חפש

טופו מעושן - מתכון

כתיבה וצילום: יגאל גיאת

טופו מעושן. משהו שקל מאוד להכין וטעים לאלל'ה לזרוק אל תוך סנדביצ'ים, או כקוביות אל תוך סלט.

שימו לב: מתכון זה הוא קל ומהיר, עם תוצאה טעימה וכיפית. אם אתם מעוניינים, בינתיים התנסיתי במתכון מטורף אפילו יותר, עם תוצאה שלטעמי משדרגת מאוד את כל העניין בכמה דרגות, שווה לכם לבדוק את המתכון העדכני שלי. לפתיחה, הקליקו כאן: טופו בסגנון פסטרמה.



למרות שנהוג וכיף לצחוק על הטופו ("טפווו", "גוש ענקי של מחק"), אני אוהב להתעסק איתו מדי פעם, כי הוא מאוד מעניין בעיניי, הוא די תקוע "באמצע" ומביא איתו משהו אחר (למרות שטופו קיים כבר 2,200 שנה, כן?), בעיניי, על אף שהוא מסופק במגוון רמות של דחיסה ומרקמים, הטופו הוא בסופו של דבר משהו בין גבינה מאוד קשה לבין נקניק מאוד רך. לכן קל לקחת אותו אל מקומות מגוונים מאוד, הוא יכול להוות מרכיב מרכזי בשווארמה טבעונית (קליק למתכון), או ב"מקושקשת", או טחון בתוך קציצות "דגים" רכות, או שניצלונים, או קוביות צלויות של "חלומי" ואינספור אפשרויות נוספות. 

אז הנה כיף של מתכון, שאפשר לקחת לעוד מיליון סוגי טעמים (ואני אכן בדודא להכין מספר גרסאות נוספות בקרוב). מוזמנים לנסות, במיוחד עכשיו בקיץ, עונת הסנדביצ'ים הקרים והטעימים (לא שאני צריך עונה מיוחדת לסנדביץ עצום. אני פשוט אוהב כריכים מושקעים...)

מצרכים:
- 1 חבילת טופו, (300 גרם)
- כף וחצי שמן זית
- 1 כף גדושה של פפריקה מעושנת
- 3 כפות רוטב ברביקיו
- 1 כפית חרדל (ואם אתם מהחבר'ה של הדיז'ון, אז אולי חצי כפית, שלא ישתלט לכם מדי על העניינים)
- 3 כפות רוטב סויה
- 1 כף שטוחה של פלפל שחור גרוס



אופן ההכנה:
1. לוקחים את חבילת הטופו, מניחים על משטח עבודה נקי ומייבשים אותו מעט על ידי לחיצות רכות של נייר סופג.

2. הטופו הוא לא מוצר "נושם" וסופג יותר מדי, הוא צריך שנעזור לו קצת עם העניין. כאן השתמשתי בקיסם שיניים, פשוט נעיצות חוזרות ונשנות אל עומק הגוש, מכל הכיוונים שלו. מהתוצאה שקיבלתי אני יודע לשדרג את ההצעה להשתמש אפילו במשהו עבה מעט יותר מקיסם שיניים, כמו שיפוד או משהו. זה פשוט יסייע לטעמים לחדור אל תוך הגוש ויעצים את החוויה עוד יותר.



3. מערבבים היטב בתוך קערית את כל מרכיבי הרוטב, מלבד הפלפל השחור הגרוס (זה אומר: שמן הזית, הפפריקה המעושנת, רוטב הברביקיו, החרדל, רוטב הסויה) עד לקבלת מרקם אחיד.

4. על משטח עבודה נקי ויבש פורשים בעדינות יריעת ניילון נצמד, בסביבות 30 ס"מ אורך. מניחים את גוש הטופו על הניילון הנצמד, במרכז, ויוצקים על הטופו את הרוטב. מוודאים שהטופו מקבל רוטב מכל צדדיו, אל תתביישו לתת לו מסאז' בעדינות עם הידיים, לעיטוף מושלם של הגוש ברוטב.

5. לאחר שגוש הטופו עטוף כולו ברוטב, ממליץ שוב לנעוץ בו קיסם מספר פעמים במקומות שונים, הפעולה תסייע לדחוף טיפות מהרוטב פנימה (אני הולך לנסות לבצע את הקטע עם מזרק, נראה לי יהיה שוס...)



6. לאחר מכן מרימים את קצוות הניילון הנצמד, סוגרים היטב את הגוש המתובל ומכניסים למקרר למספר שעות, כדי שהמרינדה תתרחש. כשהטופו ככה אטום, אפשר גם לילה, להעמקת הטעמים, אם בא לכם. אבל כאמור גם מספר שעות יכולות בהחלט לתת את העבודה.



7. מוציאים את הטופו מהמקרר ומהניילון הנצמד, מניחים על נייר אפייה, מפזרים על הגוש את הפלפל השחור הגרוס, השליכו עליו גם מהצדדים, אל תדאגו, הפלפל יצמד יפה בזכות הרוטב הדביק משהו.

8. אופים בחום בינוני/גבוה, אזור ה-180 מעלות, במשך כ-45 דקות, או עד שרואים שכל הרוטב החיצוני התייבש והמעטפת החיצונית התקשתה מעט. כשמוכן, מוציאים ומניחים לו להתקרר.



9. סנדביץ' לדוגמה: לחמנייה טרייה (או באגט חם, יאממי...), חסה, עגבנייה, בצל ירוק, טופו מעושן, רוטב שום טבעוני מעל הכל, איי קרמבה...

10. בהצלחה ובתיאבון!



מתכונים נוספים עם טופו:
מעורב פטריות, כרובית, טופו ובצל
פיש אנד צ'יפס טבעוני
מעורב ירושלמי טבעוני
טופו בסגנון פסטרמה
טופו אפוי
חריימה טבעוני - גרסת קציצות טופו
שווארמה טבעונית - טופו ופטריות שמפיניון
 

תגובות: