חפש

נתחי סייטן ופורטובלו בבהרט מעושן - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

יא ווראדי, ג'יזס, מוזס, מוחמד, בודהה ובוב דילן! נכנסים לבר, הברמן רואה אותם ואומר לי בעצבים, אינעאל העולם, יגאל, זה יותר מדי אלוהים בשביל בדיחה אחת! לא מעניין אותי עד כמה אתה מעוניין להמחיש כאן התלהבות, התחל מהתחלה ובחר לך רק אחד, אני אומר לך נמאס לי מהשטויות שלך!

אני מהנהן לעבר הברמן הדמיוני בהתנצלות, מחזיר אצבעות למקלדת ומתחיל מחדש, הפעם עם התפעלות קונספטואלית:
אבא שמעון, כון בעוני... (מתימנית: אבי שמעון, היה בעזרי...)

קונספטואלית, כי הפעם תפרתי כאן מנה טבעונית, בשרנית ועשירה, שמתארחת במעטפת קולינארית תימנית.



כי מה יש לנו כאן?
נתחי סייטן בהכנה מאפס, מאודים, עסיסיים, בשרניים ולגמרי מתעתעים, בתיבול ערבי של תערובת בהרט מובחרת, שמתוגברת בפפריקה מעושנת. הנתחים מוקפצים, צרובים וסגורים על הווק עם נתחי פטריות פורטובלו, שום, בצל ופטרוזיליה, מגולגלים בתוך לחוח תימני טרי ומחרמן, שנמרח דקות בחרדל מעמיק, מרופד בתערובת בייבי מיקס נעימה ומקלילה, כשמעל הכל נוטפת טחינה לימונית, קטיפתית וירוקה, כתוצאה מערבוב עם סחוג תימני אסלי.



השילובים כאן משגעים ת'בלוטות של הטעם, של הריח, של הזיכרון והרגש.
הלחוח נעים כל-כך, עם איך שהוא משאיר את הכבוד לכל הטירוף שארוז בתוכו ועם זאת הוא עדיין נוכח בכל ביס, נוכח ונימוח, ברכות האופיינית המענגת שלו.
הטחינה החמצמצה מלימון מקבלת כאן כיוון לגמרי ממכר עם הסחוג העשיר שמדולל לתוכה ועוטפת את הכל בעקצוצים אורגזמיים.
הפורטובלו מביאים איתם מיצים מאזנים ומרקם בשרני עדין, שרק מרחיבים את הנוכחות של נתחי הסייטן.
ונתחי הסייטן עצמם, וואי, טירוף! סתם, לא טירוף, זה הרי טבעוני, ללא גופות. אצלי בראש זו לגמרי שפיות.

מצרכים: (ל-4 מנות)
יבשים:
- 1 כוס אבקת גלוטן (כ-150 גרם) - גלוטן הוא החלבון של החיטה, ממנו מכינים את הסייטן שרובינו מכירים כמוצר מוכן. את אבקת הגלוטן ניתן למצוא בחנויות למוצרי אפיה (פשוט הקליקו "אבקת גלוטן" בגוגל, תקבלו תוצאות רבות לרכישה, בין 18 ל-₪30 לקילו)
- 1 כפית גדושה תערובת תבלינים בהרט (ניתנת להשגה בכל חנות תבלינים או להכנה עצמית בבית, הרשת מלאה בהצעות נהדרות ליצירת התערובת בעצמכם), אגב, גם תערובת ראס אל חנות תעבוד כאן נהדר
 - 1 כפית אבקת בצל (לא נורא אם אין לכם, אבל נפלא אם יש)
- 1 כפית שטוחה אבקת שום
- 1 כפית גדושה פפריקה מעושנת
- 1/2 כפית הל (לא חובה, קיימת בבהרט, התחשק לי לתגבר טעמים)
- 1/4 כפית אגוז מוסקט טחון (גם כן לא חובה, קיימת בבהרט, התחשק לי לתגבר)
- 3/4 כפית מלח

רטובים:
- 1/2 כוס מים (ויתכן שעוד איזה 2-3 כפות מים בהמשך)
- 2 כפות שמן זית
- 1 כפית שטוחה חרדל חלק
- לא חובה אבל בהחלט מומלץ: 1 כפית עשן נוזלי

כללי:
- 3-4 כפות שמן זית
- 2 יח' בצל בינוני או אחד גדול
- 3-4 יח' פטריות פורטובלו טריות
- 1/2 ראש שום (4-5 שיניים)
- 1/3 צרור פטרוזיליה טרייה
- 1 כפית תערובת תבלינים בהרט
- 1/2 כפית פפריקה מעושנת
- מלח, לפי הטעם



המלצת מצרכים ל"מסביב":
- טחינה גולמית
- 1/2 לימון טרי
- 2 כפיות סחוג תימני אסלי (אם בא לכם מתכון משגע, הנה מה שאני מכין לעצמי: הסחוג של אמא שושנה)
- 4 יח' לחוח טרי
- קצת חרדל חלק
- עלי בייבי מיקס, או חסה, קונפטי כרוב ירוק גם הולך

אופן ההכנה:
1. מכניסים לקערה את כל היבשים בנפרד ובקערית נפרדת יוצקים את כל הרטובים בנפרד.



2. מערבבים בעדינות אך היטב את היבשים, מערבבים את הרטובים.

3. יוצקים את הרטובים אל תוך היבשים. מערבבים בעדינות עם כף. הערה חשובה: שימו לב שאנחנו לא מבקשים להכין כאן בצק אחיד כמו ביצירת נקניק או סטייק או רוסטביף, אוקיי? פשוט ערבבו עם הכף ובתוך שניות יווצר לכם בצק, אבל לא דחוס,  העיקר שניפטר מהשלוליות של הרטובים ונשאר עם מעין בצק לא אחיד שכזה. אם יבש מדי אז הוסיפו איזו כף או שתיים של מים.



4. עכשיו אפשר לעבוד עם הידיים. מושכים חתיכה קטנה של בצק סייטן עם האצבעות, מעסים אותה במשך מספר שניות בין האצבעות, כדי לאחד אותה עם עצמה ולעודד את הגלוטן להתפתח. מניחים את הנתחון על צלחת יבשה ונקייה, כך שוב ושוב, על כל  בצק הסייטן. מכסים ומאפשרים לנתחים לנוח ולהיסגר על עצמם במשך כ-20 דקות.



5. מניחים בעדינות את כל הנתחים הקטנים על סיר אידוי (או שמאלתרים סיר אידוי על ידי הנחת מסננת של פסטה מעל סיר שמלא בס"מ או שניים של מים, כך שהמים מגיעים אל קצת מתחת לנתחים, מבלי לגעת בהם ישירות), מכסים ומאדים במשך כ-25 דקות. אגב, זה טבעי לגמרי שהאידוי מנפח קצת את הנתחונים וחלקם נדבקים מעט האחד אל השני, אל דאגה, משיכה הכי קלה והם מיד מתנתקים בחזרה לבודדים שהם היו קודם (לא מעט זה בזכות זמן המנוחה העצמאי שהם קיבלו קודם להתגבש על עצמם), בינתיים יש לכם מספיק זמן להכין את כל שחקני המשנה של הארוחה הפסיכית שאתם מכינים כאן. 



6. חותכים את פטריות הפורטובלו לפלחים גדולים, את הבצל מקלפים וחותכים גם כן לפלחים גדולים (שבטיגון כבר יפרדו מעצמם לפיסות דקות), את שיני השום מקלפים וכותשים, את הפטרוזיליה קוצצים דק.



7. מכינים גם את הטחינה: סוחטים 1/2 לימון טרי, מוסיפים טחינה גולמית, קצת מים, מלח, מערבבים עד לקבלת מרקם חלק וקטיפתי, מוסיפים פנימה כפית או שתיים של סחוג תימני ומערבבים היטב, עד לקבלת טחינה ירוקה, חמצמצה וחריפה במידה.




8. כאמור, לאחר כ-25 דקות אידוי מורידים את הנתחים מהאש.



9. מחממים 3 כפות שמן זית בווק או מחבת גדולה, מוסיפים את הבצל ומקפיצים עד לתחילת שקיפות הבצל. מוסיפים את פלחי פטריות הפורטובלו וממשיכים להקפיץ על אש גבוהה.



10. כשהפטריות מתחילות להקיז נוזלים מוסיפים את נתחי הסייטן, מתגברים בכפית של תערובת בהרט וחצי כפית של פפריקה מעושנת, מוסיפים עוד כף שמן זית, מקפיצים היטב, טועמים, מתקנים תיבול/מלח במידת הצורך וממשיכים להקפיץ, על להשחמה יפה של כל המרכיבים ומורידים מהאש.




11. מרכיבים את הלחוח: מניחים אותו על נייר לעטיפת כריכים >> מריחה דקה דקה של חרדל חלק >> יצירת מצע מחופן עלים שבחרתם >> מניחים במרכז מנה של נתחי הסייטן, אבל מגוונת, שימו לב שכולם יקבלו גם בצל ופורטובלו. חכו עם הטחינה.



12. מגלגלים וסוגרים כמו לאפה/בוריטו, חיתוך באמצע ומגישים מיד.



13. את הטחינה מביאים לשולחן ומוסיפים מעל העסק תוך כדי ביסים, זה גם לטובת שלמות הלחוח שלא יתרטב מדי וגם כי כך נשמר מרקם הקטיפה של הטחינה שכל-כך מתאים כאן מעל כל ההרפתקה הבשרנית  המשגעת הזו שבדיוק בידיים שלכם.



למתכונים טבעוניים נוספים ומפורטים של הכנת סייטן מאפס - לחצו כאן!

תגובות: