חפש

פילה דג טבעוני - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

פילה דג טבעוני!
לא, לא, רגע, אני רוצה להיות ברור כאן. אני לא מתכוון לתערובת של טחונים שדבוקה בסגנון קציצות דגים (שזה עניין מאוד טעים בפני עצמו), אלא אשכרה נתח פילה דג, שמתנהג על הצלחת כמו פילה דג, מבחינת מרקם וטעם!

פילה דג טבעוני - מתכון

אני טבעוני במשך יותר מ-9 שנים, אהבתי לאכול דגים לפני כן. אמנם לא ממש הבנתי בהם, אבל כן אהבתי את הטעם הימי, את המליחות, את המרקם שמצד אחד עדיין בשרני, אך מצד שני מחליק בעדינות הזאת ששמורה רק לדגים.

היצע האוכל הטבעוני מתפתח מדהים בשנים האחרונות, ברור. אבל בזמן שיש שפע מטריף ומבורך  של בורגרים ופיצות ונקניקיות ושניצלים טבעוניים בכל מקום, היצע ה"דגים" הטבעוניים הוא די דל שם בחוץ וכשהוא כן קיים, הוא בינוני בטעם ובמרקם והוא גבוה במחיר. הרי אם אתם טבעונים שקוראים אותי כרגע, פשוט חישבו כמה מנות טבעוניות במסעדות או מתכונים לפילה דג טבעוני אתם כבר מכירים, לעומת היצע שאר המאכלים הנפוצים... הבנתם אותי, נכון?

אז זהו, אני קצת מתפדח כאן, כי זה ממש ממש פשוט להכין פילה דג! אני למעשה נוזף בעצמי על שחיכיתי יותר מ-9 שנות טבעונות כדי להחליט שאני נכנס למטבח ומכין לי פילה דג טבעוני. נקודה. (נו, "נכנס למטבח" זו סתם האדרה של הסצנה, כי "נכנס" זה אומר שיש לי מטבח כחדר נפרד. שקר גמור, יש מטבחון מצ'וקמק בדירה הפיצית החמודה שלנו במרכז פתח-תקווה, המטבחון ממוקם צעד וחצי מהספה של הסלון, אבל זרמו איתי כאן, אני "נכנסתי" למטבח בדרמתיות, סבבה? נכנסתי!)

אז פטריות פורטובלו גדולות, פיסות של אצות נורי ועוד כמה עניינים פשוטים וזמינים ובום, יש לכם פילה דג מטריף על הצלחת, שבאמת נחתך, נלעס ונטעם כמו דג.

עד כמה זה כמו דג? אנסח את זה ככה: יורי, השכן שלי שמעבר לקיר, בטוח חושב שעשיתי הסבה מקצועית לראפר או משהו, כי כל מה שהיה אפשר לשמוע ממני כשטעמתי את מה שעשיתי כאן, אלו קריאות "יו! יו! זה פאקינג דג! יו! דג! זה דג! יו! יו!!!"

מצרכים: (ל-3-4 סועדים, בהנחה שאתם מגישים עם תוספות ליד...)
- 8 פטריות פורטובלו גדולות, כל "גזע" חתוך ליישור קו גובה עם הפטריה. 

פילה דג טבעוני - מתכון

- 3 דפי אצות נורי, גזורים לפיסות קטנות

פילה דג טבעוני - מתכון

- מיץ מ-1 לימון סחוט
- 4 כפות רוטב סויה
- 1 כף שמן זית
- 1 כף תערובת תיבול לדגים (תמצאו בכל סופר או חנות תבלינים. אני משתמש בתערובת נפלאה שמכין איש התבלינים "שלי" בשוק, הרבה עשבי תיבול עם כל מיני טחונים נוספים...)

אופן ההכנה:
1. מערבבים היטב בקערית את כל המרכיבים, למעט הפטריות (כלומר: אצות גזורות + מיץ לימון + רוטב סויה + שמן זית + תבלינים לדגים).

פילה דג טבעוני - מתכון

2. מניחים את הפטריות בקערה גדולה, יוצקים מעט מהרוטב אל כל פטריה, לא להתבייש לעסות בעדינות עם הידיים, על מנת לוודא שכל פטרייה מקבלת רוטב מכל צדדיה. מכסים את הקערה ומכניסים למקרר למשך כ-20-30 דקות. ממש אין צורך ביותר מזה, פטריות הן עדינות, אתם לא רוצים לסמרטט להן את הצורה, אלא רק להספיג טעמים.

פילה דג טבעוני - מתכון

3. מוציאים את הפטריות וצולים על הגריל. אפשר גם בתנור, אפשר גם על מחבת. אני בכלל הלכתי הפעם על טוסטר פסים, שמדמה לי מצב גריל, וגם כי, כן, זה מה שיש לי כאן במטבח אליו "נכנסתי" (זוכרים? הרי "נכנסתי" אל המטבח שלי...). מניחים לפטריות להפריש מהנוזלים הרבים האגורים בהן, אבל לא מייבשים את הפטריות, הרי אנחנו רוצים נתח "ג'וסי", פילה דג. הריחות בשלב הזה כבר יסגירו לכם את הכיוון הברור אליו הולכת המנה הזאת.

פילה דג טבעוני - מתכון

4. איך שהכל רוחש לכם שמוכן, מגישים. כאן הגשתי על מצע של אורז בסמטי נקי, עם פרוסת פלפל חריף מעל כל פטריה + זילוף של רוטב מיונז צ'ילי חריף טבעוני (סרירצ'ה) + סלט קליל בצד של חסה וגזר.

5. זה הזמן שלכם לחתוך, לקחת ביס, לעצום עיניים, להמריא אל זיכרונות טעימים ומשגעים, רק שהפעם אתם לועסים באמת באושר, בידיעה שלא הייתם צריכים לקחת חיים של מישהו אחר, רק כדי שאתם תרגישו בחיים.

6. בהצלחה ובתיאבון.

פילה דג טבעוני - מתכון

תגובות: