חפש

נאגטס טבעוני - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

נאגטס טבעוני מסייטן, בציפוי פירורי פאנקו. בעיניי, אחד התענוגים המושחתים והטעימים ליד הבירה הקרה זה נאגטס חם, קראנצ'י בחוץ ובשרני רך מבפנים, עם מטבלים מושלמים ומגוונים ליד.



לטעמי נאגטס סייטן לגמרי מתעלה על נאגטס טופו, כי בנאגטס טופו הטופו בסופו של דבר נשאר אטום, לבן, גולמי מבפנים וקצת משעמם. אני מתכוון, בואו, לא היה את זה לכולנו כבר בכיתה ג' בתוך הקלמר? מחק עם פירורי לחם? מה עוד חדש...

כאן אני מציע נאגטס מסייטן, הכנה מאפס. ונו, אל תתחילו, כשאני אומר "הכנה מאפס" אני לא מתכוון שבאמת לקחתי איזה אפס אחד והכנתי ממנו נאגטס. איחס! זה הרי לא יהיה טבעוני! סטגדיש!!! אני מתכוון שבמתכון זה אפרט גם את אופן ההכנה של הסייטן מאבקת גלוטן. כך יש לכם שליטה על רמת הצמיגיות, על מנעד הטעמים. מה שנקרא, הכל בידיים שלכם.

זו מנה ממש כייפית להכנה (שלא לדבר על לאכילה...). אם זה נראה לכם ארוך מדי, אפשר להפוך את העניין ליתרון: אפשר להכין כמות גדולה ולהקפיא ואז לחמם בטוסטר-אובן/תנור כשמתחשק, כל העסק נשמר פשוט נהדר!

ממליץ גם למי שאינו טבעוני - לנסות. זה עשיר בטעמים, המרקם לגמרי שם, מחד - זה מושחת כפי שנאגטס ראויים צריכים להיות, מאידך - זה לחלוטין נטול פיסות גופתה של אפרוחית תרנגולת מעונה.

כשהניחוחות של הנאגטס ימלאו לכם את המטבח - הדבר היחיד שיקרקר כאן זו הבטן שלכם, בתאווה לארוחה מוסרית שיודעת להיות מושחתת. לא נשחטת.



מצרכים: (ל-16-20 אצבעות ארוכות של נאגאטס. זה אומר 3-4 מנות, או 2-3 מנות אם אתם ממש מורעבים.)

להכנת בצק הסייטן:
יבשים:

- 1 כוס אבקת גלוטן (כ-150 גרם)
- 2 כפות קמח רגיל
- 1/2 כפית אבקת שום
- 1/2 כפית מלח
רטובים:
- 1/2 כוס מים קרים
- 3 כפות שמן
- 1 כפית חרדל
- 1/2 כפית עשן נוזלי (לא לגמרי חובה כאן, אבל מוסיף קצת אקשן, לטעמי)

לבישול הסייטן:
- 1+1/2 כוס מים
- 1 בצל לבן בינוני, חתוך לפלחים
- 4 שיני שום, לא חובה לקלף
- 1 כף זרעי חרדל
- 1 כף שמן
- 2 כפות רוטב סויה

לבלילה:
- 80 גרם קמח רגיל
- 80 גרם קורנפלור
- 1 כפית שטוחה מלח
- 1 כפית גדושה פלפל שחור גרוס
- 1 שקיק אבקת אפיה (10 גרם)
- 1/2 כוס מים קרים, אולי טיפה יותר

לציפוי:
- צלחת מלאה בפירורי פנקו. פירורי לחם של שניצל גם יתנו עבודה, אבל אני חושב שלנאגטס מתאים פנקו, שהם פירורי לחם עבים וגסים יותר, בסגנון יפני. זה גורם לנאגטס להיות נוכח יותר בכל ביס.



לטיגון:
- שמן לטיגון

אופן ההכנה:
1. לטובת הכנת בצק הסייטן, מערבבים בנפרד את היבשים בקערה, מערבבים בנפרד את הרטובים בקערית.



2. יוצקים את הרטובים אל קערת היבשים, מתחילים לערבב עם כף וברגע שזה מרגיש לכם בטוח, מוציאים את הכף וצוללים פנימה עם הידיים, מתחילים ללוש וליצור בצק אחיד. משטחים עם הידיים את הבצק לעובי של כ-1 ס"מ, אין צורך במערוך. מניחים על צלחת, מכסים ומכניסים למקרר, תנו לו לשבת לבד בקור ובחושך איזו חצי שעה, הניחו למסכן, הוא קצת בהלם כרגע, אין לו מושג איך מאבקות ונוזלים הוא הפך לכזה נתח בשרני וצמיגי.



3. בינתיים מחממים במחבת את המים, מוסיפים פנימה את כל שאר המצרכים המפורטים לבישול. כשהציר מתחיל לבעבע מנמיכים את האש משמעותית.



4. מוציאים את הסייטן מהמקרר. לטובת נוחות עבודה חותכים ומחלקים את הנתח ל-4 נתחים קטנים יותר. מכניסים בעדינות אל המחבת, מסדרים אותם עם בצל ושום מעל ומתחת, מוודאים שהציר מכסה אותם היטב, מכסים את המחבת ומבשלים במשך כ-25-30 דקות על אש נמוכה.



5. שולפים מהמחבת את הסייטן, מניחים לו להצטנן מעט וחותכים את הנתחים לרצועות. 



6. מחממים שמן לטיגון עמוק, בינתיים עד שיתחמם כראוי גם מכינים את הבלילה הדביקה שהולכת להיות השדכנית המושלמת בין הסייטן לבין הפנקו. פשוט לערבב היטב את כל המרכיבים המפורטים לבלילה ואתם שם.



7. עכשיו כשאנחנו מוכנים לשלב הטיגון, שווה לכם לקיים את הכלל הידוע, של הקפדה על יד קבועה שטובלת את הסייטן בבלילה ומעבירה אותו אל צלחת הפנקו, בעוד היד השניה נשארת יבשה, מכסה את הסייטן בפנקו ומרימה אותו אל סיר השמן לטיגון. אם לא תקפידו על הכלל הפשוט הזה - תמצאו עצמכם שוטפים ידיים כל 10 שניות. אז מטגנים בשמן עמוק על אש גבוהה, מחכים שיזהיב, שיצהיב, שילהיב, מוציאים בזהירות מהשמן ומניחים לרגע על נייר סופג.

8. מגישים חם עם מגוון מטבלים טבעוניים, טובלים וממריאים בפה מלא ובלב שלם.

9. בהצלחה ובתיאבון!



קליק אל מתכונים נוספים עם הכנת סייטן מאפס:
סטייק סייטן מעושן על פולנטה מוקרמת
הודו טבעוני ממולא של חג ההודיה
שווארמה טבעונית - סייטן
חזה עוף טבעוני ביין לבן ופרובאנס
רוסטביף טבעוני
רוסטביף סינטה טבעוני
סטייק טבעוני ביין (סטייק שיכורים טבעוני)
סטייק בירה טבעוני
סטייק טבעוני
בייקון טבעוני
נקניק טבעוני
חמין טבעוני

תגובות: