חפש

דיפ פורסט Deep Forest - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

מנה שהמצאתי כאן. אני חושב שאתן לה את השם: Deep Forest

אסוציאטיבית עלה לי לראש דיפ פורסט, בגלל שזו מנה של טעמים עמוקים של אדמה ושל יער ובמובן מסויים, גם במראה, שכבות של אדמה ועצים נטועים מעליה, אז זרמו איתי, דיפ פורסט איט איז.
 

מה יש לנו כאן בעצם?
קחו נשימה עמוקה וכנסו איתי רגע ליער הזה: שכבה של פירה בטטה בתיבול שמן זית, מלח ואגוז מוסקט >> שכבת סוג של דוקסל פטריות, שזה אומר פטריות שמפיניון טריות ובצל, קצוצים ומצומצמים על מחבת עם שום טרי, שפע של תימין, מנה נדיבה של וויסקי >> מעל הדוקסל שכבה נעימה של פירה תפוחי אדמה, בתיבול מלח, שום ושמן זית >> על אדמת תפוחי האדמה נטועים להם המוני יובה בצורת קשרים, בתערובת תבלינים גסה לברביקיו, שמן ועוד טיפה וויסקי >> כולם נכנסים יחד אל התנור להיכרות ויצירת קשרים, עד לבריאת יער עמוק.



איך אנסח את זה... כשתרימו אל פיכם ביס שמכיל את מגוון השכבות של הדיפ פורסט הטבעוני והבלתי מתפשר הזה, יתכן שהפה שלכם יצטרך ג'י-פי-אס, כי הוא הולך להתענג כאן בלא מעט דרכים: המתקתקות של הבטטה, הנימוחות של שני סוגי הפירה, אל מול הבשרניות הקפיצית והמתובלת של קשרי היובה, כשבתוך כל אלו הפטריות עם התימין והוויסקי מנחות אותך להישאב אל דרך אפלה משהו וסקסית משלהן...

אוהב את המנה הטבעונית הזאת, מחוברת מאוד לקרקע ועדיין מעיפה אותך לעננים.

אוהב לעשות חיים מבלי לקחת חיים.



מצרכים: (לתבנית מוארכת ועמוקה, כ-5 מנות גדולות, הכפילו בהתאם)

לשכבת הבטטה:
- כ-900 גרם בטטות, מקולפות (2 ענקיות. לאחר קילופן זה משהו כמו 750 גרם)
- 1 כף שמן זית
- מלח, לפי הטעם
- 1/2 כפית אגוז מוסקט טחון

לשכבת הפטריות:
- 2 כפות שמן זית
- 2-3 בצלים לבנים בינוניים, קלופים וקצוצים דק
- 250 גרם פטריות שמפיניון טריות קצוצות דק
- 1/2 ראש שום, מופרד לשיניים, כתושות
- 5-6 גבעולי תימין
- מעט מלח
- מנה של וויסקי איכותי

לשכבת תפוחי האדמה:
- כ-800 גרם תפוחי אדמה, מקולפים (3 גדולים. לאחר קילופם זה משהו כמו 700 גרם)
- 2 כפות שמן זית
- מספר שיני שום כתושות או מעט אבקת שום
- מלח

לשכבת ה"עצים" העליונה:
- 120 גרם יובה בצורת קשרים. (יובה, על צורותיה השונות, ניתנת להשגה בחנויות שמתמחות בייבוא מוצרים מהמזרח, כדוגמת הסופר האינטרנטי הטבעוני "בטבע שלי", "מחסני הטבעונות", "דרגון", "מזרח ומערב" וכד'. בנוסף, מעבר למה שמיד אפרט באופן ההכנה, לכל מי שמעוניין להכיר יותר לעומק מה זה יובה, מה זה קשרים, כתבתי כאן בבלוג מדריך מאוד מפורט לגבי הסוגים השונים. למעוניינים - הקליקו כאן!)
- 2 כפות שמן זית
- 1 כף גדושה של תערובת תיבול גסה לברביקיו. ניתן להשיג בחנויות תבלינים, לכו על גסה, גרוסה, לא טחונה, הטעמים מורגשים יותר כך. כל תבלינאי מכין תערובת משלו, אבל הרעיון של כולם דומה, תערובת של תבלינים דומיננטיים ומשגעים, שמתאימים לצלייה ולאפייה, כל חנות גם תכנה בשם אחר את התערובת שלה, אסאדו, אנטריקוט, ברביקיו, צלי וכו'.
- אופציונלי: עוד 2-3 כפות של וויסקי, לחיזוק טעמים מלמעלה
 


 
אופן ההכנה:
1. מבשלים את תפוחי האדמה והבטטות בסיר עם הרבה מים עד לריכוך (עדיף להשתמש בסירים נפרדים, לכל אחד מהשניים זמן בישול שונה), מוודאים עם מזלג שהם רכים, מסננים מהמים, מועכים עד לרמת פירה חלק, תוך כדי הוספת התיבול של כל אחד מהם.



2. הכנת הפטריות: במחבת גדולה מחממים את שמן הזית, מוסיפים את הבצל ומטגנים על אש גבוהה, כשמזהיבים מעט מוסיפים את הפטריות, משאירים על האש ומאפשרים לפטריות להוציא את הנוזלים הרבים האגורים בהן, ממתינים שהנוזלים יצטמצמו מעט ואז זה הזמן המושלם לתבל עם השום, התימין, הוויסקי, המלח, מערבבים היטב ומורידים מהאש לאחר שהוויסקי הצטמצם גם הוא אל התערובת המטריפה שגורמת כרגע לכל השכנים שלכם לצאת אל המרפסת הסמוכה ולהסניף את הריחות שיוצאים מהמחבת שלכם.



3. משרים את היובה בקערה עם מים קרים, למשך 10-15 דקות, הם יתרככו, יתבהרו ויתנפחו. הנה איך שהם נראים בתחילת ובסיום ההשריה.
 

4. בזמן שהיובה בהשריה, זה זמן מעולה להתחיל בבניית השכבות: משמנים קלות תבנית עמוקה מוארכת, בחרתי להתחיל עם פירה הבטטה, משטחים אותו יפה כבסיס >> מעליו משטחים את שכבת הפטריות >> מעליהן את פירה תפוח האדמה. הרגישו חופשי להפוך את הסדר. בחרתי כך כי רציתי בסיס חזק ל"עצים" ותפוחי האדמה יציבים יותר מהבטטה ומבחינה ויזואלית התאימה לי יותר "קרקע" בהירה ולא כתומה, לכו תבינו...
 


5. לאחר שהיובה מתרככת מסננים היטב מנוזלים ומעבירים רגע לקערה.



6. מוסיפים את השמן ואת תערובת התיבול שבחרתם ומערבבים היטב, אך בעדינות, שווה לשמור על הקשרים שלמים, שלא יפתחו.



7. עכשיו מדמיינים פעילות ט"ו בשבט, זמן לנטיעות! בידיים נקיות נועצים את היובה בתוך האדמה של תפוח האדמה, קשר אחרי קשר, בצפיפות יחסית, כך על כל פני התבנית.



8. מכניסים לתנור בחום בינוני/גבוה, כ-180 מעלות. המלצה: אני לא התעצלתי ובאמצע הדרך הוצא לרגע את התבנית והברשתי בעדינות קצת וויסקי על צמרות עצי היובה, בתגבורת של תערובת התבלינים.

9. מוציאים כש"העצים" מתחילים להשחים ולהיות קראנצ'יים. ממתינים מספר דקות שיתקרר מעט לפני שמרימים בעדינות מנה אל הצלחת באמצעות מרית רחבה.
 

10. להשלמת האווירה אפשר גם למזוג שוט של וויסקי ליד + להשמיע את אחת מהיצירות של דיפ פורסט הנהדרים.

11. בהצלחה ובתיאבון!



מתכונים נוספים עם יובה קשרים:
סלט עוף טבעוני קר מעושן
יובה קשרים ופטריות בטריאקי על פירה
פסטת הקרעים והקשרים
יובה קשרים ועגבניות בתנור

תגובות: