חפש

סטייק פורטובלו ובייקון טבעוני מעושן - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

וואי וואי וואי, איזו מנה עלתה כאן על הקרש... פשוטה להכנה, היסטרית בתוצאה, מושחתת, ללא שום חיה שנשחטת, ריחנית, מעושנת ומאוד מאוד טעימה.



מה יש לנו כאן היום?
סטייק פורטובלו מפטריות שלמות צלויות עם שמן זית, חומץ בלסמי, תבלינים והמון נענע טריה, לצד בייקון טבעוני ממקלות יובה, עם שפע טעמים וניחוחות מעושנים, מוגש עם מגוון מטבלים וסלטים להתרעננות בין הביסים המטריפים...

הבשרניות והג'וסיות של פטריות הפורטובלו הריחניות מהנענע והחמצמצות מהבלסמי, לצד השגעת המעושנת של היוּבֵּיְקוֹן (יעני יובה+בייקון, הא? הא?!), עם ביסים "צ'ואיים" מופרעים, כשבין לבין נוגעים עם "הבשרים" במגוון מתבלים ומתרעננים בביסים של סלטים קרים ומרעננים, שככה יהיה לכם טוב, זו ארוחה קייצית מענגת, שתנגן לכם נהדר על בלוטות הטעם.



מצרכים:
לפטריות (עשיתי כאן כמות לשתי מנות, הכפילו בהתאם):
- 4 יח' פטריות פורטובלו גדולות, עדיף לבנות (אני יודע שהחומות נראות פראיות יותר, אבל בפועל הן מכילות הרבה יותר נוזלים מהלבנות והן משמעותית מצטמקות יותר בצלייה מהלבנות.)
- 4 כפות שמן זית
- 2 כפות חומץ בלסמי
- 1 כפית אבקת שום
- 1 כפית אבקת בצל
- 3-4 גבעולי נענע טריה
- לשלב הסגירה של הפטריות: מעט מלח גס ופלפל שחור גרוס, לפי טעמכם



לבייקון (זו כמות שתספיק ל-3-4 מנות):
- כ-150 גרם מקלות יובה (משקל מוצר יבש) - אם המושג יובה עדיין זר לכם, ממליץ לקפוץ למספר דקות אל המדריך המפורט שהכנתי אודות סוגי חלבון הסויה השונים, כולל יובה, על צורותיו השונות. לפתיחת המדריך - לחצו כאן.
שימו לב, רשימת המצרכים הבאה היא רק הצעה (משגעת) שלי לתערובת מעושנת לטובת יצירת חוויית הבייקון.  זה הכי בסדר אם חסרים לכם חלק מהמרכיבים, שדרגו כראות עיניכם עם תבלינים או עניינים נוספים, לפי טעמכם ולפי הזמין לכם:
- 1/2 כוס בירה מעושנת (אפשר גם שוט של וויסקי מעושן עם קצת מים)
- 3 כפות שמן זית
- 2 כפיות תמצית עשן נוזלי
- 1 כף גדושה פפריקה מעושנת
- 1 כפית גדושה אבקת שום מעושן
- 1 כפית שטוחה צ'יפוטלה (צ'ילי יבש גרוס מעושן), אפשר גם 1/2 כפית
- 1 כפית שטוחה פלפל שחור גרוס מעושן, אפשר גם 1/2 כפית
- מלח, לפי הטעם



אופן ההכנה:
1. מערבבים בקערית את כל המצרכים עבור הפטריות (שמן זית, חומץ בלסמי, אבקת שום, אבקת בצל), קורעים בידיים את עלי הנענע הטריה ומצרפים לחגיגה, מערבבים היטב, מתקבל רוטב סמיך, מרוכז וריחני.



2. מניחים את הפטריות על צלחת, מברישים את הרוטב על כל צידי הפטריות, בדגש על החלק הפנימי שלהן, הקערות ה"רדיאטוריות" שם. מכסים ומכניסים למקרר למשך חצי שעה לפחות, כמובן שאפשר ומומלץ יותר, לטובת הספגת טעמים וניחוחות.



3. בינתיים ניגשים לטפל ביובה, מתחילים בשחזור בסיסי: מניחים את מקלות היובה היבשים בקערה/תבנית רחבה (פשוט כדי ליהנות ממקלות ארוכים של בייקון בהמשך...)



4. יוצקים מים רותחים ומשרים במשך 7-8 דקות, עד להתרככות מלאה של היובה. אפשר כמובן גם להשרות במים קרים, אך עם מים קרים התהליך יקח יותר זמן, בנוסף - המים הרותחים מסייעים גם להיפטר מהריח של היובה הגולמית.



5. מסננים את היובה מנוזלים, אפשר בכיף גם להעביר אותה רגע שטיפה מתחת לברז מים קרים, סוחטים בעדינות ומעבירים לקופסת אחסון לטובת השרייה במרינדה.



6. מכינים את המרינדה, מערבבים היטב בקערית את כל המרכיבים, יוצקים על היובה, סוגרים היטב את הקופסה, מנערים היטב, כך שכל חלקי היובה מקבלים מגע ישיר עם המרינדה המעושנת. מכניסים למקרר למשך חצי שעה לפחות. גם כאן - אפשר בכיף יותר.



7. יאלל'ה, הגיע הזמן לסגור עניינים לפני הגשה. אפשר בתנור, אני בחרתי מחבת/פלנצ'ה. מפזרים על הפטריות מלח גס ופלפל דחור גרוס וצולים משני הכיוונים, עד שהפטריות נכנעות לחום, מפרישות נוזלים ומשנות מרקם  מ"שבירות" ל"ג'וסיות". את מקלות היובה סוגרים משני הצדדים, עד לחריכה והתקשות חלקית, בייקון סטייל.

8. מסדרים על קרש הגשה, מעמיסים תוספות לפי טעמכם. כאן אני עם רצועות בצל לבן מוקפץ עם שמן זית וזרעי קימל, רצועות פלפל אדום קלוי, סלט קטן של עגבניות שרי, נענע טריה, בצל ירוק ולימון, חרדל, רוטב ברביקיו.



9. זהו, מתנפלים על העניין המטריף הזה, כל ביס "בצבע", מתאימה לאלל'ה גם בירה קרה בצד, לרענן את הפה מדי פעם מהלונה פארק המטריף של הטעמים שהכנסתם את עצמכם אליו...





למתכונים נוספים עם יובה - לחצו כאן!

תגובות: