חפש

מרק עגבניות עם נענע - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

כילד תימני די מקובע, נענע תמיד התחבר לי רק לעניין מתוק, אך ורק כתוספת בתוך כוס תה. פשוט לא חשבתי כילד על נענע כתבלין עצמאי מדהים שיודע להפוך סירים ולשבור צלחות בניחוחות ואפטרטייסט משגעים.

אני זוכר שזה היה איפשהו בניינטיז, כשנכנסתי לראשונה למסעדת אקליפטוס בירושלים, אכלתי שם צלחת מרק עגבניות עם נענע, מנה מדהימה שניענעה לי ת'צורה והבהירה לי כמה רבים הם המחוזות שאליהם אפשר ללכת עם מוצרים בסיסיים, כל עוד אתה מייצר עניין בשילובים עצמם.

אז הטריגר למנה היום הוא רספקט אישי למנה בלתי נשכחת מלפני עשרים ומשהו שנים, כמובן שיחד עם ההשראה מהמנה ההיא הלכתי כאן למקום משלי, אל סיר מרק משגע, שיעשה לכם גן עדן בשולחן.



כי מה יש לנו כאן?
מרק עגבניות טריות, עם שום, בצל, לימון והמון נענע טרי, עם תבלינים רגועים ומעושנים, מלוחים ומתוקים, ריחניים ומעקצצים, לונה פארק של ניחוחות וטעמים בכל כף שאתם מכניסים לתוך הפה.

זה כל-כך יאממי של עניין ומאוד קל להכנה.
חושב שמרק עגבניות עם נענע הוא לא נחמה. לא.
מרק עגבניות עם נענע הוא סוג של פיתרון...

מצרכים:
- בסביבות 1.8 ק"ג עגבניות טריות בשלות (משהו כמו 15-18 עגבניות בינוניות, או 12-14 גדולות)
- 5 כפות שמן זית
- 2 בצלים לבנים גדולים, קצוצים גס
- 1 ראש שום, מקולף ומופרד לשיניים
- 1 פלפל חלפיניו טרי או 1 פלפל צ'ילי, קצוץ גס
- עלים מתוך 1/2 צרור נענע טרייה (אני מתכוון לצרור אמיתי של שוק. אם אתם קונים את השקיות הכחושות ההן מהסופר אז צרור שלם)
- מיץ מ-1/2 לימון
- 1 כפית מלח
- 1 כף שטוחה סוכר
- 1/2 כפית פלפל שחור
- 1 כפית גדושה פפריקה הונגרית מתוקה
- 1 כפית גדושה פפריקה מעושנת
- 1 כפית זרעי כוסברה




אופן ההכנה:
1. מתחילים מחליטת העגבניות: באמצעות סכין חדה חורצים צלבים מתחתית העגבניות לאורכן. ממליץ על צלבים ארוכים, יקל מאוד על הקילוף בעוד רגע.



2. מרתיחים מים בסיר גדול, מכניסים את העגבניות למשך 2 דקות.



3. לאחר 2 דקות תראו איך הקליפות הדקות מבקשות מעצמן להתנתק מהעגבניות. זה השלב להוציא אותן מהמים.



4. עכשיו נותר לכם פשוט למשוך קלות את הקליפות ולנתק אותן מהעגבניות וטא-דם, סשן חליטת העגבניות הסתיים. באמת שאין יותר קל מזה. חותכים את העגבניות לפלחים גדולים ושמים בצד.



5. בסיר בישול מחממים את שמן הזית, מכניסים את הבצל, מטגנים לבד 2-3 דקות, מצרפים את השום ואת הפלפל החריף (אגב, אולי שמתם לב שבתמונה למעלה צילמתי חלפיניו אדום וכאן בסיר אני עם חלפיניו צהוב, פשוט גיליתי בזמן אמת שהאדום לא היה חריף כלל, אז המרתי לצהוב שמיד גרם לי לדמוע בעונג...), מטגנים עד לתחילת שלב חריכה.



6. מוסיפים לסיר את כל שאר המרכיבים: העגבניות, הנענע, מיץ הלימון, המלח, הסוכר, הפלפל השחור, הפפריקות, זרעי הכוסברה. מערבבים היטב, מוסיפים מים רותחים עד למצב של רוטב לא דליל מדי, זה משהו כמו כוס וחצי, לכו לפי העין, כי המצב ישתנה כאן לכל אחד לפי כמות הנוזלים שבעגבניות שלו. מערבבים היטב,  טועמים, מתקנים תיבול במידת הצורך, מנמיכים את האש, מכסים ומבשלים במשך כ-25 דקות.



7. מורידים מהאש, ממתינים שיצטנן מעט, מעבירים לבלנדר/מעבד מזון, טוחנים את המרק למחית אחידה, לקבלת מרקם קרמי ונעים, שמאחד את כל הטעמים והניחוחות לעניין פשוט מטריף. מעמיסים צלחת, מקשטים בעלה או שניים של נענע ומגישים.

8. מרימים כף, טועמים ומפנימים בעונג שעגבניה ונענע הם אחד השידוכים המוצלחים ביותר שם בחוץ, סיפור אהבה טעים במיוחד, מעקצץ, ריחני, מתקתק, מעושן, מקפיץ את כל בלוטות הטעם ואשכרה מאוורר את הנשמה בכל כף שנכנסת אליכם לתוך הפה.


 

תגובות: