חפש

ג'ק פרוט וחומוס בקייג'ון - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

אנחנו גרים במרחק של דקה וחצי הליכה מהשוק והסופר. זה אומר שעל פניו כמעט כל חומר גלם שאחפוץ בו נמצא כאן ליד. ועדיין, לעתים קרובות אני אוהב "להיתקע" עם מעט מצרכים בבית ואז כשמתחשק להכין משהו - לפתוח מקרר, לפתוח ארון מוצרים (יעני מזווה) ולאלתר מהקיים בלבד. לפעמים יוצאים מה"אילוץ" הזה עניינים משוגעים שלטעמי לגמרי שווים תיעוד ושיתוף. זה אחד מהם.

מה יש לנו כאן?
ג'ק פרוט, חומוסים שלמים, בצל, שום, פטריות שיטאקי מיובשות, כולם מוקפצים עם תערובת התבלינים האמריקאית המופלאה קייג'ון.
מנה בשרנית, משביעה, טעימה ברמות, זה כמה פאנצ'ים בו זמנית בכל ביס. באמת עונג.



אני אכלתי את המנה ככה נטו, כי רציתי ליהנות ממנעד הטעמים המדהים הזה ללא הפרעה ובנוסף לא התחשקה לי פחמימה רצינית, אבל האם אפשר להכין את הדבר המדהים הזה ולהגיש אותו על אורז? או בתוך פיתה? או בטורטיה מגולגלת שמתוגברת בגוואקמולי? או פשוט לצד סלט ירוק? בטח שאפשר! לכו עם האהבות שלכם.

קצת על הג'ק פרוט:
הג'ק פרוט הוא פרי עצום, כנראה פרי המאכל הגדול ביותר בעולם, משקל פרי אחד יכול להגיע בקלות למשקל של עד 55 ק"ג!



הג'ק פרוט גדל בעיקר בדרום-מזרח אסיה ונחשב לפרי הלאומי של בנגלדש. ניסו לגדל אותו בארץ, אבל הפרי רגיש מדי לאקלים המאתגר כאן, לא תפס... כך שלמרבה הצער עדיין לא ניתן להשיג בישראל את הפרי כחומר גלם טרי, אלא רק משומר או קפוא.
 

לג'ק פרוט יש מרקם פשוט משוגע, סיבי, עמיד לבישול, כך שהוא מהווה מרקם בשרני מדהים עבור לא מעט מתכונים. יש לא מעט מסעדות טבעוניות, בארץ ובעולם, אשר משתמשות בג'ק פרוט כתחליף במנות בשריות.

ניתן להשיג את הג'ק פרוט בלא מעט מקומות, כמו הסופר הטבעוני האינטרנטי המעולה בטבע שלי, המזווה, רשת ניצן הדובדבן, חנויות טבע ומקומות נוספים רבים.

קצת על תערובת התבלינים קייג'ון:
מדובר בתערובת תבלינים שנוצרה כתוצאה מנדידת אנשים בין יבשות ותרבויות. אנשי הקייג'ון הם במקור קבוצה אתנית של צרפתים קתולים, שהיגרו לקנדה, התאקלמו שם, עד שלפני כ-260 שנה הם גורשו מקנדה על ידי הבריטים, ירדו דרומה לארה"ב, עצרו והתמקמו מחדש בלואיזיאנה, עם השפעות תרבותיות מובהקות על ניו-אורלינס (זה יכול להסביר לכם, לדוגמה, למה לעזאזל לקרנבל אמריקני/ניו-אורלינסי יש שם צרפתי מובהק כמו: "מרדי-גרא"...)

התערובת העשירה והמופלאה הזו מורכבת לרוב מפפריקה, פלפל קאיין, פלפל צ'ילי, פלפל שחור, אבקת בצל, אבקת שום, אורגנו, טימין. בישראל "התאימו" את התערובות למה שלדעת החברות מתאים יותר לחיך הישראלי ושינו מעט את המתכונים של תערובת התבלינים, אבל המרכיבים שציינתי הם די הבסיס של תערובת הקייג'ון. סתם להמחשה, ב"פרג", לדוגמה, בחרו לבצע את מה שהם מכנים "טוויסט מיוחד" עבור הישראלים, חרדל צהוב וכמון במקום פלפל קאיין, צ'ילי ואורגנו... אבל האמת היא שרוב הגרסאות נשמעות ונטעמות מעולה. התערובת ניתנת להשגה ברוב חנויות התבלינים המובחרות, היא מוכרת לכל תבלינאי מן השורה ואני ממליץ מאוד להצטייד בה, גם למתכון הזה וגם למתכונים נוספים עם מרקמים דמויי בשר. פשוט תערובת מעולה.

מצרכים: (למחבת גדולה עמוסה כזאת, מעריך שזה משהו בין 3 ל-5 מנות, תלוי אם תפרקו את זה נטו או עם תוספת פחמימה, כמו אורז בתחתית או טורטיה כמעטפת וכד')
- 1 קופסת שימורי ג'ק פרוט במי מלח (אל תתבלבלו, יש גם גרסה מתוקה לדבר הזה, של ג'ק פרוט משומר בסירופ...)
- לא חובה אבל מאוד מוסיף לעומק של הטעם: 15 גרם פטריות שיטקה יבשות (יוצא כ-2 פטריות)
- 3 כפות שמן לטיגון
- 2 בצלים לבנים בינוניים, מקולפים וחתוכים לרצועות דקות
- 5-6 שיני שום, כתושות
- 1 פלפל חלפיניו אדום טרי, פרוס דק (ברור שאפשר גם פלפל צ'ילי טרי)
- 1 קופסת שימורים של חומוס שלם מוכן לאכילה, מסונן (אם בא לכם להכין בעצמכם מאפס - לכו על זה וכל הכבוד לכם. מודה שאני לא רואה את התועלת, זה המון זמן השריה ובישול, בזמן שהחומוס המוכן של חברות טובות כמו יכין או פרי הגליל הוא פשוט מעולה וטעים וזול)
- 2 כפיות גדושות של תערובת התבלינים קייג'ון
- מלח, לפי הטעם
- חופן כוסברה טרייה או פטרוזיליה, לפי החשק שלכם. שניהם יעבדו כאן אחל'ה, גם ככה אנחנו מתפזרים כאן על פני ארצות ותרבויות נרחבות

אופן ההכנה:
1. משרים את פטריות השיטקה היבשות במים קרים, גג פושרים. מים רותחים אמנם יזרזו את התרככות הפטריות, אבל הם גם יגנבו הרבה מהטעם שלהן החוצה. מים רותחים נכונים במקרה שמכינים מרק או תבשיל נוזלי ואז משתמשים גם במי ההשריה. כאן זה לא המקרה, אז ממליץ מים קרים, 15-20 דקות והן תתרככנה. כשהן רכות - סוחטים אותן היטב מהמים וקוצצים אותן לפיסות קטנות. (אגב, סביר להניח שהגזע האמצעי לא התרכך לכם, זה בסדר גמור, משתמשים בו בעיקר למרקים ובישולים ארוכים. כאן הגזע פחות יתאים למנה.)

2. שופכים את תכולת קופסת השימורים של פרי הג'ק למסננת ושוטפים מתחת לברז מים קרים, כדי להיפטר ממי המלח בהם היה הפרי מושרה. אל דאגה, למרות שכאן בישראל אנו מסתפקים במוצר משומר - לא יהיה שום טעם לוואי.

3. על משטח חיתוך פורסים את כל אחד מנתחי פרי הג'ק ל-2-3 חתיכות רזות יותר. לטובת מיקסום המרקם הסופי שתקבלו: הקפידו לחתוך את הנתחים לאורך הסיבים!



4. מחממים כף שמן במחבת גדולה, מוסיפים את הג'ק פרוט, מטגנים דקה או שתיים, מוסיפים חצי כוס מים + כפית גדושה מתערובת הקייג'ון. מערבבים היטב, מכסים ומבשלים במשך כ-10 דקות. 

5. מה שקורה עכשיו הוא שפרי הג'ק "שותה" נוזלים והתבלינים ומתרכך. לאחר כ-10 דקות הסירו את המכסה מהמחבת. עכשיו, כשהג'ק פרוט התרכך מעט, נסייע לו להיפרד מהפיסות החתוכות לסיבים, כדי שבמקום נתחים פזורים, נקבל תערובת בשרית עשירה יותר. איך מסייעים? אפשר להפריד כמובן באמצעות מזלג, אבל זה לוקח נצח. הטיפ הנהדר שאני מכיר ותמיד עובד הוא: המרית המחוררת הזאת של מעיכת תפוחי אדמה לפירה, היא תעשה עבורכם את העבודה מושלם ומהר. פשוט לוחצים באמצעותה על הג'ק פרוט. מהלחץ שתפעילו הסיבים פשוט יפרדו ויהפכו לתערובת "בשרית" מטריפה.



6. מורידים את הג'ק פרוט מהמחבת ומחזירים אותה אל האש (או ששמים סיר/מחבת אחרים על האש), מחממים 2 כפות שמן, מוסיפים את הבצל ומטגנים עד להזהבה חלקית. מוסיפים את השום הכתוש, הפלפל, הפטריות, מקפיצים 3-4 דקות על אש גבוהה, מוסיפים את החומוס ואת הג'ק פרוט, מתגברים בעוד כפית גדושה של תערובת קייג'ון, מערבבים היטב, מדייקים לטעמכם את השילוב הסופי של מלח/קייג'ון/שמן, מקפיצים עד לתחילת חריכת המרכיבים ומורידים מהאש.

7. מוסיפים קצת כוסברה או פטרוזיליה טרייה, לפי החשק שלכם, ומיד מגישים לשולחן את המחבת הרוחשת והבשרנית והמשביעה וחוצת האוקיינוסים הזאת, שמשלבת בתוכה עניינים מהמזרח הרחוק, מהמזרח התיכון ומאמריקה הצפונית, לכדי ביסים מרוכזים ופשוט פסיכיים ביופיים ובאופיים. לגמרי יאמי של עניין.




 

תגובות: