חפש

שיפודי ירקות וחלבון סויה - מתכון טבעוני

כתיבה וצילומים: יגאל גיאת

מנה משוגעת שמצד אחד קלה כל-כך להכנה, בזמן שמצד שני היא לחלוטין תופסת את תשומת הלב, העין, האף והקיבה של כל מי שבאזור השולחן, טבעוני או קרניסט.

שיפודי ירקות וחלבון סויה - מתכון טבעוני

מנה מעושנת ובשרנית, קרנצ'ית בחוץ, נימוחה בפנים, הרבה טעמים ומרקמים מתנפצים בו זמנית בתוך הפה בכל ביס. בעל החיים היחידי שיסבול מהמנה הטעימה הזאת הוא אתם, כשתגלו שנגמר, מהר מדי...

שיפודי ירקות וחלבון סויה - מתכון טבעוני

מצרכים: (ל-3-4 מנות, הרגישו חופשי להכין כמות כפולה. אני סתם תקוע בדירה קטנה עם תנור פיצי... בנוסף, הירקות הללו הן סוג של הצעה, לפי טעמי האישי. הרגישו חופשי להחליף לירקות שאהובים עליכם אישית, הכל הולך...)

- 60 גרם רצועות חלבון סויה (משקל מוצר יבש)
- 2 חצילים בינוניים, פרוסים לעובי של כ-1 ס"מ לפרוסה
- 2 זוקיני גדולים, פרוסים גס
- 2 בצלים בינוניים, מקולפים ופרוסים גס
- 2 פלפלים אדומים (גמבות), מנוקים ופרוסים גס
- 2 עגבניות גדולות, פרוסות גס
- 1 קופסת שימורים של פטריות שמפיניון (ממליץ דווקא על שימורים כאן ולא טריות, כי הטריות תעלמנה לכם בתנור מחוסר בנוזלים בזמן שהמשומרות כבר ספוגות היטב ויודעות לשמור על זהותן במהלך האפייה)
- תערובת תבלינים מעושנים לגריל (קיימת בחנויות תבלינים מובחרות), או, אם קשה לכם להשיג או אם בא לכם להרכיב משהו איכותי בעצמכם: פפריקה מתוקה מעושנת + שום גרוס מעושן + צ'יפוטלה
- 4-5 כפות שמן לאפיה, אל תתקמצנו. מה שכן, פחות ממליץ כאן על שמן זית, כי אולי תרצו אפיה בחום גבוה ושמן זית מאבד שם את עצמו ואת הערכים שלו באזור ה-200 מעלות והופך להיות פושטק שמן ומחמיץ פנים. קנולה או סויה יעבדו כאן נפלא
- אופציונלי ומומלץ: כף גדושה שמרי בירה

שיפודי ירקות וחלבון סויה - מתכון טבעוני

אופן ההכנה:
1. משחזרים את רצועות חלבון הסויה: מבשלים אותם בסיר עם מים רותחים במשך כ-15 דקות, יחד עם כף גדושה של תערובת התבלינים המעושנים. כשרך מספיק מסננים מהמים, לוחצים על הרצועות כשהן על המסננת, לטובת ניקוז נוזלים ככל האפשר ומניחים בצד בינתיים.

שיפודי ירקות וחלבון סויה - מתכון טבעוני

2. בקערית קטנה מערבבים היטב את השמן עם תערובת התיבול המעושנת שבחרתם.

3. ניגשים למלאכה העיקרית בסיפור, בניית ערמות הירקות שתהפוכנה לשיפודים אנכיים מטריפים. אנחנו בונים את השיפודים ישירות על נייר אפייה שפתוח על תבנית האפייה. הנה הצעת בנייה, הרגישו חופשי לשנות אל מקום שלכם, האפשרויות הרי הן אינסופיות: פרוסת חציל >> 3 פרוסות זוקיני צמודות, מיצובישי סטייל >> פרוסת בצל >> פרוסת גמבה >> פטריות תחומות בתוך אמבטיית הגמבה >> עצירה לתיבול על ידי הברשת השמן המתובל מעל הפטריות >> פרוסת עגבניה >> אם נשאר לכם, 1 פרוסת זוקיני נוספת >> פרוסת חציל ומעליה הברשה נוספת של התיבול >> מעל החציל מניחים בעדינות את רצועות חלבון הסויה >> מברישים את רצועות הסויה בשארית התבלין >> נשאר קצת בצל או ירק אחר? יאלל'ה, פיניש מעל הכל.

שיפודי ירקות וחלבון סויה - מתכון טבעוני

4. הכל טוב ויפה, אם שרדתם עד כאן, אז יש לכם כרגע מגדלים יפים ונוטפים שמוכנים לשיזוף. אבל זה הזמן לקחת שיפודי עץ, לגזור אותם לגובה של מעט מעל גובה המגדלים ופשוט לנעוץ אותם במרכז כל מגדל שיצרתם. זה כן קריטי, כי אוטוטו בתנור כל החבר'ה שם יזוזו מעצמם, יאבדו גובה ונוזלים, ירצו להתמתח וכו', חשוב שיהיה להם בסיס יציב לביצוע ההוט סשן של ריקוד על עמוד  שצפוי להם שם.
 
שיפודי ירקות וחלבון סויה - מתכון טבעוני

5. מכניסים את התבנית לתנור, גלויה, על חום בינוני/גבוה, 200 מעלות, עד שכל העסק משחים יפה.

6. מוציאים ומגישים חם, לא חובה אבל לטעמי משדרג מאוד: לפזר שמרי בירה מעל הכל מיד לפני ההגשה, מוסיף לכל העניין אלמנט מעט גבינתי פרמז'ני שכזה, קונטרה משוגעת ועם זאת שפויה כל-כך, להוריקן הטעמים שממתין לכן שם בביס.

7. בתיאבון (וכן, השמטתי במכוון את ה"בהצלחה" המסורתי, כי דאממ, למה שלא תהיה לכם הצלחה כאן? זה אשכרה הכי קל שיש והתגמול פשוט מוגזם בטעמיו...)

שיפודי ירקות וחלבון סויה - מתכון טבעוני

מתכונים נוספים עם רצועות חלבון סויה:
רצועות חלבון סויה ופלפלים בברביקיו מעושן
רצועות סויה ומקלות רייסטינג ברוטב דגים טבעוני
פלפלים ממולאים ברצועות חלבון סויה ופטריות שימג'י
גלילות חציל טבעוניות
מעורב ירושלמי טבעוני
סירות קישואים בשרניות

תגובות: