חפש

שניצל טבעוני מחלבון סויה של סוי ג'וי - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

מתכון לשניצל ממש נהדר, שמוכן מנתחי חלבון סויה גדולים של Soy Joy.

מה יש לנו כאן?
פילה סויה ענק, מבושל בתבלינים, טבול בבלילה עשירה ונוכחת, עטוף בפירורים גסים של פנקו, סגור בטיגון עמוק.
אני אוהב את השניצל הטבעוני הזה, הוא שם והוא נעים והוא ממש טעים. לרוב נתחי חלבון סויה מגיעים בגדלים קטנים יותר, לכיוון השניצלונים, אין ספק שזה כיף לקבל צלחת עם שניצל גדול ונוכח, יש לזה קטע.



מצרכים: (ל-4 שניצלים. הכפילו בהתאם.)
- 4 יח' פילה סויה ענק של Soy Joy (ניתן לרכוש במגוון חנויות טבע, כמו רשת ניצת הדובדבן, בטבע שלי, מחסני הטבעונות וכד'.)

לבישול הנתחים:
- 1 כף גדושה תערובת תבלינים לטעמכם. רוצה לדבר על זה רגע: בגדול, אבקת מרק בטעם עוף בהחלט תסייע לקחת את הנתחים לכיוון מנעד הטעמים ה"עופי", אז אם בא לכם ללכת על בטוח, אז 1 כף אבקת מרק טבעונית בטעם עוף. לי אין כאן אבקת מרק, אבל כן יש לי חנות תבלינים מדהימה בשוק העירוני ליד הבית שאני אוהב להצטייד בה בעניינים קצת יותר מגניבים מאבקת המרק השבלונית וגם אם טעימה - מעט צפויה, אז אם יש לכם חנות תבלינים מובחרת, עשו בה סיבוב והפתיעו את עצמכם. כאן אני עם כף גדושה אבקת פטריות. לא אבקת מרק פטריות, אלא אבקה של פטריות מיובשות טחונות, בצל יבש, פלפל לבן וכל מיני דברים טובים שהתבלינאי שם בפנים (הוא בכלל רקח את התבלינים לטובת תערובת להכנת רוטב אלפרדו ואני החלטתי שזו תערובת מושלמת עבורי לבישול חלבון סויה, בתגבור מעט פלפל שחור גרוס ואבקת שום)

לבלילה:
- 80 גרם קמח רגיל
- 80 גרם קורנפלור
- 1 כפית שטוחה מלח
- 1 כפית גדושה פלפל שחור גרוס
- 1 שקיק אבקת אפיה (10 גרם)
- 1/2 כוס מים קרים, אולי טיפה יותר

לציפוי:
- צלחת מלאה בפירורי פנקו (ברור שפירורי לחם של שניצל יתאימו כאן נפלא גם הם, רציתי כאן ציפוי גס יותר מפירורי לחם רגילים והפנקו נותן כאן עבודה.)

לטיגון:
- שמן לטיגון



אופן ההכנה:
1. מתחילים משחזור הנתחים: מרתיחים מים בסיר, מוסיפים את התבלינים שבחרתם, אם התערובת לא מלוחה אז מוסיפים גם מלח לפי טעמכם. מכניסים את הנתחים אל הסיר ומבשלים, סיר מכוסה חלקית, במשך  כחצי שעה. לעומת נתחים רגילים של חלבון סויה שמסתפקים בכ-15-20 דקות בישול - הנתחים הגדולים הללו של סוי ג'וי דורשים בישול של כחצי שעה לפחות, אפילו 45 דקות, לטובת ריכוך מלא. המרקם שלהם עמיד מאוד בזכות שיטת הדחיסה שלהם את השכבות של החלבון.

2. בזמן שהנתחים מתבשלים, יש לכם ים של זמן להכין את הבלילה: מערבבים היטב את כל המרכיבים, עד שמתקבלת בלילה אחידה, במידת הצורך מוסיפים מעט מים כדי לדלל או מעט קמח כדי להסמיך. בנוסף, כאמור, צלחת מלאה בפירורי פנקו, או פירורי לחם לשניצל, לבחירתכם.



3. לאחר חצי שעה של בישול הנתחים, בודקים אם התרכך מספיק (ניתן לבדוק על ידי הוצאת אחד מהנתחים החוצה מהסיר לרגע ולנסות לחתוך ממנו חתיכה), אם הנתח נלחם בחזרה, להחזיר פנימה לעוד מספר דקות, עד לריכוך מלא. לאחר שמספיק רך, מוציאים מהמים ומניחים על מסננת, לניקוז נוזלים עודפים.



4. מחממים את השמן לטיגון ויאלל'ה בלאגן, הגיע הזמן לטגן. מה שכן, אני שוב מזכיר את הכלל הידוע, של הקפדה על יד קבועה שטובלת את הנתח בבלילה ומעבירה אותו אל צלחת הפירורים, בעוד היד השניה נשארת יבשה, מכסה את הנתח בפירורים מכל הכיוונים ומרימה אותו אל סיר השמן לטיגון. אם לא תקפידו על הכלל הפשוט הזה - לא נורא, רק שתמצאו עצמכם שוטפים ידיים כל 10 שניות... אז מטגנים בשמן עמוק על אש גבוהה, מחכים שיגיע הצבע המוזהב המפתה, מוציאים בזהירות מהשמן, מניחים לרגע על נייר סופג.

5. זהו, מוכן, מצלחתים עם תוספת שמועדפת עליכם ומגישים חם ומיד. כאן אנחנו עם כיף של פוטטוס, ועם קטשופ ומיונז טבעוני תוצרת בית. למי שמעוניין גם בפירוט קל לגבי אופן הכנת הפוטטוס והמיונז, בבקשה:

פוטטוס: לקלף תפוחי אדמה (מומלצים לאפיה אלו עם הקליפה האדומה) ולחתוך לפלחים גסים >> לבשל חלקית בסיר מלא מים + מלח למשך כרבע שעה בלבד (בישול חלקי לריכוך ראשוני) >> בינתיים להכין בקערית קטנה קצת שמן זית + תבלינים מועדפים (רוזמרין, טימין, צ'ילי גרוס, אבקת שום) >> לפזר את תפוחי האדמה על תבנית >> להבריש היטב את תפוחי האדמה בשמן המתובל >> לאפות חשוף בתנור במשך חצי שעה על 200 מעלות (אם אתם שמים על מעלות גבוהות יותר אז השתמשו בשמן עמיד יותר מזית) >> להוציא לרגע מהתנור, לערבב מעט, לתת מעיכה קלה עם מזלג מעל כל פלח, לפתיחת טעמים ולהגדלת אזור הקראנצ' >> להחזיר לתנור לעוד כ-20 דקות, עד שתפוחי האדמה מגיעים אל גוון החריכה המושלם >> יאממי...

מיונז: זה מתכון אקספרס למיונז מושלם עם 4 רכיבים בלבד. אל תוך בלנדר מכניסים 1 כוס שמן סויה + 1/2 כוס חלב סויה ללא סוכר + מיץ מחצי לימון + 2 כפיות חרדל >> אם דליל מדי מסמיכים באמצעות קצת שמן סויה, עד לקבלת המרקם הרצוי >> נשבע לכם, 4 מרכיבים בלבד, מיונז טבעוני מושלם, זה המתכון הפשוט והמוצלח ביותר שאני מכיר ליצירת מיונז טבעוני שלגמרי "שם").

6. בהצלחה ובתיאבון. חושב שזה באמת ככה פשוט, עוף תמים בחייו שלו לא צריך להיות קשור כלל למעוף טעים בצלחת שלך.

תגובות: