חפש

מעורב ירושלמי טבעוני - מתכון

כתיבה וצילום: יגאל גיאת

טוב, היום אני משתף כאן מנה שעוד לפני המתכון אני מרגיש צורך ורצון לדבר על המסביב שלה, דרך העיניים שלי.

בעברי, כירושלמי קרניסט מושבע, נהגתי לפקוד את הסטייקיות ברחוב אגריפס, על בסיס די קבוע ולפרק, בתאוות בשרים, מנות משוגעות של מעורב ירושלמי, בין אם זה אצל "חצות", "סימה", או "סמי", חגגתי אצל כולם, ממש אהבתי מעורב ירושלמי. היה לי טעים, זה כל מה שהיה משנה לי. שטעים לי. לא נתתי מחשבה אמיתית לכך שהמושג "מעורב" הוא אשכרה לערבב איברי פנים כמו חזה הודו, שישליק הודו, טחול עוף, לב עוף, בחלק מהמקומות גם כבד עוף, איברים שהיו שייכים לגופן של חיות חסרות ישע מיוסרות, שעוד נשמו בכאב עד לפני כמה שעות בלבד.

חייב להודות שאני קורא כאן למנה הזאת מעורב ירושלמי טבעוני, לטובת הופעה בתוצאות מנועי החיפוש, למי שירצה למצוא בעתיד. אבל בתכל'ס, ביני לביני? אני מכנה את המנה הזאת: "מעורב רגשית".

כי מצד אחד הסיפור כאן הוא כן על התענגות על מגוון המרקמים ועושר הטעמים שמגיעים עם מעורב ירושלמי, ומצד שני המנה טבעונית, לטובת רגש כלפי בעלי החיים, שרוצים לנשום לא פחות ממני. לכן: "מעורב רגשית". 

משהו שמייחד מעורב ירושלמי ממנות בשריות נפוצות אחרות: כשאוכלים שניצל, קציצה, בורגר, פרגית, סטייק - הטעם והמרקם מלווים אותך באופן זהה לאורך כל המנה. במעורב ירושלמי זה ממש לא כך. הרעיון של מעורב ירושלמי הוא אמנם להישאר באזור "הבשרני" בכל ביס שאתם לוקחים, אבל שכל ביס אשכרה יהיה שונה מהביס שקדם לו ומהביס שיגיע אחריו. זו חוויה גסטרונומית אחרת.

אז כאן, כאמור, אני מציע מתכון למעורב ירושלמי טבעוני, שעלול אפילו לתעתע בכם קצת, במגוון המרקמים הבשרניים והטעמים שתפגשו בכל ביס.

מעורב ירושלמי טבעוני

הלוואי שתנסו את זה, חבר'ס, בין אם אתם טבעוניים או קרניסטים, לא תאמינו כמה קל, זול, פשוט, ממש ליהנות מארוחת "שחיתות", בטעמים ובמרקמים שלה, וזה מבלי שתיאלצו להתמודד עם כל ההכחשה העצמית האינטנסיבית שכרוכה בארוחת "שחיטות".

מצרכים: (ל-2 מנות גדולות. ליותר סועדים - הכפילו בהתאם)
- 1 בצל יבש קטן (כ-75 גרם), חתוך לרצועות
- 50 גרם רצועות חלבון סויה (משקל מוצר יבש)
- 1 קופסת שימורי פטריות שמפיניון שלמות (15-18 יחי', סה"כ כ-230 גרם מוצר מסונן). אני ממליץ כאן דווקא על משומרות ולא טריות, כי העסיסיות של הפטריות המשומרות תישמר טוב יותר בטיגון כאן מאשר בפטריות טריות, שתתכווצנה משמעותית
- 100 גרם טופו, עדיף במרקם קשה, חתוך לרצועות בעובי של כחצי ס"מ

מעורב ירושלמי טבעוני

- 50 גרם פטריות שי-מג'י. (תכל'ס? לא חובה. אבל בעיניי זו תוספת נהדרת של מרקם מיוחד למעורב וכמובן תוספת של עוד טעם למקבץ)

פטריות שי-מג'י

- 3 כפות שמן זית
- תערובת תיבול למעורב ירושלמי (הבנאדם "שלי" בחנות התבלינים בשוק פ"ת מכין תערובת פשוט משגעת, חוסך לי התלבטויות. אבל אם בא לכם להרכיב בעצמכם תערובת משלכם - כל כיוון של כורכום, כמון, אבקת שום, פלפל אנגלי, ואם ממש בא לכם פפריקה אז ממש קצת - יעבוד כאן נהדר, לא צריך יותר מזה.)
- חצי כפית מלח
- רבע כוס פטרוזיליה טריה קצוצה

אופן ההכנה:
1. שחזור רצועות חלבון הסויה: מרתיחים מים בסיר קטן, זורקים פנימה את הרצועות, מערבבים ומבשלים במשך כ-5 דקות, עד להתרככות. מסננים ומשאירים בינתיים על המסננת למספר דקות, לטובת  ניקוז נוזלים.

2. מחממים את שמן הזית על מחבת גדולה, מטגנים את הבצל במשך כ-3 דקות.

3. מוסיפים את רצועות חלבון הסויה, מערבבים ומקפיצים על אש גבוהה במשך כ-5 דקות, לטובת מיצוי הנוזלים שעדיין אגורים בהן.

4. זה השלב להוסיף את הפטריות השלמות ואת רצועות הטופו, לערבב ולהקפיץ במשך 5 דקות, עדיין על אש גבוהה. חכו בינתיים עם פטריות השי-מג'י.

5. עכשיו כשכמעט סיימנו עם מיצוי הנוזלים, זה הזמן לתבל בנדיבות את המעורב, לערבב היטב, ולהמשיך להקפיץ על המחבת במשך כ-3 דקות נוספות.

6. כאן זה הזמן להוסיף את פטריות השי-מג'י, לתגבר מעט את התיבול, לערבב היטב ולהביא את המעורב כמעט למצב חריכה, אבל לא לייבש לגמרי, אנחנו עדיין רוצים את כל העסק "ג'וסי" ועסיסי במידה.

(סורי, מציף כאן בעוד קליק שנתתי לעבר המהממות הללו. הן סקסיות ברמות פורנוגרפיות...)

פטריות שי-מג'י

7. כשהמעורב מוכן - החלטת ההגשה נמצאת בידיכם. אפשר כמובן בפיתה, שיודעת לספוג אליה את מעט תמצית הנוזל שעוד קיימת, ולחבק את הכל בנחישות וברגישות. כאן בחרתי להגיש ולהתפנק על צלחת, קצת פטרוזיליה טרייה מעל, פיתת פרנה טרייה בצד, וכמובן אי אפשר בלי טחינה. כאן היא מעט ירוקה כי תגברתי אותה בכף סחוג שגם צבע אותה יפה וגם הביא לה עקיצת טעם נעימה כל-כך, שמשלימה כל ביס.

8. והביס... לעזאזל, אפשר לכתוב שיר על הביס המעורב כאן. טוב, לא פלא, תזכורת למרקמים שמחכים לכם כאן בביס אחד? טופו נימוח, רצועות סויה בשרניות, פטריות שמפיניון קפיציות, פטריות שי-מג'י עם אפטרטייסט אגוזי משהו, כשאת כל אלו עוטף תיבול מזרחי נהדר. אין לכם איך ליפול כאן.

9. בהצלחה ובתיאבון.

מעורב ירושלמי טבעוני

מתכונים נוספים עם טופו:
מעורב פטריות, כרובית, טופו ובצל
פיש אנד צ'יפס טבעוני
טופו בסגנון פסטרמה
טופו אפוי
חריימה טבעוני - גרסת קציצות טופו
שווארמה טבעונית - טופו ופטריות שמפיניון
טופו מעושן

מתכונים נוספים עם רצועות חלבון סויה:
רצועות חלבון סויה ופלפלים בברביקיו מעושן
רצועות סויה ומקלות רייסטינג ברוטב דגים טבעוני
שיפודי ירקות וחלבון סויה
פלפלים ממולאים ברצועות חלבון סויה ופטריות שימג'י
גלילות חציל טבעוניות
סירות קישואים בשרניות

תגובות: