חפש

פוקאצ'ת שום טיבטי מוקרמת טבעונית

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

לא, נו, אינעאל העולם, איזו מנה יצאה כאן מהתנור, קפצה עלינו ככה, צבעונית, טבעונית, טעימה כמו חטא, נכונה כמו מצווה, חמה, יפהפייה, סקסית, מוקרמת, גבינתית, מפנקת, מארחת, שום הוא הדבר שלה, שיהפוך אותה לשם דבר בקרב כל מי שרק יעז להרשות לעצמו לעצור לרגע ולהרגיש אותה על אמת.



כי מה יש לנו כאן היום?
פוקאצ'ה תוצרת בית בהכנה ממש קלה מאפס, נטועה ביחידות שלמות של שום טיבטי קונפי עטורות מלח גס, זרועה בשפע של מוצרלה טבעונית מעולה על בסיס קשיו, חרושה ב"ורידים" של בצל ירוק חתוך דק לאורכו, מוקפת בפטריות שמפיניון שלמות עטורות בתערובת תבלינים צ'יזי בייקון, מקושטת בטבעות פלפלונים מתוקים, שעושים נעים על העין ועל בלוטות הטעם...



שום טיבטי, ידוע גם כ: שום סולו או שום פנינה. מדובר בזן מיוחד של שום, זהה במרקמו וטעמו לשום הרגיל שכולנו מכירים, ניתן להשגה בשווקים ואצל ירקנים מובחרים.

מהו הייחוד של שום טיבטי?
מדובר בעצם בראש שום קטן, בגודל של 3-4 שיני שום רגיל, אבל ללא הפרדה לשיניים. כל ראש שום טיבטי הוא יחידת שום אחת.



עבור אוהבי השום באשר הם (כמוני) זה יהיה פשע ובזבוז של ממש לכתוש שום טיבטי שלם כאילו הוא סתם 3-4 שיני שום רגיל, לא, אין מצב! אז חשבתי לי, איזו מנה תדע להיות נוכחת בזכות עצמה, אבל גם תדע לכבד את הנוכחות המדהימה שביס של שום טיבטי מביא איתו... כך נולדה לי המנה הזו שאני משתף היום, כל "המסביב" נועד בעצם לייחד ולהדגיש את השום הטיבטי.

לא אוכל להכחיש שכשהתבנית יצאה אלי מהתנור מלמלתי לעצמי "בוא'נה, יגאל, מה נסגר איתך, בנאדם? עוד פעם פורנו אוכל? יצרת כאן מגרש חניה של ציצים!"

אבל זו היתה רק מחשבה חולפת וקצרה, כן? שכחתי ממנה מיד, חתכתי סלייס, הרמתי ביס, ודאממ, אין לי איך לתאר לכם את הציצים הלל... את הביסים! את הביסים הללו כאן. כל השחקנים יושבים נכון כל-כך, כולם מורגשים בכל ביס וכולם מרימים לשום הטיבטי הנימוח, שמענג ברבאק.

אני מאוד מקווה שתרשו לעצמכם את פוקאצ'ת השום הטבעונית הזו, מנה סקסית ומעוררת חושים שתמריא לכם את השולחן אל מקומות משגעים.



מצרכים: (עבור מגש בגודל 30X30 ס"מ)
לבצק:
- 250 גרם קמח רגיל
- 1 כפית שטוחה סוכר
- 1/2 כף שמרים יבשים
- 1/2 כוס מים פושרים
- 1/4 כוס שמן זית
- 1 כפית שטוחה מלח

למילוי:
- 1 חבילת גבינת מוצרלה טבעונית מקשיו (200 גרם)
- 8-10 יח' שום טיבטי
- 8-10 פטריות שמפיניון טריות קטנות שלמות
- 6-7 יח' פלפלונים מתוקים (אם אתם בעניין של ספייסי - מומלץ בכיף שחלק יהיו חריפים טריים, לגיוון הביס)
- מספר גבעולי בצל ירוק טרי

כללי:
- בערך כוס שמן זית, לטובת בישול ראשוני של השום. לא לדאוג, זהו לא שמן שנזרק. לאחר שתסיימו לבשל את השום תוכלו להעביר את השמן לצנצנת ולהמשיך להשתמש בו כשמן זית בניחוח שום שישדרג לכם כל מאכל.



אופן ההכנה:
1. מתחילים מהבצק: מכניסים אל קערה את הקמח, הסוכר, השמרים, מערבבים. מוסיפים את המים הפושרים מערבבים ולשים לישה ראשונית, 2-3 דקות.




2. מוסיפים את השמן ואת המלח, לשים ביסודיות במשך כ-10 דקות, עד לקבלת בצק רך ונעים, שאינו נדבק. מכסים במגבת ומניחים לבצק לתפוח במשך שעה לפחות.



3. בזמן שהבצק תופח לו יש לכם די והותר זמן לדאוג לשאר העניינים. מקלפים את השום הטיבטי. בניגוד לשיני שום רגילות - השום הטיבטי מתקלף ממש בקלות, הקליפה שלו עבה מעט יותר משל הרגיל. כל שעליכם לעשות הוא לתת חיתוך בתחתית השום, לנתק בקלות את הקליפה עם האצבע וטא-דאם, החתיך מתגלה במלוא יופיו.



4. על אש קטנה מחממים בתוך סיר קטן בסביבות כוס של שמן זית, לא הרתחה. מכניסים את השום הטיבטי, מבשלים אותו, ללא מכסה, במשך כ-15-20 דקות. אל תאיצו בו, שלא ישרף, תנו לו את הזמן, פשוט ערבבו מדי פעם. השום מוכן כשהוא רך, אבל לא נימוח. מורידים מהאש, מוציאים את השום מהשמן אל קערית ומניחים לו להתקרר בינתיים.



5. יש לכם זמן בינתיים גם לחתוך את הפלפלונים לטבעות קטנות ואת הצל הירוק לאורכו, לקבלת גבעולים דקיקים.

6. לאחר כשעה של מנוחה הבצק הכפיל את נפחו, אפשר סופסוף להרכיב את הפיצה.



7. מעבירים את הבצק למשטח עבודה נקי ומקומח קלות, פותחים את הבצק בעדינות, מרדדים ומשטחים אותו על תבנית אפיה מרופדת בנייר אפיה.



8. מגרדים את המוצרלה הטבעונית שבחרתם על הבצק.



9. מפזרים את גבעולי הבצל הירוק, תוקעים את השום הטיבטי ואת הפטריות, מפזרים גם את טבעות הפלפלונים בכל מקום פנוי שנראה לנכון.



10. אופציונאלי: לתבל קצת. פיזרתי מעט מלח על השום הטיבטי ותבלין צ'יזי בייקון מעל הפטריות. לכו עם הטעמים שלכם, הכל עובד כאן.



11. מכניסים לתנור, על חום בינוני/גבוה, 180-200 מעלות, מגש גלוי. מתחילים אפיה בגובה נמוך, כדי שהבצק יקבל קודם, לאחר שהוא מתייצב ומתחיל להתקשות מעבירים את המגש שלב ללמעלה. אופים עד שהבצק מזהיב יפה ומוציאים מהתנור.



12. מוכן. מגישים חם, חוגגים על כל מנעד המרקמים והטעמים שמחכים לכם כאן, אבל הביס המשגע ביותר בכל סלייס יהיה זה שמכיל את השום הטיבטי, אני מזהיר אתכם, זה עונג של דבר.

תגובות: