חפש

גלילות חציל טבעוניות | חצילים ממולאים

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

לא, נו, בחרתי ב-5 המילים הללו בכותרת על מנת להופיע בתוצאות של מנועי החיפוש השונים, אבל בינינו? אלו 5 מילים שפשוט לא קרובות בכלל לתאר את האושר שמתקיים וארוז במנה הזאת... אצטרך יותר מילים על מנת לתאר באופן ראוי יותר מה באמת יש כאן:

פרוסות חציל דקות, מקופלות ומהודקות סביב מוצרלה טבעונית ומוקפץ שמורכב מפטריות שימג'י, בצל לבן ופלפל חלפיניו עם תערובת התבלינים טוסקנה, אפויות בתנור כשהן עטופות בקרם קטיפתי עשיר ומטריף של קישואים ובזיליקום ומקושטות בגשם של צנוברים מעל...



כמו במתכונים אחרים שלי של גלילות חצילים, גם כאן אני מבצע קיפול מיוחד שחיברתי לעצמי, לטובת מילוי שסגור הרמטית ומהווה מובלעת נפרדת של גן עדן מהרוטב החיצוני, המשגע בזכות עצמו, כך שהביס הוא חיבור טעמים ממסטל שמתבצע אך ורק בזמן אמת בתוך הפה.

ואיזה חיבור זה, יא ראבי... מרקמים וטעמים נימוחים, מושחתים, מענגים, סקסיים לגמרי, די מאתגר לשמור על עיניים פקוחות כשהביס הזה מטפל בכם ומנטרל אתכם בעדינות...

מצרכים: (ל-8-9 גלילות, שהן 4-5 מנות)
לחציל ולמילוי:
- 2 יח' חציל גדול טרי (או 3-4 בינוניים)
- 2 יח' בצל לבן בינוני (או 1 גדול)
- אופציונאלי אך מאוד (מאוד!) מומלץ: 2 יח' פלפל חלפיניו טרי, או פלפל חריף טרי אחר שבהישג ידכם
- 1 קופסה פטריות שימג'י טריות (150 גרם)
- 1 כף גדושה של תערובת התבלינים טוסקנה (זו תערובת תבלינים מעולה שניתנת להשגה בכל חנות תבלינים שמכבדת את עצמה. כל תבלינאי מכין את תערובת הטוסקנה שלו קצת אחרת, אבל לרוב היא תכיל פפריקה, רוזמרין, עלי דפנה, אורגנו, מיורן, זרעי שומר, אבקת בצל, אבקת שום ועוד תבלינים טעימים, שיחדיו מתחברים לתערובת מדהימה שמתאימה למתכונים רבים בעלי ווייב איטלקי), או תערובת תבלינים אחרת שמועדפת עליכם.
- 150 גרם מוצרלה טבעונית, או צ'דר טבעונית לפי העדפתכם. (רובן תעבודנה נהדר כאן, גבינשיו, משומשו, פלנטי, ויולייף, וגה, גאיה, השוק מלא באופציות היום. ספציפית כאן אני עם המוצרלה של ויולייף, ניתכת מצוין וטעימה מאוד בעיניי. שימו לב שציינתי "רובן", כי לדוגמה, לטעמי הטבעוניות של ליב פחות מתאימות להתכה, הופכות לנוזל ונעלמות, מתאימות לאכילה קרה בלבד, אבל שאר המותגים שציינתי יעבדו נפלא.)
- 2 כפות שמן זית להכנת המילוי + ספריי שמן לטיגון החציל או קצת שמן למריחה הפרוסות
- מלח, לפי הטעם



לרוטב:
- 2-3 כפות שמן זית
- 4 יח' קישוא טרי
- 3/4 צרור בזיליקום טרי (זה אם קניתם צרור נורמלי, כן? אלה של הירקן בשוק. צרור. אם אתם קונים בסופר את 3 הגבעולים המסכנים ההם שרועדים מקור במקרר ושרים שם חרישית את "בדד" של זוהר עם אקוסטיקה של אריזת פלסטיק, אז קנו 2-3 אריזות ועשו עימם חסד של קיבוץ גלויות ושבו בנים לגבעולם...)
- 1 כוס חלב סויה ללא סוכר (או חלב צמחי אחר לבחירתכם, *ללא סוכר*)
- 1 כף אבקת פטריות (ניתן להשיג בחנויות תבלינים. זו לא אבקת מרק פטריות אלא פטריות מיובשות טחונות עם כמה תבליני חיזוק) או 1-2 קוביית תיבולית של קנור בטעם פטריות
- אופציונאלי אך מאוד מוסיף - 1 כפית גדושה אבקת בצל
- 1 כפית אבקת שום
- 1 כפית שטוחה פלפל שחור
- כדאי מאוד: 1 כף גדושה שמרי בירה

לפיזור מעל הכל:
- חופן צנוברים
- 1 כפית פלפל שחור גרוס



אופן ההכנה:
הערה: לא ממש משנה מהיכן תתחילו, הכנת המילוי, החצילים או הרוטב, לגמרי איך שבא לכם, כי בכל מקרה כולם כאן תלויים בכולם על מנת להיכנס באותו הזמן לתנור, אז עבדו איך שנוח לכם, בסדר?

1. פורסים את החצילים לאורכם, לפרוסות דקות ושלמות ככל האפשר, מחממים מחבת גדולה, מתיזים מעט שמן על פרוסה, מטגנים מעט משני הצדדים, עד לריכוך החציל לרמה שתאפשר לנו לעבוד איתו בגמישות מבלי שהפרוסות תישברנה. מעבירים מהמחבת לצלחת מרופדת בנייר סופג ומניחים בצד בינתיים.



2. להכנת המילוי מפרידים את פטריות השימג'י מהבסיס שלהן ליח' שלמות, פורסים את החלפיניו לטבעות, חותכים את הבצל לרצועות דקות, מגרדים גס את המוצרלה הטבעונית.



3. מחממים 2 כפות שמן זית במחבת, מטגנים את רצועות הבצל וטבעות החלפיניו במשך 2-3 דקות, מצרפים את פטריות השימג'י ואת תערובת הטוסקנה, מקפיצים על המחבת עד לתחילת חריכה, מורידים מהאש ומניחים בצד בינתיים.



4. להכנת הרוטב חותכים את הקישואים לפלחים גסים ומפרידים את עלי הבזיליקום מהגבעולים. מחממים 2 כפות שמן זית בסיר, מטגנים קצת את הקישואים, יוצקים פנימה את חלב הסויה, מוסיפים את הבזיליקום, את אבקת הפטריות, אבקת הבצל, אבקת השום, הפלפל השחור, מערבבים היטב, מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש, מכסים ומבשלים במשך כ-20 דקות, עד להתרככות מלאה של הקישואים.



5. מעבירים את הרוטב לבלנדר או מעבד מזון, מוסיפים את שמרי הבירה ומרסקים לרוטב אחיד וקרמי. אם סמיך מדי הוסיפו עוד קצת חלב ללא סוכר, אבל שימו לב שעבור מתכון זה כן מתאים רוטב סמיך וקרמי, לא מימי. טועמים ובמידת הצורך מתקנים תיבול. מניחים בצד בינתיים.



6. עכשיו טיפונת פוקוס במשימת בניית גלילות החציל, בסדר? זה ממש קל ופשוט ויעיל. בשיטה שהמצאתי לעצמי אלו לא ממש "גלילות", אלא יותר "אריזות", כריות חמודות כאלו, שבהן החציל עוטף את המילוי מכל הכיוונים, ללא אפשרות זליגת המילוי החוצה. היתרון כאן ברור, מקבלים מילוי עצמאי ששומר על זהותו הקולינרית, רוטב ששומר על עצמו נקי מבחוץ וגם חציל שטעמו מורגש היטב עקב שכבה כפולה. צילמתי עבורכם את השלבים כאן למטה ומספרתי, כדי שיהיה לכם קל ונוח להבין. השיטה שלי הולכת ככה:

מניחים פרוסת חציל ראשונה (צילום 1) >> מניחים מילוי בערך באמצע (צילום 2) >> מפזרים מוצרלה טבעונית מעל (צילום 3) >> קיפול שני קצוות החציל אל המרכז (צילום 4) >> מניחים פרוסת חציל שניה ומעליה מניחים במרכז הפרוסה את המקופלת המוכנה, אבל בסיבוב של 90 מעלות, כלומר הפתחים של הראשונה הן כלפי שטח הפנים של השניה (צילום 5) >> שוב קיפול שני קצוות החציל אל המרכז (צילום 6) 
 

בום! לפניכם חציל ארוז מכל צדדיו, מבלי לחשוש שכל המילוי יהפוך לעיסה בתוך הרוטב.



7. לוקחים תבנית גדולה לאפיה, מרפדים את התחתית שלה בשכבה יפה של הרוטב.



8. מניחים בעדינות את אריזות החציל המקופלות.



9. יוצקים עוד קצת רוטב מעל הכל, אבל לטעמי לא צריך להציף מדי, הכי כיף שגב החציל יזכה לקבל חריכה הגונה בתנור ולא רק ישחה ברוטב.



10. מפזרים בנדיבות צנוברים מעל וגם פלפל שחור גרוס.



11. מכניסים לתנור, חום בינוני/גבוה, 180-200 מעלות, תבנית גלויה, למשך כחצי שעה, עד שכל העסק מקבל השחמה יפה. מוציאים מהצנור ומניחים לעניין המהמם הזה שיצרתם להירגע 5 דקות.



12. מצלחתים ומגישים. תגלו שקל לכם לזהות את אריזות החצילים שם בפנים ופשוט מרימים אותן בשלמותן עם מרית רחבה.



13. חיתוך אריזת החציל על הצלחת מייצר מחזה פסיכי של הר געש פעיל, עם לבה מטריפה וטעימה של מוצרלה סמיכה לצד פטריות משגעות עם הניחוח האיטלקי של הטוסקנה. הרוטב הריחני והקטיפתי של הבזיליקום והקישואים לוחש לך כל הזמן שהכל יהיה בסדר והחציל בכלל לא מבין מה בעצם קרה כאן ובאיזה שלב הוא הפך להיות המפקד הצנוע אך הנערץ בשדה הקרב הקולינרי שמתרחש בתוכו ומסביבו... עונג של עניין.

תגובות: