חפש

סטייק טבעוני ביין (סטייק שיכורים טבעוני) - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

סטייק טבעוני, הפעם בהשראת הסטייק האלוהי של המסעדה הטבעונית המדהימה - 416.

כל מי שניסה פעם את הסטייק של 416, סימן אותו כחוויית חובה. תכל'ס? הסטייק שלהם באמת מושלם, אחת המנות האהובות עלי שם בחוץ. נשבע שאני לא כותב "מטעם", אלא אני עוד אדם שפשוט ממליץ בכל לב על המסעדה הזאת בכלל ועל הסטייק הזה בפרט. זו מנה שכבוד עבורי לקחת ממנה השראה ולנסות אותה בבית.

אז בקצרה, מה יש לנו כאן?
סטייק טבעוני ועסיסי מסייטן מעושן, מטוגן לאחר שהושרה במרינדה ריחנית של יין אדום ועשבי תיבול, לצד פירה נימוח ופטריות שמפיניון, שבושלו קלות במרינדת היין של הסטייק שעטף אותן והצטמצם לצידן.

סטייק טבעוני ביין / סטייק שיכורים טבעוני - מתכון

ובארוכה?
דאממ... ברור שאני לא השף של 416, הם בהחלט קוסמים שם, אבל אני כן יודע לומר את זה: אני מתעסק עם סייטן כבר זמן מה, כיכר נקניק, בייקון, רוסטביף, קורנביף, סטייק רגיל, סטייק בירה ועוד, וכאן זה בהחלט הסטייק הטבעוני המוצלח ביותר שהכנתי עד כה. הוא לחלוטין "שם", בטעם, במרקם, הוא "ג'וסי" והוא נמתח, הוא סיבי ועם זאת נימוח. והוא לא מסובך להכנה, אני מדרג אותו ברמת קושי קלה עד בינונית. לא יותר מזה.

בזמן שהכדור הזה מכלה את עצמו לדעת, אך בלי דעת, בזמן שהאמזונס בוער בטירוף, עם קשר ישיר לתעשיית הבשר, בזמן שמתקיימות בעולם שחיטות אכזריות שלא ברא השטן - זה כל-כך נכון וקל לקיים שחיתות טעימה שברא הסייטן.

- טוב, יגאל, די! הבנו! חלאס עם משחקי המילים האלו! בוא נאכל!
- רגע, בנאדם, רגע, כבר נאכל, חכה, פרה פרה...
- מה פרה פרה עכשיו? לא אמרת שזה טבעוני?!
- אני: ...
- אני2: ...
- אני: ...
מסך וילון יורד במבוכה, הקהל קם בשתיקה ויוצא במהירות מהאולם, מבולבל.

קאט!!!
נראה לכם?!
בואו! יש כאן אוכל באמת טעים ומוסרי ומתכון קל ומפורט ותוצאה שתפיל לאורחים ולאהובים שלכם ת'לסת. אני לא מגזים, המנה הזו היא, המנה הזו היא, היא, (אני לא אעשה משחק מילים! אני לא אעשה משחק מילים! אני לא אעשה משחק מילים!) המנה הזו היא הסייטן בהתגלמותו!

עעההאא!!!

מצרכים: (ל-2 סטייקים ענקיים של כ-300 גרם כל אחד)

מצרכים לבסיס הסטייקים: 
- 1 סלק בינוני (כ-125 גרם), חי, מרוסק היטב בבלנדר חזק, בתוספת 1/2 כוס מים.

סטייק טבעוני ביין / סטייק שיכורים טבעוני - מתכון

- 1 כוס אבקת גלוטן (כ-150 גרם), גלוטן הוא החלבון של החיטה, ממנו מכינים את הסייטן שרובינו מכירים כמוצר מוכן. את אבקת הגלוטן ניתן למצוא בחנויות למוצרי אפיה (פשוט הקליקו "אבקת גלוטן" בגוגל, תקבלו תוצאות רבות לרכישה. כ-₪30 לקילו.)
- 1 כף גדושה קמח לבן רגיל
- 2 כפות שמן זית
- 1 כפית עשן נוזלי (לא ממליץ לוותר עליו. תוכלו להשיג בהרבה מקומות, כולל אונליין. בקבוקון עולה בסביבות ₪18-20 ומספיק להמון זמן.) 
- חצי כפית מלח
- לפי הצורך: עד חצי כוס מים קרים (יוסבר בהמשך)

מצרכים לבישול הסטייקים:
- 1 בצל בינוני, חתוך גס
- 1 כפית גדושה שום מעושן (אם אין לכם מעושן, אפשר גם כמה שיני שום טריות או כפית אבקת שום)
- 1 כף שמן זית

מצרכים למרינדה:
- 1 כוס יין אדום
- 1 כפית עשן נוזלי
- 2 כפות שמן זית
- 1 כף גדושה תערובת עשבי תיבול

אופן ההכנה:
1. מכניסים אל קערה את אבקת הגלוטן + הקמח + המלח, מערבבים בעדינות.

2. מוסיפים את הסלק המרוסק, שמן הזית, העשן הנוזלי. מתחילים לערבב עם כף, אתם תרגישו מיד את תגובת הגלוטן וההתקשות המיידית של התערובת. מוסיפים מים קרים אם יבש מדי, מוסיפים מעט גלוטן אם רטוב מדי. עוזבים באיזשהו שלב את הכף וצוללים פנימה עם הידיים ברגע שמרגיש לכם "בטוח" ללוש מעט את העניין לגוש משוגע של בצק בשרני אחיד. על אף הדיעה (הנכונה) שככל שלשים את הבצק יותר זמן - כך הגלוטן מתפתח יותר - אני לא חושב שבאמת יש צורך ללוש את בצק הסייטן במשך דקות ארוכות. הגלוטן ימשיך להתפתח היטב ממילא, גם בזמן המנוחה הצפוי לו, גם בזמן אידוי או בישול, גם בזמן השרייה. (ראיתי גם התנסויות שונות בעניין, הישוו בין אותו סייטן בדיוק על זמן לישה קצר אל מול ארוך - לא יצא שום הבדל מהותי ולמעשה יצא שבחלק מהמקרים הסייטן שעבר לישה קצרה יותר - היה טעים יותר לטועמים... כך שההצעה שלי היא ללוש את הבצק היטב עד לקבלת מרקם בשרני אחיד. לאחר מכן מכסים את הבצק ומכניסים למקרר לנוח, למשך כחצי שעה.

סטייק טבעוני ביין / סטייק שיכורים טבעוני - מתכון

3. בינתיים מרתיחים מים במחבת, מוסיפים את שמן הזית, הבצל, השום, מנמיכים משמעותית את האש.

4. לאחר שהמים כבר לא מבעבעים במחבת, מוציאים את הבצק מהמקרר, חותכים לשתי חתיכות ומכניסים אל המחבת. לא להיבהל כשבאופן מיידי הנתחים מתחילים "לדמם" סלק החוצה. זה אחל'ה. נישאר בסוף עם ורדרדות פוטוגנית בתוך הסטייק.

סטייק טבעוני ביין / סטייק שיכורים טבעוני - מתכון

5. מכסים ומבשלים במשך כ-45 דקות, אפשר באמצע הדרך להפוך את הנתחים, לבישול שווה. מזכיר שוב, על אש נמוכה, סייטן "לא אוהב" אש גבוהה, היא מסמרטטת אותו מדי, זה יבוא ישירות על חשבון המרקם הצמיגי שאנחנו רוצים לשמר, לטובת הדמיית סיבי בשר. מורידים מהאש ומניחים לחבר'ה להצטנן מעט.

סטייק טבעוני ביין / סטייק שיכורים טבעוני - מתכון

6. מכניסים אל תבנית או קופסה את כל מצרכי המרינדה, מערבבים היטב, מכניסים פנימה את הנתחים ומוודאים שהם מתעטפים בכיף בדבר הריחני המהמם הזה. משאירים את הנתחים עם המרינדה במקרר למשך לילה או יממה, לספיגה מלאה והתיישנות טובה של הסייטן.

סטייק טבעוני ביין / סטייק שיכורים טבעוני - מתכון

7. מחממים מחבת על אש גבוהה, אין צורן לשמן. זורקים פנימה את הסטייקים, נשארים להשגיח, מתמסטלים קלות מאדי האלכוהול שעולים אל הנחיריים, זה משחק מקדים משגע. הופכים מדי פעם, מוציאים כשמשחים מעט משני הצדדים ומגישים מיד.

8. כאמור, כתוספת טעימה בצד הלכתי כאן על פירה תפוחי אדמה, כשמעליו פטריות שמפיניון קטנות שהוקפצו על מחבת עם המרינדה של הסטייקים.

9. אם עשיתם הכל כראוי, לפניכם סטייק מוסרי שהוא גם סיבי וגם נימוח, עם פיצוץ של טעמים בכל ביס.

סטייק טבעוני ביין / סטייק שיכורים טבעוני - מתכון

10. אם מעניינות אתכם העלויות, אז בחישוב יחסי של כל המצרכים תגלו ששתי צלחות כאלו, כולל כל המסביב, עולות לכם פחות מ-₪15, יחד.

11. בהצלחה ובתיאבון!

קליק אל מתכונים נוספים עם הכנת סייטן מאפס:
סטייק סייטן מעושן על פולנטה מוקרמת
הודו טבעוני ממולא של חג ההודיה
שווארמה טבעונית - סייטן
חזה עוף טבעוני ביין לבן ופרובאנס
רוסטביף טבעוני
רוסטביף סינטה טבעוני
סטייק בירה טבעוני
סטייק טבעוני
בייקון טבעוני
נקניק טבעוני
נאגטס טבעוני
חמין טבעוני

תגובות: