חפש

נקניקיות גזר - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

נקניקיות גזר, עם מרקם וטעם מענגים ברמות מטרידות.

נקניקיות גזר - מתכון טבעוני

איפשהו בסוף 2015, הקימה אורי שביט המולטי-מופלאה את "מיס קפלן" ב"שרונה", ת"א, מסעדת פופ-אפ טבעונית, בניצוחה של השפית הצעירה והכל-כך מוכשרת שיראל ברגר (היום היא השפית של OPA , שהיא פתחה עם אחותה בפלורנטין). "מיס קפלן", שמוקמה ברחוב קפלן בת"א, וכן, נקראה על שם מיס קפלן המיתולוגית מ"היר ווי אר", תוכננה לפעול למשך 3 חודשים בלבד, אך בקשות ועצומה ותחנונים מצד לקוחות נפעמים, טבעונים וקרניסטים, הביאו את השתיים להסכים למשוך חצי שנה נוספת, סך הכל 9 חודשים של אוכל פשוט אחר, דרכי התעסקות מקוריות עם ירקות ופירות.

כל הפרומו הזה ואז אני עוד נאלץ להודות בצער רב וביגון קודר: לא הספקתי להגיע ולאכול ב"מיס קפלן"... באיזשהו שלב התחלתי לקלל בנימוס את כל אלו שסיפרו לי איך היה להם שם משגע.

בכל מקרה, המנה שלנצח תיזכר כמנת הדגל המושלמת והמפתיעה של "מיס קפלן" היא נקניקיית גזר.

אני לא יודע לספר מי הגה מלכתחילה ואשכרה המציא את המנה הכל-כך מקורית ומדהימה הזאת, אבל בתודעה של כל טבעוני ישראלי - "מיס קפלן" הן אלו שחתומות על הדבר הנהדר הזה.

השפית ברגר ציינה בעבר שבמקור נקניקיות הגזר שלה מוברשות בוויסקי ונכנסות למעשנה עם שבבי עץ אלון, למשך שעות ארוכות. אתה מיד ממלמל "יאממי" רק מהמחשבה... אבל אין הרבה טבעונים עם מעשנת בשר בשלוף... תכל'ס? בקושי טוסטר-אובן יש לי בדירה המצ'וקמקת והחמודה שלנו במרכז פתח-תקווה, כך שרימייק של ממש - לא אוכל אפילו לנסות כאן.

אבל עם קצת שיעורי בית, השראה מ"מיס קפלן" וממתכונים ברחבי הרשת, שלקחתי למקום שלי, הפעלת היגיון בריא וקצת התנסות - אני חושב שהצלחתי כאן לא רע בכלל, עם אמצעים ביתיים רגילים ופשוטים שיש לכולנו. אז משתף באהבה.

את המתכון כאן אני לוקח למקום שמעבר למעושן היטב, הוא גם פיקנטי במידה, כדי שבלוטות הטעם שלי תוכלנה לטייל על הגבול הנעים הזה שבין נקניקייה מסורתית למרגז עוקצנית.

דרגת הקושי היא קלה, אבל כן צריך כאן זמן המתנה בין התהליכים. אומר את זה ככה: אם אתם מחפשים להכין נשנוש לילדים בתוך עשר דקות - זה לא המתכון עבורכם. לכו לסופר וקחו מהמקפיא נקניקיות טבעוניות מוכנות של "זוגלו'ס" וכד'. אין מה לעשות, נקניקיות גזר טובות הן כמו יין טוב, טעות להאיץ בהן כשמרכיב אינטגרלי כאן הוא פשוט: זמן.

אבל אם אתם מחפשים מרקם וטעם עמוקים ואיכותיים, עם אפטרטייסט משוגע, כשהמושג "נקניקייה" הוא בסופו של דבר רק רפרנס למנה רצינית ומרשימה, שתענג גם קרניסטים סקרנים, אז כן, זה מתכון כזה.

מוכנים? יוצאים לדרך, זה יותר קל (וגם כלכלי) ממה שאתם חושבים וגם מי שאינו טבעוני יסכים איתכם שאיזה עונג זה שבמקום נקניקיות שמורכבות משאריות שכולם יודעים שהם ה"סחל'ה" של גופות תרנגולות, עם ציפורניים, סחוס וכל מה שאין לו צורה להימכר כנתח גופה עצמאי; איזה עונג זה לנגוס, להתענג, ממש להרגיש נקניקייה איכותית וג'וסית ולהיזכר שהדבר הטעים וה"מושחת" שבצלחת שלכם הוא אשכרה פאקינג גזר. שלפתע, כשחושבים על זה, לעומת האלטרנטיבה מן החי, דווקא כן הגיוני שגזר יהיה נקניקייה...

מצרכים: (ל-3-4 מנות)
- 8 גזרים בינוניים, קלופים. (המלצה חשובה: קחו 8 גזרים רק אם אתם לא סומכים על עצמכם. אבל אם זה לא היום הראשון שלכם במטבח, קחו אפילו 20 גזרים, כי אני טוען שאם כבר להירתם למשימה קלה אבל ארוכה, אז היי, שכבר יהיה לכם הרבה על מה להתענג. במקביל - הגדילו רק במעט את כמויות המרכיבים הבאים, גם ככה הם מרוכזים מספיק.)

נקניקיות גזר - מתכון טבעוני

- 3 כפות רוטב סויה
- 3 כפיות עשן נוזלי (מילה על עשן נוזלי: אין צורך להזמין באיביי וכד', סתם יוצא לכם יקר. קיים בלא מעט חנויות בארץ, אני קונה בקבוק של 100 מ"ל ב-₪18 בלבד והוא מספיק להמון זמן.)
- בסביבות 3/4 שוט של וויסקי (כ-40CC)
- 2 כפות שמן זית
- 1 כפית גדושה ג'ינג'ר טרי קצוץ/מגורד
- 1 כף פפריקה מעושנת
- 1 כפית גדושה אבקת שום
- 1 כפית צ'ילי יבש גרוס
- 1/2 כפית הל
- 1/2 כוס מים קרים

נקניקיות גזר - מתכון טבעוני

אופן ההכנה:
1. למעט הגזרים - מכניסים אל קערית את כל המרכיבים הרשומים מעלה, מערבבים היטב לרוטב אחיד.

2. מסדרים את הגזרים בצפיפות בתוך קופסת אחסון, רצוי לא גדולה מדי. יוצקים פנימה את כל המשרה שיצרנו. אם נותר מקום פנוי בקופסה - מוסיפים עוד קצת מים קרים במידת הצורך, עד לכיסוי מלא של הגזרים בקופסה.

נקניקיות גזר - מתכון טבעוני

3. סוגרים היטב את הקופסה, מנערים קלות, לערבוב המשרה על כל חלקי הגזרים. מכניסים למקרר לפחות ל-10 שעות, אפשר בכיף גם יממה, אפילו עדיף.

4. מכינים יריעות קטנות של רדיד אלומיניום, אחת לכל גזר, עוטפים כל גזר בנפרד, על כל גזר יוצקים 2-3 כפות מרוטב המשרה לפני שאתם סוגרים אותו הרמטית. אוטוטו הגזרים יתייבשו ויהיו צמאים ואנחנו רוצים שהם ימשיכו לשתות אליהם את המשרה המטריף הזה.

נקניקיות גזר - מתכון טבעוני

5. מחממים תנור או טוסטר אובן לחום בינוני/גבוה, 200 מעלות, מצב גריל דו-צדדי, מניחים את הגזרים העטופים על הרשת ואופים במשך כשעה, אם צריך אז יותר, עד שיתרככו.

6. מוציאים את הגזרים, ממתינים שיתקררו טיפה, מחלצים אותם מרדיד האלומיניום.

נקניקיות גזר - מתכון טבעוני

7. כל השלבים שבוצעו עד לכאן, הכינו את הגזרים לשלב הסגירה. כלומר ניתן לשמור במקרר עוד יום, אם נניח יש לכם מפגש מנגל מתוכנן, ארוחה חגיגית בבית, לא משנה מה, בסיום שלב 6 אתם מוכנים עם נקניקיות שצריכות את הצריבה הסופית שלפני ההגשה.

8. שלב הסגירה יכול להתבצע, כאמור, על מנגל, שזה אומר להניח על הרשת לאחר שתטבלו את הגזרים לרגע במה שנותר מהמשרה. אני כאן בחרתי בארוחה ביתית, סגירה על מחבת: אש גבוהה, יוצקים קצת מהמשרה למחבת, 3-4 מ"מ גובה, מניחים את הגזרים במחבת, משאירים על אש גבוהה, מגלגלים אותם מדי פעם, כדי לא לקפח אף חלק. מניחים לנוזלים להצטמצם ולהיחרך על הגזרים, זה קורה די מהר.

9. מגישים חם ומיד, כמו כל נקניקייה, איך שבא לכם, על צלחת, או בלחמניה מותאמת, עם הרטבים שאתם אוהבים. קחו ביס מהדבר הזה, שלגמרי יתעתע לכם את בלוטות הטעם, כי למרות שאלו אתם שהכנתם את זה ואתם יודעים שזה גזר, תתקשו להאמין איך ניקנקתם לו ת'צורה ככה טוב...

נקניקיות גזר - מתכון טבעוני

10. אגב, סביר להניח שיישאר לכם בקופסה מהמשרה המשובח. אני בעד לנצל אותו עד תום. השמיים הם הגבול, אפשר לזרוק פנימה פטריות ואז לפלנצ'ה, אפשר לבשל אותו עם רצועות חלבון סויה, שווארמה סטייל, אפשר לטגן אותו עם רצועות טופו שמתחנן שיפיחו בו קצת חיים, ממש מה שבא לכם, המשרה פשוט יעשן את חומר הגלם שתצרפו אליו.

11. בהצלחה ובתיאבון!

תגובות: