חפש

לחמעג'ון טבעוני - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

לחמעג'ון טבעוני. ואולי אם ארצה לדייק בטח אצטרך לכנות את המנה האהובה הזאת "לחמה בעג'ין" - "בשר בבצק", או כפי שבתכל'ס לא מעט מכנים אותה - פיצה בשרית.

אבל כן מניע אותי שכל שוחר טבעונות יוכל למצוא את המתכון הכיפי הזה, כי מחפשי מתכונים טבעוניים הם הסיבה שאני מקליד כאן מלכתחילה, אז מבדיקה שביצעתי אני יודע לומר שברובן המוחלט של הפעמים אתם מקלידים במנועי החיפוש את אחד מהשניים כשבא לכם על המנה הזאת: לחמג'ון או לחמעג'ון.

אז לחמעג'ון טבעוני...

על מקור הלחמעג'ון נלחמות במרץ כבר שנים ארוכות 4 מדינות עיקריות - סוריה, לבנון, טורקיה, ארמניה. אתם רואים את עניין הגבולות כאן, נכון? אנחנו מדברים על התפר האירופאי/אסיאתי הזה... איפשהו על התפרים של חבלי הארץ הללו נולדה המנה הפסיכית הזאת. 4 מדינות טוענות לכתר, אך אף אחת לא תנצח. זו לנצח תישאר מלחמת עולם, כולם רוצים להיות האמא והאבא של המנה המדהימה הזאת. בתכל'ס - לא מאשים אותם...

כי גם בגרסה הטבעונית, מה יש לנו כאן בעצם?
לחמעג'ון טבעוני שעשוי מבצק מושחת ומנחם, עם שבבי סויה ופטריות שמפיניון בבהרט וקימל, הכל אפוי ומחובר יחד למנה מושלמת פשוט, בשרנית, מענגת, עם אפטרטייסט מטריף שרק עושה חשק לעוד ביס ועוד אחד ועוד שלושים...

ממליץ כל-כך ולא רק לטבעונים, זו מנה סקסית להניח על השולחן, מתעתעת באופייה וביופייה, גם טבעונים וגם קרניסטים ימצאו בקלות ובתאווה את העונג שלהם בה.



מצרכים: (עבור שתי "סירות" שכאלו, שמספיקו למשהו כמו 6 מנות גדולות.)
מצרכים לבצק: (אם כבר יש לכם כבר ניסיון באפיית בצק למאפים בסגנון פיצה ביתית, או סוג קמח מועדף, או אופן מועדף להכנת בצק לאפייה - לכו על זה. הבצק כאן הוא רק הצעה שלי, לבצק מתוגבר באבקת גלוטן, שמשביחה אותו פלאים ומביאה לתוצאה מדהימה.)
- 450 גרם קמח לבן רגיל
- 80 גרם אבקת גלוטן (אם אתם לא משתמשים באבקת גלוטן - הוסיפו עוד איזה 60-70 גרם קמח במקום)
- 1 כף שמרים
- 1 כף סוכר
- 1 כפית גדושה מלח
- 1 כוס מים
- 1/3 כוס שמן זית

מצרכים למילוי:
- 100 גרם שבבי סויה (משקל מוצר יבש), מושרים למספר דקות במים רותחים ואז מסוננים היטב מהנוזלים. אם זו הפעם הראשונה שלכם עם חלבון סויה ואין לכם מושג על מה אני מדבר, אתם לגמרי מוזמנים לקרוא את המדריך המפורט והמצולם שהכנתי על חלבון סויה, על סוגיו וצורותיו ועל דרכי הכנתו. למעבר למדריך - לחצו כאן!
- כ-200 גרם פטריות שמפיניון מקופסא, קצוצות דק. (ברור שאפשרי וממש טעים גם שמפיניון טריות, אם כי, בכל מקרה התהליך והתבלינים לא ישאירו שום טעם לוואי + בתכל'ס, המשומרות שורדות טוב יותר מהטריות ושומרות על המרקם הבשרני והקפיצי שלהן בזכות העובדה שהן שומרות על הנוזלים שלהן ולא מפרישות אותם החוצה כמו הפטריות הטריות. מדובר פשוט בתוצאה של טחון טבעוני בשרני יותר. אבל כן, לנמנעים מקופסאות שימורים - המתכון בהחלט יעבוד גם עם פטריות טריות.)
- 200 גרם רסק עגבניות
- כשליש עד חצי צרור פטרוזיליה טריה, קצוצה
- 1 כף גדושה תערובת תיבול בהרט
- 1 כף גדושה קימל
- 1 כפית גדושה אבקת שום או 5-6 שיני שום כתושות
- אופציונאלי אך כל-כך מוסיף כאן והלוואי שלא תוותרו עליו: 1 או 2 יחי' פלפל צ'ילי טרי קצוץ דק או כף צ'ילי יבש גרוס
- מלח, לפי הטעם
- קצת שומשום, לציפוי



אופן ההכנה:
1. מכניסים אל קערה את כל היבשים של הבצק: הקמח, אבקת הגלוטן (במידה שבחרתם כמוני לשדרג), השמרים, הסוכר, המלח. מערבבים בעדינות אך היטב.



2. מוסיפים את הרטובים של הבצק: המים והשמן. לשים היטב במשך מספר דקות, מניחים את כדור הבצק בקערה, מכסים במגבת ומניחים לו לתפוח עד שהוא מכפיל את נפחו. זמן ההתפחה ישתנה לכם בהתאם לסוג הקמח, העונה בשנה/טמפרטורת החדר וכו'. זה יכול לקחת 50 דקות עד 3 שעות בהתאם למשתנים הללו...



3. מכניסים אל קערה את כל מרכיבי המילוי, מערבבים היטב עד לקבלת תערובת מטריפה ובשרנית. טועמים ובמידת הצורך מתקנים תיבול.




4. כשהבצק מכפיל את נפחו, הגיע הזמן לעצב את הלחמעג'ון. אני כאן בדירה פיצית עם טוסטר אובן קטן, לא תנור גדול, אז חילקתי את הבצק לשני חלקים שווים, ליצירת 2 לחמג'ונים בינוניים בגודלם, שייכנסו לתבנית. מרדדים עם מערוך עד לקבלת סוג של אליפסה גדולה.



5. מעמיסים על הבצק את התערובת הבשרנית, משאירים שוליים נקיים של בצק בסביבות ס"מ וחצי או שניים, מיישרים את התערובת אל גובה אחיד יחסית.



6. מרימים את השוליים הנקיים של הבצק שהשארנו, מייצרים מעטפת ללחמעג'ון, תוחמים את העסק למעין סירה.



7. מברישים את שולי הלחמעג'ון בשמן זית ומיד מפזרים שומשום מעל, כדי שידבק אל הבצק.



8. מכניסים אל התנור, גלוי, חום בינוני/גבוה, כ-180 מעלות. שווה להתחיל עם המסילה התחתונה יותר של התנור, כדי לאפשר לבצק להיאפות מבלי לשרוף את המילוי ואז לאחר איזה 25 דקות לעלות מסילה או שתיים כדי לאפשר גם לעליון לקבל את החריכה שלו. מוציאים כשהבצק מתחיל להשחים יפה וכשבעזרת מרית אתם מרימים את תחתית הלחמעג'ון ומוודאים שהוא אפוי שם באמצע.



9. זהו, מוכן! מגישים חם ומתענגים על מנה שעבורה סורים, לבנונים, טורקים וארמנים טוענים לכתר, אבל בתכל'ס הכל שטויות, המלכים היחידים כאן הם אלו שזוכים להכין, לאכול, להאכיל, בלחמעג'ון מטריף, ועוד לחמעג'ון טבעוני, שאינו כרוך במלחמה עם אחר, אלא בחמלה אל האחר. לחמעג'ון שמאוד שם, בטעמים, במרקמים, בשחיתות נטולת שחיטות.



10. ה"מרטיב" המושלם כאן הוא פשוט טחינה. טחינה גולמית מובחרת שמדוללת עם מים, לימון טרי סחוט, מלח. זהו. ממליץ על טחינה דלילה יחסית, שהיא לא תעמיס על המנה אלא תקליל אותה במעטפת קטיפתית דקה דקה. כמה טעים העניין הזה...

תגובות: