חפש

חריימה טבעוני - פטריות פורטובלו - מתכון

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

אוקיי... הכנתי בעבר מתכונים ללא מעט מנות חריימה טבעוני, את חלקן שיתפתי בבלוג, חריימה טבעוני מקציצות טופו, חריימה טבעוני מחלבון סויה, גם יובה בסגנון חריימה עשיתי. כל שלוש המנות הללו נהדרות ומאוד טעימות, אבל לגבי החריימה פורטובלו אני חייב להצהיר שהפעם חיברתי כאן מנה פשוט משוגעת, שמועדפת עלי על פני כל  מנת חריימה טבעוני שהכנתי בבית או אכלתי בחוץ אי פעם.

איי קרמבה... פשוט אי אפשר להפסיק לנגב את הצלחת עם חלה טריה. זה תענוג גדול להרים סיר ביתי של חריימה משגע, בידיעה שלא לקחת חלק בהרג ברוטלי של דגים תמימים.



אנחנו מדברים על חריימה טבעוני, שבו, בתפקיד המרקם של הדגים, מככבות פטריות פורטובלו גדולות ושלמות. לטעמי פטריות פורטובלו הן התחליף הטבעוני המושלם לקבלת מרקם של פילה דג, במיוחד עם ספיגת האצות שמעניקות לפטריות את הניחוח והטעם של הים, המרקם הבשרני אך הרך של הפורטובלו לגמרי זורק לשם. הפטריות מבושלות לאיטן ברוטב חריימה מטריף חושים, שהוא בכלל הר געש של רוטב עגבניות, שמצד אחד מאוד מפנק בעושר טעמיו ומצד שני הוא לבה פראית כתוצאה מפלפלי הבנרו קטלניים שזורמים בעורקיו.

מתאימה כל-כך לאירוח או/ו לארוחות שישי, קלה להכנה, מושכת ויזואלית, מנעד פסיכי של מרקמים וטעמים, סרט באורך מלא...

מצרכים:
- 1/2 כוס שמן זית
- 2 דפי אצות נורי
- פטריות פורטובלו טריות, גדולות ושלמות (חשבו כל פטרייה כנתח של מנה, אז מספר הפטריות כמספר המנות שבא לכם להכין/קוטר הסיר. רוב הסירים הביתיים יכילו בכיף כ-8 פטריות שלמות בקומה אחת)
- 2 בצלים לבנים גדולים
- 2-3 פלפלים חריפים. כאן הצלחתי לשים יד על מספר יחידות של פלפל הבנרו. פלפל ההבנרו מגיע ממרכז ודרום אמריקה (יש לא מעט מגדלים שלו בישראל, אבל קצת קשה למצוא אותו בשווקים ביומיום...) והוא נחשב לאחד מפלפלי האכילה החריפים בעולם. יש שם מסעדות שמחתימות אתכם על כתב ויתור תביעה את המסעדה במידה שייגרם לכם נזק מחריפות היתר של ההבנרו... אתם מבינים שברור שכאן בצילום נסחפתי לגמרי וצילמתי 6 הבנרו בצבעים + 2 חלפיניו צהובים, הצבעים תפסו אותי ונסחפתי, אבל זו לא כמות אנושית, בתכל'ס השתמשתי לסיר חריימה רק ב-3 פלפלי הבנרו וגם זה היה חריף אש ברמות משוגעות וטעימות רצח, מספיקים אפילו שני פלפלי הבנרו או 2-3 חלפיניו או צ'ילי או פשוט מספר פלפלי אנהיים ירוק, שהוא הפלפל החריף הנפוץ ביותר בישראל, לגמרי לכו עם העדפתכם ומה שזמין לכם.
- 7-10 שיני שום או כפית גדושה אבקת שום (כאן במקרה נתקעתי רק עם אבקה, תענוג, מתפזרת היטב על כל הרוטב)
- 1 קופסת עגבניות מרוסקות גדולה (800 גרם) או 1 ק"ג עגבניות טריות חלוטות ומרוסקות
- 1 כף תערובת תבלינים לחריימה (ניתנת להשגה בחנויות תבלינים או להכנה עצמית בבית. הרכב התערובת משתנה במעט מתבלינאי לתבלינאי, אני קונה בחנות המעולה "התבלין" של גבריאל בשוק העירוני בפתח-תקווה, אני יודע לזהות שם פפריקה חריפה, הרבה קימל, כמון ועוד מלא דברים טובים שהוא בחיים לא יגלה לי...)
- 1 כף פפריקה הונגרית מתוקה
- 100 גרם רסק עגבניות
- מלח לפי הטעם
- חופן כוסברה טריה או פטרוזיליה, לפי העדפתכם



אופן ההכנה:
1. יוצקים את שמן הזית אל תוך בלנדר וקורעים פנימה את דפי האצות, מרסקים עד לקבלת תערובת אחידה יחסית.




2. מסדרים את הפטריות במהופך על צלחת גדולה ויוצקים את שמן האצות פנימה אל תוך האמבטיות של הפטריות. מכסים בניילון נצמד ומכניסים למקרר לספיגת טעמים בזמן שמתפנים בינתיים להכנת הרוטב.




3. קוצצים את הבצל, את השום, את הפלפלים החריפים. כאמור כאן אני עם 3 פלפלים, רמזור, מהחריפים ביותר שקיימים שם בחוץ.



4. מחממים כף שמן בסיר (לי נשארו כמה טיפות משמן האצות שהכנתי, השתמשתי בו), מטגנים את הבצל 2 דקות, מוסיפים את השום ואת הפלפלים החריפים ומקפיצים דקה שתיים על אש גבוהה, לפתיחת טעמים וניחוחות.



5. יוצקים פנימה את העגבניות המרוסקות, את רסק העגבניות, את תערובת התבלינים לחריימה, את הפפריקה המתוקה, מערבבים היטב, טועמים ובמידת הצורך מתקנים תיבול, לפי טעמכם. מביאים לרתיחה, מכסים ומבשלים 5-7 דקות, עד שרואים שהמרכיבים מתגבשים על עצמם לרוטב יפה.



6. קוצצים את הכוסברה/פטרוזיליה, מוסיפים אל הרוטב, מערבבים היטב.



7. עכשיו זה השלב שאנחנו טועמים ומוודאים שאנחנו לגמרי סגורים על הרוטב, כי עלינו להפנים שאנחנו לא הולכים לערבב אותו יותר עד להגשה. מסדרים את הפטריות בתוך הסיר, כפי שהן עד עכשיו, הפוכות ועמוסות בשמן אצות. לוחצים בעדינות, להרשות לפטריות לשקוע מעט בתוך הרוטב, כמעט עד מפלס האמבטיה שלהן.



8. שוב מכסים, מוודאים שהלהבה נמוכה ומבשלים באיטיות במשך 25-30 דקות, עד שזהו, הר הגעש פעיל ומוכן לשגר עצמו ולהתפוצץ לכם בתוך הפה שלכם שבעוד רגע ישלח מייל בהול לעיניים שלכם לפעור עצמן בתדהמה על המחוזות שאליהם אתם הולכים להישלח.



9. מצלחתים מנה, פטריה שלמה והמון רוטב מסביב, מקשטים עם עוד קצת כוסברה טריה ומגישים חם, עם חלה טריה בצד, שהיא על תקן החובשת כאן, שתסייע לכם באהבה לצלוח את ההרפתקאה המופלאה הזו שמונחת מולכם.



10. כל-כך יאממי של עניין... בהצלחה ובתיאבון!

תגובות: