חפש

גירוס יווני טבעוני - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

איזו יאסו של מנה יש כאן היום, שמחה אמיתית של טעמים ומרקמים בתוך הפה!

הגירוס הוא בעצם הגרסא היוונית לשווארמה הטורקית, השכנה שלהם ממזרח (גם משמעות המילה "שווארמה" בטורקית וגם משמעות השם "גירוס" ביוונית הן "סיבוב" או "להסתובב")

למרות שטחינה זה החיים, בשווארמיות כאן בישראל הטחינה היא בעצם לגמרי על תקן של פשרה קולינרית, כי אין מה לעשות, במקור מגישים את השווארמה או את הגירוס עם צזיקי יווני חלבי, שמטעמי כשרות בלתי אפשרי להגיש בישראל כאן עם הבשר.

כשהייתי קרניסט שמרתי כשרות, בעצם מעולם בחיי לא ערבבתי בשר וחלב או אכלתי אוכל לא כשר, כך שגירוס עם צזיקי היה רק בגדר פנטזיה קולינרית לא ממומשת עבורי. רוצה לומר, איזה אושר ואיזה ראוי זה לנהל אורח חיים טבעוני, שמעבר לאלטרנטיבה מוסרית מתבקשת לגופותיהם המעונות של בעלי-חיים חסרי ישע, הטבעונות פשוט מוציאה את כל ההתלבטויות הללו מהמשוואה ומאפשרת לך להתענג על מנה מטריפה, יותר משהרשית לעצמך להתענג כקרניסט על אותה המנה בדיוק! אשכרה הטבעונות מביאה אותי לחגוג על מנות מושחתות יותר משהרשיתי לעצמי כקרניסט...

אז מה יש לנו כאן היום?
גירוס יווני טבעוני מסייטן בהכנה קלה מאפס, בשרני ורך, עסיסי מאוד ומתובל היטב בתערובת תבלינים משגעת שהרכבתי במיוחד, מוגש בצלחת או בפיתה חמה, עם סלט טרי ורענן ועם שפע של צזיקי חמצמץ, יוגורטי ומושלם.



הביסים שלקחתי כאן? צרחות... שכנים פתחו חלונות במבט מודאג עם הטלפון ביד, כי איזה תימני עומד כאן עם פיתה מושלמת עמוסה בגן עדן וצורח "יואוו! יואוו!!!" עם ח' והקטע הוא שאין בכלל ח' ב"יואוו! יואוו!!!"

אבל מה אעשה, יצא לי ככה, לצעוק באושר, על מנה מושחתת, שאין בה חטא...



מצרכים: (ל-3 מנות)
יבשים להכנת הסייטן:
- 150 גרם אבקת גלוטן
- 2 כפיות גדושות פפריקה מעושנת
- 1/3 כפית אגוז מוסקט טחון
- 1/2 כפית מלח
- 1 כפית שטוחה אבקת שום
- 1 כפית גדושה אבקת בצל
- 1/2 כפית פלפל שחור טחון
הערה: אפשרי בהחלט להוסיף קצת כמון טחון, היוונים משתמשים בו גם כן, בכמות קטנה יותר מהנהוג אצלנו כאן. כאן ויתרתי עליו לגמרי הפעם.

רטובים להכנת הסייטן:
- 1/2 כוס מי סודה (אם אין לכם, לא נורא, השתמשו במים קרים רגילים במקום. הסודה מסייעת להשאיר את הסייטן אוורירי ולא דחוס)
- 2 כפות שמן זית
- 1 כפית חרדל (רגיל, לא דיז'ון שתלטן)
- 1 כף גדושה קטשופ
- 2 כפיות תמצית עשן נוזלי

כללי:
- 3 פיתות טריות
- סלט ירקות טרי
- 5-6 כפות שמן זית
- 1 בצל סגול גדול (או לבן), חתוך לרצועות.
- 2-3 כפות תערובת תבלינים מתאימה לגירוס. יש תערובות שנמכרות בחנויות תבלינים מובחרות, אני בחרתי הפעם להרכיב לי תערובת גירוס משלי, עם הומאז' ברור למטבח היווני הטעים: 1 כפית גדושה פפריקה מעושנת, 1 כפית גדושה אורגנו יבש, 1 כפית גדושה תימין יבש, 1/2 כפית רוזמרין יבש, 1/2 כפית אבקת בצל, 1/2 כפית אבקת שום, 1/2 כפית פלפל שחור גרוס, 1/2 כפית צ'ילי יבש גרוס, 1/3 כפית מלח, 1/4 כפית אגוז מוסקט טחון. (ושוב, אם בא לכם, שימו גם קצת כמון, אני ויתרתי עליו גם כאן.)



- קערית של צזיקי טבעוני: הרשת מלאה במתכונים להכנת צזיקי טבעוני, בין אם באמצעות קשיו או טופו משי, לא חסרות אפשרויות, לכו על מה שמדבר אליכם. אבל אני מודה, יש לי כאן עבורכם מתכון אקספרס לצזיקי פשוט מושלם, לעצלנים בלבד, תוצאה מושלמת בשני רגעים שכל-כך, אבל כל-כך "שם", לוקחת בהליכה לא מעט מתכונים מורכבים הרבה יותר: קופסת "טופוטי" בסגנון שמנת (340 גרם) >> אליה אתם מוסיפים: 2 כפות שמן זית, 2 כפיות חומץ, 3/4 כפית מלח >> מערבבים היטב >> מוסיפים פנימה 1 מלפפון בינוני מגורד גס וסחוט היטב (היטב!) מהנוזלים שלו, 3 כפות שמיר טרי קצוץ, 3-4 שיני שום כתושות >> מערבבים היטב >> בום, מוכן.



אופן ההכנה:
1. מתחילים מהכנת בצק הסייטן, מכניסים לקערה את כל היבשים בנפרד ולקערית נפרדת יוצקים את כל הרטובים בנפרד.



2. מערבבים בעדינות אך ביסודיות את קערת היבשים, מערבבים היטב גם את קערית הרטובים. יוצקים את קערית הרטובים על היבשים, מערבבים בתחילה באמצעות כף. לאחר שזה מרגיש לכם בטוח נכנסים פנימה עם היד ולשים דקה את הבצק. אם יבש לכם מדי הוסיפו כף או שתיים של סודה/מים, אם רטוב לכם מדי, הוסיפו כף אבקת גלוטן.

3. תולשים ידנית פיסות בצק סייטן קטנות, לשים באצבעות כל אחת במשך 3-4 שניות ומניחים על מסננת של סיר אידוי ("סיר אידוי" גם יכול להיות סיר רגיל עם מים בתחתית ומסננת מונחת על המים)



4. מכסים ומאדים את הסייטן במשך כ-25 דקות, מורידים מהאש.



5. מעבירים את הנתחים אל קערה נקיה.



6. יוצקים פנימה 2-3 כפות שמן זית + 2-3 כפות מתערובת התבלינים שהכנתם/קניתם, מערבבים היטב, לטובת "הדבקת" התבלינים אל כל חלקי הגירוס.



7. "סגירת" הגירוס - בתכל'ס, משלב זה אתם יכולים לבחור איך בא לכם לסגור את נתחי הגירוס, טיגון, שיפוד למנגל, אפייה, הכל הולך. אני כאן בדירה הפיצית שלנו הלכתי על סגירה במחבת: 1-2 כפות שמן זית על מחבת גדולה, טיגון בצל סגול חתוך לרצועות, הוספת נתחי הגירוס, טיגון והקפצה עד לסגירה הנתחים ותחילת חריכה חיצונית. מורידים מהאש.



8. הגשה, אפשר כמובן בצלחת, לצד סלט טרי וצזיקי.



9. ואפשר (וכל-כך מומלץ...) להעמיס אל תוך פיתה טריה וחמה: מריחה דקה של צזיקי טבעוני להרטבה ראשונית של הפיתה >> העמסת גירוס, סלט, גירוס, סלט, גירוס, הרבה צזיקי. אוכלים מיד, מתגברים מדי פעם בעוד כפית צזיקי מעל, מתמסרים לעושר הפסיכי של המרקמים והטעמים שארוז לכם שם, מה"בשר", מה"יוגורט", מהשילוב המוסרי והמושלם שלהם, מודים על הזכות לעשות חיים ככה, מבלי לקחת חיים, סתם ככה.




למתכונים טבעוניים נוספים ומפורטים של הכנת סייטן מאפס - לחצו כאן!

תגובות: