מעלות, למשך כ-40 דקות. מסירים את כיסוי התבנית וממשיכים לאפות במשך כ-10 דקות נוספות, לטובת סגירה יפה של החלק העליון, עד לכמעט חריכה.

22. מוציאים מהתנור, מעל הכל מפזרים פרמז'ן טבעונית ויוצקים מעט שמן זית.



23. להגשה - נוחתים עם הסכין בין פרוסות הסייטן והפורטובלו, כדי לחתוך את דפי הפסטה ובאמצעות מרית מרימים "סט" לכל צלחת. אפשר נקי, אפשר על מצע של עלי רוקט, לכו עם החשקים, הדבר הזה טעים בהגזמה.





תגובות: