חפש

פוקאצ'ת כוסות זוקיני ממולאות ברצועות עוף טבעוני מעושן - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

שמע ישראל, מה שיצא אלינו כאן מהטוסטר-אובת... (כאילו "יש לי יש לי" כזה במירב מיכאלי סטייל: טוסטר אובן? לא, טוסטר אובת! פהה... נו, הבנתם, מה אתם משחקים אותה קהלה קשוחה עכשיו...)

אני לא הולך לתת לכם פסקת פתיחה מסורתית על כמה שזה נכון וכיף וטעים להכין אוכל עם מעוף מבלי באמת לקחת ליצור חי את המעוף, של גופו, של חייו. אבל כבר הקלדתי, אז בואו נעוף על זה רגע?



כי מה יש לנו כאן היום:
פוקאצ'ה פריכה ומטריפה, נטועה בשורות של כוסות מגולגלות מפרוסות זוקיני דקות, הכוסות ממולאות ברצועות חלבון סויה ורצועות בצל, מוקפצות בשפע של תערובת תבלינים מובחרת לעוף מעושן, מקושטות בטבעות דקיקות של פלפל חלפיניו טרי בשביל הספייס, כולם אפויים יחד לכדי ביס מושלם, מנחם, בשרני, מענג, סקסי ואוהב אתכם בחזרה...

הבצק הפריך נחתך היטב עם רולר פיצה שחורש את דרכו בין הכוסות ומייצר מנות גבוהות ומשגעות לצילחות והגשה, הזוקיני מחבק ומלטף את המנה הבשרנית שבתוכו, מרחיב מרקמים וטעמים, יפהפה לעיניים, שנותנות ביס למנה עוד לפני השיניים. הריחות והטעמים שממלאים את האף והפה כשהמנה מבצעת טאצ'אפ לפניכם המתענגות ומשם טאצ'דאון לקיבתכם המתרגשת, דאממ, הביס הזה...



מצרכים: (עבור מגש בגודל 30X30 ס"מ)
לבצק:
- 250 גרם קמח רגיל
- 1 כפית שטוחה סוכר
- 1/2 כף שמרים יבשים
- 1/2 כוס מים פושרים
- 1/4 כוס שמן זית
- 1 כפית שטוחה מלח

כללי:
- 130 גרם רצועות חלבון סויה (משקל מוצר יבש) - כאן אני עם רצועות חלבון הסויה של מחוברים לחיים המעולים כל-כך, לטעמי. המנה תעבוד נהדר גם עם רצועות חלבון הסויה הנפוצות שנמכרות במשקל, רק שאופן הכנת הרצועות של מחוברים לחיים הוא שונה מהרגיל, כפי שאפרט מיד. (למתעניינים, הנה לינק לעמוד המוצר באתר שלהם, לקריאת פרטים, ערכים, מחירים וכו': מחוברים לחיים)
- 2-3 יח' זוקיני גדולות ורחבות (600-800 גרם)
- 1 בצל בינוני/גדול
- 3-4 כפות שמן זית
- 1 כף גדושה תערובת תבלינים לבחירתכם, זו יכולה להיות תערובת תבלינים לפרגיות, או תערובת טוסקנה איטלקית, או תערובת טנדורי הודית או תערובת קייג'ון אמריקאית, לכו עם הטעם האישי שלכם. כאן אני עם תערובת תבלינים מעושנת לעוף על בסיס פפריקה מתוקה הונגרית מעולה, תערובת עשירה ומדהימה שקניתי בחנות תבלינים בשוק בפתח-תקווה.
- מלח, לפי הטעם
- אופציונאלי ומומלץ: מעט שמן זית ופלפל שחור גרוס, להעשרת הפוקאצ'ה
- אופציונאלי ומומלץ: 1-2 יח' פלפל חריף טרי לבחירתכם, כאן אני עם חלפיניו



אופן ההכנה:
1. מתחילים מהבצק: מכניסים אל קערה את הקמח, הסוכר, השמרים, מערבבים. מוסיפים את המים הפושרים מערבבים ולשים לישה ראשונית, 2-3 דקות.




2. מוסיפים את השמן ואת המלח, לשים ביסודיות במשך כ-10 דקות, עד לקבלת בצק רך ונעים, שאינו נדבק. מכסים במגבת ומניחים לבצק לתפוח במשך שעה לפחות.



3. משחזרים את רצועות חלבון הסויה. כאן אני עם הרצועות של מחוברים לחיים המעולים. למי שעדיין לא מכיר, מדובר בחלבון סויה שמתנהג שונה מהחלבון הנפוץ, אז לנוחיותכם הנה שני סעיפים עבור שני הסוגים:
חלבון סויה של מחוברים לחיים: מכניסים את רצועות הסויה היבשות אל קערה גדולה וממלאים אותה בשפע של מים קרים ומשרים למשך חצי שעה. שימו לב שאתם משתמשים בקערה מספיק גדולה, כי הרצועות מתכננות להגדיל את נפחן. לאחר חצי שעה מעבירים את הרצועות למסננת פסטה, שוטפים ומסננים מנוזלים.




חלבון סויה רגיל: מרתיחים מים בסיר, מוסיפים כף גדושה של תערובת התבלינים שבחרתם, מכניסים את חלבון הסויה, מערבבים היטב ומבשלים במשך כ-15-20 דקות לטובת הספגת טעמים והיפטרות מריחות או/ו טעמי לוואי. כשהחלבון רך מספיק מעבירים למסננת פסטה ומסננים מנוזלים.

טיפ שלי לאופן סחיטת כל סוגי חלבון הסויה: לאחר שאתם מעבירים את החלבון למסננת אתם מניחים עליו צלחת שטוחה נקיה ומפעילים לחץ מתון מלמעלה, כך הנוזלים המיותרים יתנקזו להם דרך המסננת מבלי לפגוע או לקרוע את צורת החלבון.

4. חותכים את הבצל לרצועות דקות, מחממים את שמן הזית במחבת גדולה, מטגנים את הבצל עד לתחילת שקיפות.



5. מוסיפים את רצועות חלבון הסויה הסחוטות, מערבבים היטב ומקפיצים דקה או שתיים, כדי לוודא התפיידות של נוזלים שאולי עדיין נותרו.



6. מוסיפים כף גדושה של תערובת התבלינים שבחרתם וגם מלח, לפי הטעם. כאמור כאן אני עם תערובת מובחרת ומעושנת לעוף על בסיס פפריקה הונגרית. מערבבים היטב, אם מרקמית מרגיש לכם מעט יבש מומלץ בכיף להוסיף עוד כף או שתיים של שמן זית. מקפיצים עד לתחילת השחמה ומורידים מהאש.




7. פורסים את הזוקיני לאורכם, פרוסות שלמות אך דקות ככל האפשר. אם יש לכם איזו מנדולינה או קולפן של הביוקר זה מאוד יסייע לכם כאן.




8. לאחר כשעה/שעה וחצי של מנוחה הבצק הכפיל את נפחו, אפשר להתחיל להרכיב את המאפה המטורף הזה.



9. מעבירים את הבצק למשטח עבודה נקי ומקומח קלות, פותחים את הבצק בעדינות, מרדדים מעט ומשטחים אותו על תבנית אפיה מרופדת בנייר אפיה.



10. ממליץ על התזת/מריחת מעט שמן זית על פני הבצק + פיזור פלפל שחור גרוס.



11. מעצבים את פרוסות הזוקיני לכוסות, כל 2 פרוסות = "כוס" אחת. פשוט מגלגלים ביד ונועצים בבצק. כך על כל פני שטח הבצק. אני כאן עם תבנית לא גדולה, 30X30 ס"מ והצלחתי לעצב פנימה 16 כוסות קישואים.




12. מעמיסים פנימה אל הכוסות את הרצועות המוקפצות.




13. לאוהבי פאנצ'ים נעימים ומעקצצים - ממליץ על קישוט מופרע של טבעות פלפל חלפיניו טרי מעל.



14. זהו, מכניסים לתנור, חום בינוני/גבוה, 180-200 מעלות, אפייה פתוחה, 7-8 דקות ראשונות במסילה התחתונה בתנור, לטובת בוסט לבצק ואז העברה למסילה האמצעית לשאר זמן האפייה, עד שהבצק מזהיב יפה וכוסות הזוקיני מלבינות ומתרככות.



15. בוצעים למנות עם רולר פיצה או סכין חדה, אפשר בכיף לצד סלט ירוק רענן, מגישים חם, חוטפים יסורי מצפון על שלאכול את המנה יהיה כרוך בלהרוס את התכשיט שיצא אליכם מהתנור, אבל אין מה לעשות, אי אפשר לאכול את הפוקאצ'ה ולהשאיר אותה שלמה, אז קדימה, אף אחד לא באמת סובל כאן, לא אתם, לא בעלי חיים תמימים, אלו בסה"כ חבילות יפות של אושר טעים.


תגובות: