חפש

פסטה רדיאטורי מוקרמת עם סייטן וקישואים - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

מודה, אני מאוד (מאוד!) אוהב את הנחמה המושלמת שפסטה מציעה... אני מתכוון, זה אשכרה לא משנה מה אתה מצרף לפסטה, יוצא טעים. אתה יכול גם סתם לזרוק לתוך סיר עם פסטה קצת כסף קטן, סוללות גמורות, תרופות פג תוקף ומגנט ישן של אינסטלטור, כל עוד אתה זוכר להוסיף לעסק קצת שמן זית, מלח, פלפל שחור גרוס, פרמז'ן - זה יצא טעים אחושילינג...

אבל היום יש לי כאן מנת פסטה שהיא קצת יוצאת דופן מבחינתי, כי מודה, מעולם לא אכלתי דבר כזה קודם עקב העובדה שכקרניסט שמרתי כשרות ולא הרשיתי לעצמי להתערבב ככה כמו כאן. אז הטבעונות הביאה אותי לתקתק כאן סיר פסיכי ומושחת, טעים כמו חטא שאתה יודע מראש שיענג אותך ברבאק, אם רק תרשה לו. אם רק תרשה לך.

הרשיתי לי.

אז מה יש לנו כאן היום?
פסטה רדיאטורי עם נתחי סייטן ביתי מאודה בהכנה מאפס עם תערובת בהרט, רצועות בצל סגול, פרוסות שום, פיסות קישואים, שמיר טרי קצוץ, הכל עטוף ברוטב משולב של יין לבן וקרם סויה קטיפתי ומלטף, מוגש עם גשם של בצל ירוק מעל, פלפל שחור גרוס ופרמז'ן טבעונית...



הביס הזה, יא ראבי... הביס הזה שבו אתה מכניס אל הפה את מגוון הטעמים והמרקמים שתפרת כאן, הוא פשוט וואו. היה לי כל-כך מוזר בקטע מענג, להרגיש לפתע פיסת "בשר" שומנית משהו ונוכחת מאוד - עטופה בקרם "חלבי" עדין, כזה שאינו משתלט, אלא פשוט מרחיב את גבולות המרקם והטעם אל מקומות חדשים שלא טעמתי קודם.

הלוואי שתרשו אותה לעצמכם, בין אם אתם טבעונים או קרניסטים, כי חושב שכשאתם תאכלו את המנה הזאת - אתם תאכלו גם כאפות, בקטע טוב...

מצרכים: (לסיר ביתי מלא בכל טוב)
יבשים להכנת הסייטן:
- 120 גרם אבקת גלוטן
- 1 כפית גדושה תערובת בהרט
- 1/4 כפית אגוז מוסקט טחון
- 1/2 כפית אבקת שום
- 1 כפית אבקת בצל
- 1/2 כפית פלפל שחור טחון
-1/2 כפית מלח

רטובים להכנת הסייטן:
- 1/2 כוס מי סודה (אם אין לכם, לא נורא, השתמשו במים קרים רגילים במקום. הסודה מסייעת להשאיר את הסייטן אוורירי ולא דחוס)
- 2 כפות שמן זית
- 2 כפיות תמצית עשן נוזלי
- 1 כף רוטב סויה

לרוטב:
- 2 כוסות חלב סויה ללא סוכר
- 1 כף גדושה קמח לבן רגיל
- 1/2 כוס יין לבן
- 1 כפית אבקת שום
- 1 כפית אבקת בצל
- 1 כפית אבקת פטריות (אני לא מתכוון לאבקת מרק פטריות אלא לאבקת פטריות, מכינים אותה מפטריות מיובשות טחונות עם תבלינים מתאימים. אבקת פטריות ניתנת להשגה בחנויות תבלינים מובחרות. אם אתם לא משיגים - לא כזה נורא. מקסימום זרקו פנימה תיבולית פטריות של קנור וכד')

כללי:
- 3-4 כפות שמן זית
- 2 בצלים סגולים בינוניים (אפשר גם לבנים כמובן...), חתוכים לרצועות
- 1 ראש שום, מופרד לשיניים, פרוסות דק
- 4 יח' קישואים בינוניים/גדולים, פרוסים לחצאי עיגולים
- 1/2 צרור שמיר טרי (1/2 זה אם קניתם בשוק, כן? אם אנחנו מדברים על קניה בסופר, מנוילן ורזה, אז שימו צרור שלם, כמובן...), קצוץ
- 500 גרם פסטה. כאמור, לרוטב זה בחרתי את הרדיאטורי, כי לדעתי יש לרדיאטורי קטע טוב עם מנות מוקרמות, לייצר עונג כזה, כשהקרם עוטף בעדינות וכמעט בשקיפות את כל ה"צלעות" של הרדיאטור, הביס על הפסטה פשוט מפנק יותר
- 2-3 גבעולי בצל ירוק
- 1-2 כפות פרמז'ן טבעונית או שבבי שמרי בירה




אופן ההכנה:
1. מתחילים מהכנת בצק הסייטן, מכניסים לקערה את כל היבשים בנפרד ולקערית נפרדת יוצקים את כל הרטובים בנפרד.



2. מערבבים בעדינות אך ביסודיות את קערת היבשים, מערבבים היטב גם את קערית הרטובים. יוצקים את קערית הרטובים על היבשים, מערבבים בתחילה באמצעות כף. לאחר שזה מרגיש לכם בטוח נכנסים פנימה עם היד ולשים דקה את הבצק. אם יבש לכם מדי הוסיפו כף או שתיים של סודה/מים, אם רטוב לכם מדי, הוסיפו כף אבקת גלוטן.

3. תולשים ידנית פיסות בצק סייטן קטנות, לשים באצבעות כל אחת במשך 3-4 שניות ומניחים על מסננת של סיר אידוי ("סיר אידוי" גם יכול להיות סיר רגיל עם מים בתחתית ומסננת מונחת על המים)



4. מכסים ומאדים במשך כחצי שעה, מורידים מהאש ומעבירים את הנתחים אל קערה נקיה.



5. מחממים 3-4 כפות שמן זית בסיר בינוני, מטגנים את הבצל במשך דקה או שתיים על גבוהה, מוסיפים את הקישואים, מערבבים היטב ומטגנים במשך 3-4 דקות.



6. מוסיפים פנימה את נתחי הסייטן, את השום הפרוס, את השמיר הקצוץ, מערבבים היטב מטגנים במשך מספר דקות, מאפשרים לנוזלים להתנקז מעט ולמרקמים להיצרב ולהיסגר בחום המחבת.



7. מרתיחים הרבה מים פלוס מלח בסיר ומבשלים את הפסטה לפי ההוראות.

8. בזמן שהפסטה מתבשלת לה, מכינים את הרוטב בסיר גדול נפרד: יוצקים את חלב הסויה אל הסיר, על אש בינונית, לא גבוהה מדי. מוסיפים את כף הקמח ומערבבים ביסודיות, בתנועות סיבוביות איטיות, בזמן שהסיר על האש, למניעת היווצרות גושים. יוצקים פנימה את היין הלבן, את אבקות השום, הבצל, הפטריות, ממשיכים כל הזמן לערבב ביסודיות, עד לקבלת רוטב אחיד וריחני.



9. מוסיפים אל סיר הרוטב הגדול את תוכן הסיר הבינוני מקודם, של נתחי הסייטן והירקות. מגבירים מעט את עוצמת האש, מערבבים היטב ומניחים לכל המרכיבים לבצע היכרות ראויה עם הרוטב המשכר שמתחיל לעטוף אותם.

10. טיפה לפני שלב האל דנטה, כשהפסטה כמעט מוכנה, מורידים את הסיר שלה מהאש, מסננים מנוזלים ומיד מצרפים את הפסטה אל הסיר הגדול. מערבבים היטב, במידת הצורך לא מתביישים לתגבר בעוד כף או שתיים של שמן זית, מאפשרים לפסטה ולרוטב להתערבב, אין שום בעיה (ולמעשה לגמרי מומלץ)  שכמה יחידות מהפסטה גם תחרכנה בתהליך הערבוב הסופי.

11. מורידים מהאש, מצלחתים, מפזרים מעל בצל ירוק טרי פרוס, פלפל שחור גרוס, פרמז'ן טבעונית או שמרי בירה, מגישים מיד כי פסטה מתקררת מהר ואין מה לעשות - הזמן קצר, הביסים מרובים, והם לגמרי מטריפים ת'צורה...




למתכונים טבעוניים מפורטים נוספים של הכנת סייטן מאפס - לחצו כאן!
 

תגובות: