חפש

פורטובלונענע

כתיבה וצילום: יגאל גיאת

אני מכנה את המנה הזאת "פורטובלונענע", הרבה הברות, צריכים להתכוון אליה כשאומרים את שמה, כי יש לה מרקם וטעם שמצביעים על כוונות מפורשות להרוג אתכם. אבל בקטע טוב, באמת טוב.

וכן, יש בי מספיק כנות כדי להודות שזה אשכרה ממש מעצבן אותי שכל-כך קל להכין פורטובלונענע.



איזשהו שישי אחה"צ, תוך כדי שאני נדחס בשוק העירוני של פתח-תקווה, בשעת הסגירה, רואה את המחיר השווה של הפורטובלו הגדולות וקא-בום! יש לי את השילוב בראש: פטריות פורטובלו רוחשות על הפלנצ'ה, חרוכות עם נענע טרי, אגוז מוסקט טחון, פלפל שחור גרוס ופרמז'ן טבעונית.

"אבל רגע, יגאל..." אני אומר לי.

"מה אתה רוצה?", אני שואל אותי בחוסר סבלנות, בזמן שאני מגן על צלעותיי בחירוף נפש מפני חוליית דוהרים אל בסטה חשוכת מצפון, שהכריזה הרגע שהכל אצלה בשני שקלים לקילו.

אני מקשה עלי: "אולי אתה מדבר שטויות, אחי? מעולם לא חרכת נענע, בטח לא על פטרייה, אתה חייב לוודא שאתה לא הולך להרעיל כאן את קרן שלך וגם בוא, בחייאת, לא חבל על כל הפטריות, אם יסתבר שאתה מדבר כאן על שילוב שייצור פצצה מלוכלכת כלשהי?"

אני מסכים איתי שיש משהו בדבריי.

קרן בדיוק מחוץ לבית למספר שעות, אני נכנס הביתה סקרן ולהוט להקריב פטריית פורטובלו אחת, כמבחן למנה פוטנציאלית זוגית, הערב או מחר.

הכנתי, אבל דאממ, בכלל לא יצא כפי שחשבתי.
כי יצא כל-כך, אבל כל-כך, הרבה יותר טוב משחשבתי!



הנה זה, הכפלתי כמויות לטובת הכנת מנות ל-2 אנשים. הוסיפו/הכפילו בהתאם:

מצרכים:
- 4 פטריות פורטובלו טריות וגדולות (קוטר של כ-10 ס"מ כל אחת)
- עלים טריים של נענע מ-3-4 גבעולים, קרועים ביד לחתיכות קטנות
- כשליש כפית אגוז מוסקט טחון
- פלפל שחור גרוס
- מלח
- פרמז'ן טבעונית מגורדת
- כף שמן זית + ספריי שמן זית (לא חובה הספריי, אבל זה כן נחמד איך שהוא סוגר פינות.)

אופן ההכנה:
1. מורידים לכל פטרייה את ה"גזע", אל גובה הפטרייה עצמה.

2. מחממים כף שמן זית במחבת גדולה/פלנצ'ה, מניחים את הפטריות על "גבן", מפזרים מעט מלח אל ה"רדיאטורים", כפי שאני מכנה את הצלעות הפנימיות האלו, נו, הצד הפנימי הזה של "הפרגולה", קיצר הבנתם איפה, נכון?

3. הופכים את הפטריות, מניחים להם לקלוט את החום ולהתחיל לרחוש ולהפריש נוזלים, אבל לא לייבש, אלא "לעסס", אם זה פועל חוקי, שזה אומר להפוך אותן לעסיסיות על ידי כך שתהפכו אותן שוב ושוב על המחבת הלוהטת.

4. ברגע שהפטריות מתחילות להפריש נוזלים שמבעבעים סביבן, זה הזמן להספגת הטעמים: אגוז מוסקט, פלפל גרוס, נענע טרי (פיזור לפי הסדר הזה). בעיקרון אפשר לעבור כבר עכשיו לשלב 5, אבל מצאתי שאם במקרה יש לכם ספריי שמן במטבח ותתנו כאן התזה קטנה על כל מה שתיבלתם, המחבת והפטריות יעשו רעש שמרגיש מאוד נכון, כשתעברו לשלב 5.

5. הופכים את הפטריות ומבצעים עליהן את שלב 4, ממשיכים להפוך את הפטריות מדי פעם, במשך כ-5 דקות.

6. כשמתחילה חריכה, זה סימן שהנוזלים הפסיקו לצאת מרצונם וזה שלב מעולה להוספת הפרמז'ן המגורדת.

7. זה סעיף המלצה, כי אני יודע ומבין שאני בועט כאן במוסכמות מסוימות שקובעות: פרמז'ן מפזרים על המאכל המוכן, עם ההגשה, ולא כחלק מתהליך בישול המנה. המממ, סורי, לפעמים טעים לי לבעוט במוסכמות. אני ממליץ בחום, מה זה בחום, אני ממליץ בחום של פלנצ'ה רוחשת, לפזר פרמז'ן על צד אחד של הפטריות, להפוך אותן, כן, לתת לפרמז'ן להיחרך מעט, להיות פראית יותר, אני באמת חושב שזהו אופייה. היא כאן כדי לסגור אל תוך הפטרייה טעמים פתוחים ולסייע לנענע לצאת כל-כך טוב.
 

8. אה, ורואים את הבירה הביישנית שם מאחור? זאת Kozel כהה, צ'כית טעימה, זולה, אחוז אלכוהול נמוך (3.8), אהבתי אותה לראשונה בה בפאב מקומי ומעושן, בעיירה צ'סקי קרומלוב בצ'כיה, צמוד לתחנת הרכבת. היא קרמלית אחראית כזאת, אם זה חוקי לכנות כך בירה. קרמלית אחראית.

9. אם כבר המצאתי לי מתכון, זה לא יפה בלי קצת ביקורת עצמית שנאמנה לחוויה: יגאל, בפעם הבאה כשאתה חושב להכין טסט על פטרייה אחת, לטובת ארוחת 4 פטריות לקרן ולך ברקע של קוזל צ'כית קרה משלימה, נסה שוב, לך על טסט של 4 פטריות, לטובת ארוחת 16 פאקינג פטריות עצבניות לקרן ולך ברקע של גאד-דאממ ארגז של קוזל צ'כית קרה ומשלימה.

10. כן...

11. טוב, זה קצת מיותר לרשום כאן כהרגלי "בהצלחה", כי היא מובטחת. מה שמשאיר אותי עם: בתיאבון!

תגובות: