חפש

סטייק טבעוני - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

רגע, לפני שאתם צוללים אל המתכון, אני מרגיש חובה לעדכן שבינתיים העליתי מתכון נוסף לסטייק טבעוני, מושרה ביין, שלטעמי יוצא אפילו מוצלח יותר מהסטייק הנהדר שכאן בדף זה. אבל המתכון החדש כרוך בהשרייה של לפחות חצי יממה במרינדה. אז אם בא לכם לבדוק, בדקו גם את הסטייק החדש והחליטו מה מתחשק לכם יותר. לפתיחת המתכון הנוסף בעמוד נפרד: סטייק טבעוני ביין - סטייק שיכורים טבעוני.
--------
סטייק טבעוני, בשרני, סיבי, עסיסי. כן, סטייק טבעוני.
איך צורח לי לנסח את זה? יש חיה כזאת שאין שום חיה בזאת.

כמה כיף להכין ולאכול מנה פשוט אדירה ומיוחדת בעיניי, שממש מרגישה מושחתת, אך אינה כרוכה בלאכול מתה, או חיה.

הלוואי שתנסו. אגב, זה גם מתכון כלכלי מאוד. אני טבעוני +8 שנים, לא זוכר כמה היה אז ולא יודע כמה עולה היום נתח בשר חיות לסטייק, אבל יודע לומר שבמתכון טבעוני זה אתם מכינים נתחים של כ-300 גרם בעלות של פחות מ-₪6 לסטייק, כולל כל המסביב, סבבה? אפילו אני זוכר שגופות עולות הרבה יותר מזה... אז גם לקרניסטים הסקפטיים שבקהל, בואו, חבר'ס, שווה להוריד לרגע את ההבעה הצינית הזאת מהפנים שלכם ולנסות, כי כשתקחו ביס תתקשו להאמין שמה שאתם לועסים הוא פאקינג צומח נטו. וכן, כשהייתי קרניסט, הייתי הבחור ההוא עם המגבת על הכתף, שאחראי על המנגל בכל התכנסות של החבר'ה, אז קצת יודע מה אני אומר לכם כאן.



הנה מתכון להכנה מאפס. דרגת קושי: קל-בינוני. 

מצרכים לבסיס הסטייק: (ל-4 סטייקים יפים. הכפילו כמויות בהתאם.)
- 1 סלק בינוני (כ-150 ג'), חי, מרוסק היטב בבלנדר חזק, בתוספת 1/4 כוס מים
- 1 כוס אבקת גלוטן (כ-150 גרם), גלוטן הוא החלבון של החיטה, ממנו מכינים את הסייטן שרובינו מכירים כמוצר מוכן
- 1/4 כוס קמח לבן רגיל (כ-50 גרם)
- 2 כפיות אבקת פטריות (ואני לא מתכוון לאבקת מרק מסחרית מלוחה ושתלטנית, אלא לפטריות מיובשות טחונות. יש בחנויות תבלינים מובחרות, אני קונה בשוק. אם לא מצאתם - לא נורא, אבל לטעמי זה מוסיף.)
- 1 כפית סומאק (גם כאן לא חובה, עניין של טעמים.)
- 1 כף שמן זית
- 1/2 כפית מלח

מצרכים לבישול הסייטן:
- 1 בצל לבן בינוני/גדול, מקולף וחתוך לפלחים
- 5-6 שיני שום, קלופות ושלמות
- 1 כף שמן זית

- תערובת תיבול לסטייק, לשלב הסגירה, יפורט בהמשך

אופן ההכנה: 
1. אל תוך קערה מכניסים את המצרכים לבסיס הסטייק שציינתי מעלה. מערבבים היטב, בתחילה עם כף גדולה ולאחר שאתם מרגישים שבטוח להיכנס לשם עם הידיים - לשים היטב את כל התערובת במשך כ-4-5 דקות, עד לקבלת בצק אחיד. אם יש צורך, מתקנים סמיכות עם מעט מים או להיפך, אם דליל מדי מוסיפים מעט אבקת גלוטן וקמח. מבטיח שתרגישו שהעסק מאוחד "נכון". מניחים על צלחת, מכסים ומכניסים למקרר למנוחה של כחצי שעה.



2. מוציאים את הסייטן מהמקרר, מחלקים בחיתוך את הסייטן ל-4 נתחים, מרדדים מעט באמצעות מערוך את כל אחד מהנתחים, לא לשכוח, מה שאתם רואים מולכם כרגע - הולך להתנפח בבישול...

3. במחבת עמוקה יוצקים מעט מים, כחצי מגובה המחבת, מוסיפים את הבצל והשום ומביאים לרתיחה. עכשיו משהו חשוב שכדאי לכם להקפיד לגביו: הגעתם לרתיחה? הנמיכו את האש ללהבה נמוכה לפני המעבר לשלב הבא. סייטן שמבושל באש גבוהה נהיה ספוגי ולא מעניין. הבישול צריך להיות איטי ומבוקר, לשמירה על המרקם הצמיגי.



4. מכניסים את הנתחים אל המחבת, מחלקים ביניהם ועליהם את הבצלים והשומים שכבר מחכים להם במחבת. מכסים את המחבת ומבשלים על אש נמוכה במשך כ-40 דקות. מוציאים את הסטייקים מהמחבת ומניחים לרגע על מסננת, שירדו הנוזלים הספוגים.



5. כל השלבים עד עכשיו בעצם היו לטובת יצירת הבשר עצמו, ללא "סגירה". עכשיו נשאר לכם רק לזרות על הסטייקים שלכם תערובת תיבול לסטייק, או פלפל שחור ומלח, כל אחד לפי טעמו, ולסגור את הסטייק לפי איך שמתחשק לכם ולפי איך שמתנהגים עם סטייק בשרי לכל דבר ועניין. סגירה זה אומר גריל, מנגל, מחבת, טוסטר, ממש מה שבא לכם. כאן לדוגמה, בהיעדר יכולת שלי לפתוח מנגל בדירה הפיצית שלנו, סגרתי את הסטייק על טוסטר פסים, מבלי ללחוץ עליו. פשוט קיבלתי אפקט של פלנצ'ה רוחשת.

6. ההגשה? עופו על עצמכם, הגשה חופשית כמו עם כל סטייק. כאן שרפתי עגבניות ופלפל חריף (אנחנו רומניה ותימני כאן, שמשוגעים על חריף...), הנחנו בצלחת גם את השומים והבצלים שהיו שותפים נאמנים לבישול הסייטן, זרקנו כמה זיתים מתובלים בצד ובום! נולדה לה צלחת סטייקים משגעת ביופייה הבשרני ובאופייה המוסרי, כשהטעם והמרקם גורמים לך להבין שבוא'נה, אשכרה בא לך להשאיר לעצמך טיפ כבד על הארוחה הפסיכית שארגנת לעצמך כאן.

7. בהצלחה ובתיאבון.



קליק אל מתכונים נוספים עם הכנת סייטן מאפס:
סטייק סייטן מעושן על פולנטה מוקרמת
הודו טבעוני ממולא של חג ההודיה
שווארמה טבעונית - סייטן
חזה עוף טבעוני ביין לבן ופרובאנס
רוסטביף טבעוני
רוסטביף סינטה טבעוני
סטייק טבעוני ביין (סטייק שיכורים טבעוני)
סטייק בירה טבעוני
בייקון טבעוני
נקניק טבעוני
נאגטס טבעוני
חמין טבעוני

תגובות: